МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ АДАПТАЦІЇ В УМОВАХ КЛАСИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

  • Volodymyr Starosta доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна https://orcid.org/0000-0002-5880-2482
  • Olena Popadych кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна https://orcid.org/0000-0003-1426-4114

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.45.173-177

Ключові слова:

мотивація, навчальна мотивація, адаптація, студенти-першокурсники, професійна підготовка студентів.

Анотація

Анотація. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю формування у студентів професійної мотивації як складової навчальної мотивації, що є одним із першочергових завдань вищої школи, а виявлення різних аспектів такої мотивації на першому курсі дає можливість оперативно реалізувати зворотній зв’язок і покращити умови адаптації молодих людей. Метою статті є дослідження показників навчальної мотивації студентів першого курсу в умовах класичного університету. Для досягнення поставленої мети і виконання завдань було використано такі взаємопов’язані методи дослідження: теоретичні – з метою усвідомлення сутності та особливостей навчальної мотивації, формулювання висновків проведеного дослідження тощо (аналіз і синтез, порівняння, узагальнення та ін.); емпіричні – для виявлення реального стану навчальної мотивації студентів-першокурсників в умовах класичного університету (електронне та паперове анкетування, педагогічне спостереження); математичні – для обробки отриманих результатів анкетування (метод реєстрування, ранжування, описова статистика). Отримано такі конкретні результати: особливість навчальної мотивації студентів-першокурсників полягає в тому, що вона не тільки полімотивована, але є одним із важливих результатів процесу адаптації (тобто, процес і результат адаптації як чинник мотивації) і, водночас, є одним із механізмів самої адаптації молодих людей до освітнього процесу у вищій школі; зростає кількість студентів (понад 70 %) упродовж вказаних навчальних років, які мають оптимальні мотиваційні комплекси.

Посилання

References

Ball, G.A. (1989). Ponjatie adaptacii i ego znachenija dlja psihologii lichnosti [The concept of adaptation and its implications for the psychology of personality]. Voprosy psihologii [Questions of Psychology], 1, 92-100 [in Russian].

Bordovskaja, N.V., & Rean, A.A. (2000). Pedagogika [Pedagogika]. St. Petersburg: Piter [in Russian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrayinskyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Kljushina, A.M. (2017). Psihologo-pedagogicheskie osobennosti processa adaptacii pervokursnikov k uslovijam obuchenija v vuze [Psychological and pedagogical features of the adaptation process of the first-year students to the conditions of training in the university]. Povolzhskij pedagogicheskij vestnik [Volga pedagogical bulletin], 3 (16). 103-107 [in Russian].

Markova, A.K. (1983). Formirovanie motivacii uchenija v shkol'nom vozraste [Formation of learning motivation at school age]. Moskow: Prosveshhenie [in Russian].

Medentsova T. M. Analiz poniat «motyvy» ta «motyvatsiia navchannia» osobystosti. [Analysis of «motives» and «learning motivation» concepts of individual]. Narodna osvita. URL: http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/ vupysku/7/statti/2medencova.htm (last accessed: 09.02.2019) [in Ukrainian].

Novikov, A.D. (2004). Statisticheskie metody v pedagogicheskih issledovanijah (tipovye sluchai) [Statistical methods in pedagogical research (typical cases)]. Moskow: MZ-Press. [in Russian].

Pіnska, O. (2009). Profesіjna motivacіja jak zasіb pіdvishhennja efektivnostі navchalnoї dіjal'nostі studentіv [Professional motivation as a means to increase the effectiveness of student learning activities]. Problemi trudovoї і profesіjnoї pіdgotovki [Problems of labor and professional training], 14. 111-115. [in Ukrainian].

Starosta, V. I., Popadych, O. O. (2018). Deiaki chynnyky adaptatsii studentiv-pershokursnykiv v umovakh klasychnoho universytetu [Some factors of adaptation of first year students in the conditions of the classical university]. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 2(6), 16-26. [in Ukrainian].

Shhukina, G. I. (1986). Rol dejatelnosti v uchebnom processe [The role of activity in the educational process]. Moskow: Prosveshhenie. [in Russian].

Zdanevych L. V. (2003). Adaptatsiya studentiv pedahohichnykh uchylyshch do novykh umov zhyttyediyalnosti [Adaptation of students of pedagogical colleges to new living conditions]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kyiv: Instsitut Pedahohiky i Psykholohii Profesiynoi Osvuty APN Ukrainy. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-24

Як цитувати

Starosta, V., & Popadych, O. (2019). МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ АДАПТАЦІЇ В УМОВАХ КЛАСИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(45), 173–177. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.45.173-177

Номер

Розділ

Статті