СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА КАТЕГОРІЇ «ЦІННІСНО-СМИСЛОВІ ОРІЄНТАЦІЇ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ»
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.43.25-29Ключові слова:
ціннісно-смислова сфера особистості, аксіосфера, ціннісно-смислові орієнтації, ціннісна свідомість, ціннісне ставлення, ціннісна поведінка, ціннісна установка, майбутні вихователі.Анотація
Актуальність проблеми зумовлена соціально-політичними трансформаціями, що відбуваються у сучасному українському суспільстві, зміщенням ціннісних векторів у бік матеріальних, що негативно позначається на рівні сформованості духовної культури нації. Особливо гостро проблема постає, коли мова йдеться про майбутніх вихователів, які у подальшому транслюють власну систему цінностей на дітей. Виходячи з цього, метою розвідки є визначення сутності категорії «ціннісно-смислові орієнтації майбутніх вихователів», її місця серед основних понять педагогічної аксіології. Провідними методами розвідки стали теоретичні, зокрема: аналіз довідкової, наукової літератури, синтез, класифікація, узагальнення. Доведено, що ціннісно-смислові орієнтації є завжди усвідомленими, інтеріоризованими цінностями; формуються у процесі діяльності та мають для особистості смисловий контекст. Визначено, що ціннісно-смислові орієнтації майбутніх вихователів – це психологічне новоутворення особистості, стійка спрямованість на ті чи інші професійні цілі, що мають для студента смислове значення та на певні засоби досягнення таких цілей. Доведено, що ціннісно-смислові орієнтації можуть бути сформовані у процесі соціалізації в умовах закладу вищої освіти за умови створення спеціальної педагогічної системи.
Посилання
References
Gritsanov, A. A. (Ed.) (2001). Vsemirnaya entsiklopediya: Filosofiya [World Encyclopedia: Philosophy]. Moscow: Minsk. [in Russian].
Izard, K. (2007). Psihologiya emotsiy [Psychology of emotions]. SPb: Piter. [in Russian].
Kremen, V.H. (2008). Filosofiia liudynotsentryzmu v stratehiiakh osvitnoho prostoru [Philosophy of human-centeredness in the strategies of educational environment]. Kyiv Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Leontev, D.A. (2003). Psihologiya smyisla: priroda, stroenie i dinamika smyislovoy realnosti [Psychology of meaning: nature, structure and dynamics of the semantic reality]. Moscow: Smysl. [in Russian].
Miroshnikov, Yu.I. (2004). Tsennostnoe soznanie i ego struktura [Valuable consciousness and its structure]. Nauchnyiy ezhegodnik Instituta filosofii i prava Uralskogo otdeleniya Rossiyskoy akademii nauk [Scientific Yearbook of the Institute of Philosophy and Law of the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences], 4, 66-83. [in Russian].
Naumova, N.F. (1988). Sotsiologicheskie i psihologicheskie aspektyi tselenapravlennogo povedeniya [Sociological and psychological aspects of purposeful behaviour]. Moscow: Nauka. [in Russian].
Pelekh, Yu.V. (2010). Teoretyko-metodychni zasady tsinnisno-smyslovoi hotovnosti maibutnoho pedahoha do profesiinoi diialnosti [Theoretical and methodological foundations of value-semantic readiness of the future teacher to professional activity]. Extended Abstract of Candidate Thesis. Kyiv: Instytuti vyshchoi osvity Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. [in Ukrainian].
Syniavskyi, V.V., & Serhieienkova O. P. (2007). Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. Kyiv: Nauk. Svit. [in Ukrainian].
Shpranger, E. (1992). Dva vida psikhologii // Istoriya psikhologii (10-e - 30-e gg. Period otkrytogo krizisa): Teksty. 2-e izd. [Two types of psychology // History of psychology (10th and 30th years of the open crisis): Texts. - 2nd ed.]. Moscow: Izd-vo Mosk. un-ta. [in Russian].
Slastenin, V.A., & Chizhakova, G.I. (2003). Vvedenie v pedagogicheskuyu aksiologiyu [Introduction to pedagogical axiology]. Moscow: Izdatelskiy tsentr «Akademiya». [in Russian].
Shynkaruk V. I. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Psychological Dictionary]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
Tugarinov, V.P. (1968). Teoriya tsennostey v marksizme [Theory of Values in Marxism]. Leningrad: Izd-vo LGU. [in Russian].
Yanitskiy, M.S., Seryy, A.V., & Pelekh, Yu.V. (2013). Tsennostno-smyslovaya paradigma kak osnova postneoklassicheskoy pedagogicheskoy psikhologii [Value-sense paradigm as the basis of post-neoclassical pedagogical psychology]. Filosofiya obrazovaniya [Philosophy of education], 1(46), 175-178. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.