АНАЛІЗ ПРОВІДНИХ НАПРЯМІВ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ АКСІОГЕНЕЗУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.74-77Ключові слова:
аксіосфера особистості, аксіогенез, культурно-феноменологічний підхід, принцип інтегральної суб’єктності, динамічні тенденції аксіогенезу.Анотація
Обґрунтовано актуальність проблеми формування аксіосфери особистості як соціального регулятора й мотиватора її поведінки. Доведено необхідність розгляду феномену аксіогенезу, пов’язаного з поступовою динамікою ціннісної сфери особистості. Мета статті: здійснення аналізу ґрунтовних наукових напрямів у дослідженні феномену аксіогенезу. Методи дослідження: аналіз (дефініційний аналіз, порівняльно-зіставний аналіз), синтез, узагальнення. Проаналізовано аксіогенез як ціннісно-цільовий стрижнень аксіопсихології, що базується на принципі інтегральної суб’єктності, згідно з яким здатність людини до саморегуляції проявляється у висхідній теологічній перспективі в континуумі: 1) відносного суб’єкта; 2) моносуб’єкта; 3) полісуб’єкта; 4) метасуб’єкта; 5) абсолютного суб’єкта (за З. Карпенко). Розкрито сутність аксіогенезу у форматі культурно-феноменологічного підходу (Г. Радчук), який узасаднюється на уявленні про конгеніальність трьох форм людини як суб’єкта культури: реальної, ідеальної та медіаторної (опосередкувальної). Репрезентовано науковий напрям у форматі якого висвітлюються педагогічні аспекти аксіогенезу. Представлено систему критеріїв професійного аксіогенезу студента – майбутнього педагога (за М. Чаїнською). Проаналізовано динамічні аспекти аксіогенезу (за В. Мицько), а саме: основні види спричинення цього процесу, динамічні тенденції професійного аксіогенезу.
Посилання
References
Chainska, M.O. (2010). Psykholohichni chynnyky optymizatsiyi profesiynoho aksiohenezu maybutnikh pedahohiv [Psychological factors of optimization of professional axiogenesis of future teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk: Bv. [in Ukrainian].
Karpenko, Z.S. (2009). Aksiologichna psykholohiya osobystosti [Axiological Psychology of Personality]. Ivano-Frankivsk: Lileya-HB [in Ukrainian].
Mytsko, V.M. (2012) Psykhodynamichni osoblyvosti aksiohenezu maybutnikh psykholohiv [Psychodynamic Features of the Axiogenesis of Future Psychologists]. In Psykholohiya osobystosti [Psychology of Personality], 1 (3), 99-108 [in Ukrainian].
Radchuk, G.K. (2012) Psykholohichni zasady profesiynoho aksiohenezu [Psychological principles of professional axiogenesis]. In Psykholohiya osobystosti [Psychology of Personality], 1 (3), 138-150 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).