ФОРМУВАННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я УЧНІВ У СУЧАСНІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.43.177-181Ключові слова:
психічне здоров’я, учні, формування психічного здоров’я, програма формування психічного здоров’я.Анотація
Стаття присвячена проблемі формування психічного здоров’я учнів у сучасній школі. Метою статті є обґрунтування комплексної програми формування психічного здоров’я учнів у школі. Дослідження спрямовувалося на з’ясування сутності психічного здоров’я особистості, чинників його погіршення у сучасних школярів та виявлення шляхів формування психічного здоров’я учнів в координатах діяльності закладу загальної середньої освіти. Для вирішення поставлених завдань використано такі методи дослідження: аналіз наукових джерел, спостереження, опитування з використанням розробленої нами анкети, тестування. На основі аналізу праць учених з’ясовано сутність психічного здоров’я, схарактеризовано його критерії. Визначено сутність понять «формування здоров’я», «здоров’яформувальна освіта» у психологічній і педагогічній літературі. На підставі вивчення наукових джерел і результатів власних досліджень виокремлено чинники погіршення психічного здоров’я сучасних школярів. З урахуванням сутності і критеріїв психічного здоров’я, підходу вченого Варра щодо компонентів психічного здоров’я обґрунтовано напрями комплексної програми формування психічного здоров’я учнів у школі, що передбачає формування стресостійкості, аутопсихологічної, комунікативної, здоров‘язбережувальної компетентностей, позитивної Я-концепції, гармонізацію особистості учня через формування його саногенного мислення та актуалізацію духовно-творчого потенціалу.
Посилання
References
Boltivets, S.I. (2005). Yakist psykhichnoho zdorovya: pedahohichni kryteriyi prohnozuvannya [Quality of Mental Health: Pedagogical Criteria Forecasting]. Praktychna psykholohiya ta sotsiaʹna robota [Practical Psychology and Social Work], 5, 62-67. [in Ukrainian].
Variy, M.Y. (2009). Zahalna psykholohiya [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury. [in Ukrainian].
Korolchuk, M.S., & Kraynyuk, V.M. (2006). Sotsialno-psykholohichne zabezpechennya diyalʹnosti v zvychaynykh ta ekstremalnykh umovakh [Socio-psychological support of activity in the ordinary and extreme conditions]. K.: Nika-Tsentr. [in Ukrainian].
Maksymenko, S.D. (2008). Psykholohichni zasady propahuvannya psykhohihiyenichnoho vykhovannya i zdorovoho sposobu zhyttya molodi [Psychological principles of propagation of psycho-hygienic education and healthy lifestyle of young people]. Praktychna psykholohiya ta sotsialna robota [Practical psychology and social work], 2008, 6, 72-74. [in Ukrainian].
Makarova, L.I., & Hakh, Y.M. (2005). Osnovy psykholohiyi i pedahohiky [Fundamentals of psychology and pedagogy]. Kyiv: Tsentr navchalnoyi literatury, [in Ukrainian].
Maslou, A. (1997). Psykholohyya bytyya [Psychology of being]. Moscow: Refl.-buk.; Kyev: Vakler. [in Russian].
Muchynsky, P. (2004). Psykholohyya, professyya, karera [Psychology, profession, career]. SPb.: Piter. [in Russian].
Nykyforova, H.S. (2006). Psykholohyya zdorovya [Psychology of health]. SPb.: Pyter. [in Russian].
Orzhekhovska, V.M., & Yezhova, O.O. (2009). Metodolohichni zasady diyalnosti osvitnoho zakladu, spryamovanoyi na zdorovya [Methodological principles of the activity of an educational institution aimed at health]. Pedahohika i psykholohiya [Pedagogics and psychology], 4(65). [in Ukrainian].
Ryff, C.D. (1989b). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069–1081.
Yanhs, B.B. (2004). Shest vazhnykh sostavlyayushchykh samouvazhenyya: kak razvyt ykh v uchenykakh [Six important components of self-esteem: how to develop them in the students]. Shkilnyy svit [School world], 5(24), 1. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).