ФОРМУВАННЯ СТОХАСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЧЕРЕЗ РЕАЛІЗАЦІЮ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.59-63Ключові слова:
міждисциплінарні зв’язки, стохастична компетентність, вища освіта, задачі стохастичного змісту, нематематичні спеціальності, фізико-математичні дисципліни.Анотація
Розкрито важливість міждисциплінарних зв’язків як важливої складової міждисциплінарної інтеграції з метою оптимізації навчального процесу. Наведено спробу розробити і практично перевірити технологію формування стохастичних уявлень, ефективних методів, форм і засобів навчання елементів стохастики студентами нематематичних спеціальностей у процесі викладання фізико-математичних дисциплін. Наведені приклади задач стохастичного характеру для студентів біологів, фізиків, хіміків, економістів. Задачі стохастичного характеру є цілком посильні для розв’язання і сприяють розвитку логічного мислення та професійно значущих знань і умінь студентів; підвищують активність навчальної діяльності, сприяють створенню позитивної мотивації вивчення фізики чи математики; підвищують ефективність навчання. Метою статті є розробити і практично перевірити технологію формування стохастичних уявлень, ефективних методів, форм і засобів навчання елементів стохастики використовуючи міжпредметні зв’язки. Використані теоретичні (системний і порівняльний аналіз літератури, робочих програм, педагогічного процесу з проблеми дослідження, узагальнення та систематизація науково-теоретичних положень з метою отримання цілісної картини про сучасний стан досліджень та можливостей вдосконалення підходів студентів до стохастичних задач) та емпіричні методи дослідження (діагностичні та обсерваційні для оцінки рівня сприймання студентами матеріалу).
Посилання
References
Dumanska, T.V. (2013). Prykladni zadachi ekonomichnoho zmistu u vyvchenni vyshchoi matematyky studentamy
ekonomichnykh spetsialnostei. [Applied problems of economic content in the study of higher mathematics by students of
economic specialties]. Pedahohichna osvita: teoriya i praktyka [Pedagogical Education: Theory and Practice], 13, 230-235
[in Ukrainian].
Kozhenovska, T., & Lisnevska, A. (2014). Vstanovlennya mizhdystsyplinarnykh zvyazkiv fakhovykh dystsyplin yak skladova
mizhdystsyplinarnoyi intehratsiyi (na prykladi pidhotovky televiziynykh reporteriv) [Establishing interdisciplinary connections
of professional disciplines as an integral part of interdisciplinary integration (on the example of the preparation of television
reporters)]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka.
Seria: Pedahohichni nauky [Scientific Papers of Volodymyr Vynnychenko Kirovograd State Pedagogical University. Series:
Pedagogical sciences], 132, 102-105 [in Ukrainian].
Krechetnykov, K.H. (2002). Yntehratsyia dystsyplyn v uchebnom protsesse [Integration of disciplines in the educational
process]ю Retrieved from http://www.aeli.altai.ru/nauka/sbornik/2001/krehetnikov.html [in Ukrainian].
Liashenko, Y.O., & Khomenko, O.V. (2013). Zbirnyk zadach z fizyky z prykladamy rozviazannia [collection and examples on
exersises physics]. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet [in Ukrainian].
Lopushanskyi, Y. (2010). Zbirnyk zadach i zapytan z medychnoi i biolohichnoi fizyky [The collection of exersises and questions
on methodical biological physics]. Vinnytsia: Nova knyha [in Ukrainian].
Poliakov, O.Y., & Kuznietsov, A.A. (2008). Metodychni vkazivky do vykonannia kontrolnykh robit z dystsypliny «Fizychna
khimiia» dlia studentiv zaochnoi formy navchannia [Methodical instructions for the implementation of control works on
discipline "Physical chemistry" for students of correspondence form of education]. Kramatorsk: DDMA [in Ukrainian].
Trunova, O.V. (2012). Metodychni osoblyvosti kompetentnisnoho pidkhodu shchodo navchannya stokhastyky u VZO
[Methodical peculiarities of competency approach to teaching stochastics in higher educational institutions]. Naukovyy
chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova. Seria:Fizyka i matematyka u vyshchiy i
seredniy shkoli [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Series 3: Physics
and Mathematics at Higher and Secondary School], 9, 121-127 [in Ukrainian].
Trunova, O.V. (2007). Navchannia pochatkiv teorii ymovirnostei i vstupu do statystyky v litseiakh i klasakh z pohlyblenym
vyvchenniam matematyky. [Teaching the beginnings of Theory of probability and introduction into Statistics in liceums and
classes with the profound studying of Mathematics]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Kyiv National Pedagogical
University [in Ukrainian].
Trunova, O.V. (2014). Osoblyvosti lektsiinoho kursu stokhastyky dlia studentiv ekonomichnykh spetsialnostei universytetiv
[Features of the lecturing course for stochastics for students of economic specialties of universities]. Pedahohichni nauky:
teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 5(39), 368-375 [in
Ukrainian].
Zhykhariev, V.M., Kovach, Y.T., Rizak, V.M., & Rizak, I.M. (2004). Mekhanika u prykladakh i zadachakh. [Mechanics in
examples and exersises]. Uzhhorod: Mystetska liniia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).