АНАЛІЗ ПРОВІДНИХ НАПРЯМІВ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ АКСІОГЕНЕЗУ

Автор(и)

  • Elvira Zaredinova Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, м.Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.74-77

Ключові слова:

аксіосфера особистості, аксіогенез, культурно-феноменологічний підхід, принцип інтегральної суб’єктності, динамічні тенденції аксіогенезу.

Анотація

Обґрунтовано актуальність проблеми формування аксіосфери особистості як соціального регулятора й мотиватора її поведінки. Доведено необхідність розгляду феномену аксіогенезу, пов’язаного з поступовою динамікою ціннісної сфери особистості. Мета статті: здійснення аналізу ґрунтовних наукових напрямів у дослідженні феномену аксіогенезу. Методи дослідження: аналіз (дефініційний аналіз, порівняльно-зіставний аналіз), синтез, узагальнення. Проаналізовано аксіогенез як ціннісно-цільовий стрижнень аксіопсихології, що базується на принципі інтегральної суб’єктності, згідно з яким здатність людини до саморегуляції проявляється у висхідній теологічній перспективі в континуумі: 1) відносного суб’єкта; 2) моносуб’єкта; 3) полісуб’єкта; 4) метасуб’єкта; 5) абсолютного суб’єкта (за З. Карпенко). Розкрито сутність аксіогенезу у форматі культурно-феноменологічного підходу (Г. Радчук), який узасаднюється на уявленні про конгеніальність трьох форм людини як суб’єкта культури: реальної, ідеальної та медіаторної (опосередкувальної). Репрезентовано науковий напрям у форматі якого висвітлюються педагогічні аспекти аксіогенезу. Представлено систему критеріїв професійного аксіогенезу студента – майбутнього педагога (за М. Чаїнською). Проаналізовано динамічні аспекти аксіогенезу (за В. Мицько), а саме: основні види спричинення цього процесу, динамічні тенденції професійного аксіогенезу.

Біографія автора

Elvira Zaredinova, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, м.Київ

науковий кореспондент

Посилання

References

Chainska, M.O. (2010). Psykholohichni chynnyky optymizatsiyi profesiynoho aksiohenezu maybutnikh pedahohiv [Psychological factors of optimization of professional axiogenesis of future teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk: Bv. [in Ukrainian].

Karpenko, Z.S. (2009). Aksiologichna psykholohiya osobystosti [Axiological Psychology of Personality]. Ivano-Frankivsk: Lileya-HB [in Ukrainian].

Mytsko, V.M. (2012) Psykhodynamichni osoblyvosti aksiohenezu maybutnikh psykholohiv [Psychodynamic Features of the Axiogenesis of Future Psychologists]. In Psykholohiya osobystosti [Psychology of Personality], 1 (3), 99-108 [in Ukrainian].

Radchuk, G.K. (2012) Psykholohichni zasady profesiynoho aksiohenezu [Psychological principles of professional axiogenesis]. In Psykholohiya osobystosti [Psychology of Personality], 1 (3), 138-150 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-24

Як цитувати

Zaredinova, E. (2018). АНАЛІЗ ПРОВІДНИХ НАПРЯМІВ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ АКСІОГЕНЕЗУ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(42), 74–77. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.74-77

Номер

Розділ

Статті