СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЗАСОБАМИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.45.217-222Ключові слова:
соціальна компетентність старшокласників, неформальна освіта.Анотація
Анотація. Мета статті: здійснити характеристику структурно-функціональної моделі формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти. Методи дослідження: аналіз наукових джерел, інтернет-ресурсів, дисертацій з означеної проблеми. У статті теоретично обґрунтовано структурно-функціональну модель формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти. Розглянуто основні компоненти соціальної компетентності. Подано основні форми, методи, засоби та ресурси туристсько-краєзнавчої діяльності, соціально-педагогічного супроводу та діяльності учнівського самоврядування. Проаналізовано наукові джерела, Інтернет-ресурси, дисертації проблеми формування соціальної компетентності старшокласників. У процесі дослідження з’ясовано, що провідними складовими соціальної компетентності старшокласника є: структурні компоненти (мотиваційний, соціально-ціннісний, когнітивний, поведінковий), їх критерії (сформованість мотивації, ієрархія цінностей, рівень знань, суджень та поведінка, вчинки). Розроблено структурно-функціональну модель формування соціальної компетентності старшокласників, що включає такі блоки: цільовий (що передбачає визначення й реалізацію мети й завдань, концептуальних підходів (системного, компетентнісного, аксіологічного, гуманістичного, особистісно-діяльнісного, культурологічного) і принципів реалізації досліджуваного процесу (життєвої-компетентнісної доцільності, доступності, цілісності, особистісного підходу, активності, креативності); змістово-процесуальний (що включає структурні компоненти, змістові характеристики, процесуальну складову, соціально-педагогічні умови); результативний (критерії й показники оцінювання, очікуваний результат). Розкрито сутність та основні складові структурно-функціональної моделі формування соціальної компетентності старшокласників.
Посилання
References
Doktorovych, M.O. (2007). Formuvannya sotsialnoyi kompetentnosti starshoho pidlitka z nepovnoyi simyi [Formation of social competence of a senior teenager from an incomplete family] (Extended Abstract of Candidate`s Thesis). Institute of Problmed Education of Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Fedorchenko, V.K., Fomenko, N.A., Skrypnyk, M.I., & Tsekhmistrova, H.R. Pedahohika turyzmu [Pedagogy of tourism]. Kyiv: Slovo. [in Ukrainian].
Kosenchuk, O.H. (2012). Sotsialno-pedahohichni umovy formuvannya liderskykh yakostey starshoklasnykiv u pozaurochni diyalnosti na rivni mista [Socio-pedagogical conditions of formation of leadership qualities of senior pupils in extra-curricular activities at the city level]. Herald of Taras Shevchenko Luhansk National University, 22 (257), Part VIII, 338−246. [in Ukrainian].
Smahina, T.M. (2010). Ponyattya ta struktura sotsialʹnoyi kompetentnosti uchniv yak naukova problema [The concept and structure of social competence of students as a scientific problem]. Bulletin of Zhytomyr State University. Series: Pedagogical sciences, 50, 138−140. [in Ukrainian].
Sukhodolskyy, H.V. (1976). Strukturno-alhorytmycheskyy analyz y syntez deyatelnosty [Structural-algorithmic analysis and synthesis of activity]. Leningrad: LSU. [in Russian].
Shynkaruka V.I. (ed.). (1986). Filosofskyy slovnyk [Philosophical Dictionary] (2-nd ed.). Kyiv: Holov. red. URE. [in Ukrainian].
Zavhorodnya, T.K. (1998). Dydaktychna dumka v Halychyni (1919-1939 roky) [Didactic thought in Galicia (1919-1939). Ivano-Frankivsk: Play. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).