МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ АДАПТАЦІЇ В УМОВАХ КЛАСИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.45.173-177Ключові слова:
мотивація, навчальна мотивація, адаптація, студенти-першокурсники, професійна підготовка студентів.Анотація
Анотація. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю формування у студентів професійної мотивації як складової навчальної мотивації, що є одним із першочергових завдань вищої школи, а виявлення різних аспектів такої мотивації на першому курсі дає можливість оперативно реалізувати зворотній зв’язок і покращити умови адаптації молодих людей. Метою статті є дослідження показників навчальної мотивації студентів першого курсу в умовах класичного університету. Для досягнення поставленої мети і виконання завдань було використано такі взаємопов’язані методи дослідження: теоретичні – з метою усвідомлення сутності та особливостей навчальної мотивації, формулювання висновків проведеного дослідження тощо (аналіз і синтез, порівняння, узагальнення та ін.); емпіричні – для виявлення реального стану навчальної мотивації студентів-першокурсників в умовах класичного університету (електронне та паперове анкетування, педагогічне спостереження); математичні – для обробки отриманих результатів анкетування (метод реєстрування, ранжування, описова статистика). Отримано такі конкретні результати: особливість навчальної мотивації студентів-першокурсників полягає в тому, що вона не тільки полімотивована, але є одним із важливих результатів процесу адаптації (тобто, процес і результат адаптації як чинник мотивації) і, водночас, є одним із механізмів самої адаптації молодих людей до освітнього процесу у вищій школі; зростає кількість студентів (понад 70 %) упродовж вказаних навчальних років, які мають оптимальні мотиваційні комплекси.
Посилання
References
Ball, G.A. (1989). Ponjatie adaptacii i ego znachenija dlja psihologii lichnosti [The concept of adaptation and its implications for the psychology of personality]. Voprosy psihologii [Questions of Psychology], 1, 92-100 [in Russian].
Bordovskaja, N.V., & Rean, A.A. (2000). Pedagogika [Pedagogika]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
Honcharenko, S.U. (1997). Ukrayinskyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Kljushina, A.M. (2017). Psihologo-pedagogicheskie osobennosti processa adaptacii pervokursnikov k uslovijam obuchenija v vuze [Psychological and pedagogical features of the adaptation process of the first-year students to the conditions of training in the university]. Povolzhskij pedagogicheskij vestnik [Volga pedagogical bulletin], 3 (16). 103-107 [in Russian].
Markova, A.K. (1983). Formirovanie motivacii uchenija v shkol'nom vozraste [Formation of learning motivation at school age]. Moskow: Prosveshhenie [in Russian].
Medentsova T. M. Analiz poniat «motyvy» ta «motyvatsiia navchannia» osobystosti. [Analysis of «motives» and «learning motivation» concepts of individual]. Narodna osvita. URL: http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/ vupysku/7/statti/2medencova.htm (last accessed: 09.02.2019) [in Ukrainian].
Novikov, A.D. (2004). Statisticheskie metody v pedagogicheskih issledovanijah (tipovye sluchai) [Statistical methods in pedagogical research (typical cases)]. Moskow: MZ-Press. [in Russian].
Pіnska, O. (2009). Profesіjna motivacіja jak zasіb pіdvishhennja efektivnostі navchalnoї dіjal'nostі studentіv [Professional motivation as a means to increase the effectiveness of student learning activities]. Problemi trudovoї і profesіjnoї pіdgotovki [Problems of labor and professional training], 14. 111-115. [in Ukrainian].
Starosta, V. I., Popadych, O. O. (2018). Deiaki chynnyky adaptatsii studentiv-pershokursnykiv v umovakh klasychnoho universytetu [Some factors of adaptation of first year students in the conditions of the classical university]. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 2(6), 16-26. [in Ukrainian].
Shhukina, G. I. (1986). Rol dejatelnosti v uchebnom processe [The role of activity in the educational process]. Moskow: Prosveshhenie. [in Russian].
Zdanevych L. V. (2003). Adaptatsiya studentiv pedahohichnykh uchylyshch do novykh umov zhyttyediyalnosti [Adaptation of students of pedagogical colleges to new living conditions]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kyiv: Instsitut Pedahohiky i Psykholohii Profesiynoi Osvuty APN Ukrainy. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).