СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЗАСОБАМИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.45.217-222Ключові слова:
соціальна компетентність старшокласників, неформальна освіта.Анотація
Анотація. Мета статті: здійснити характеристику структурно-функціональної моделі формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти. Методи дослідження: аналіз наукових джерел, інтернет-ресурсів, дисертацій з означеної проблеми. У статті теоретично обґрунтовано структурно-функціональну модель формування соціальної компетентності старшокласників засобами неформальної освіти. Розглянуто основні компоненти соціальної компетентності. Подано основні форми, методи, засоби та ресурси туристсько-краєзнавчої діяльності, соціально-педагогічного супроводу та діяльності учнівського самоврядування. Проаналізовано наукові джерела, Інтернет-ресурси, дисертації проблеми формування соціальної компетентності старшокласників. У процесі дослідження з’ясовано, що провідними складовими соціальної компетентності старшокласника є: структурні компоненти (мотиваційний, соціально-ціннісний, когнітивний, поведінковий), їх критерії (сформованість мотивації, ієрархія цінностей, рівень знань, суджень та поведінка, вчинки). Розроблено структурно-функціональну модель формування соціальної компетентності старшокласників, що включає такі блоки: цільовий (що передбачає визначення й реалізацію мети й завдань, концептуальних підходів (системного, компетентнісного, аксіологічного, гуманістичного, особистісно-діяльнісного, культурологічного) і принципів реалізації досліджуваного процесу (життєвої-компетентнісної доцільності, доступності, цілісності, особистісного підходу, активності, креативності); змістово-процесуальний (що включає структурні компоненти, змістові характеристики, процесуальну складову, соціально-педагогічні умови); результативний (критерії й показники оцінювання, очікуваний результат). Розкрито сутність та основні складові структурно-функціональної моделі формування соціальної компетентності старшокласників.
Посилання
References
Doktorovych, M.O. (2007). Formuvannya sotsialnoyi kompetentnosti starshoho pidlitka z nepovnoyi simyi [Formation of social competence of a senior teenager from an incomplete family] (Extended Abstract of Candidate`s Thesis). Institute of Problmed Education of Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Fedorchenko, V.K., Fomenko, N.A., Skrypnyk, M.I., & Tsekhmistrova, H.R. Pedahohika turyzmu [Pedagogy of tourism]. Kyiv: Slovo. [in Ukrainian].
Kosenchuk, O.H. (2012). Sotsialno-pedahohichni umovy formuvannya liderskykh yakostey starshoklasnykiv u pozaurochni diyalnosti na rivni mista [Socio-pedagogical conditions of formation of leadership qualities of senior pupils in extra-curricular activities at the city level]. Herald of Taras Shevchenko Luhansk National University, 22 (257), Part VIII, 338−246. [in Ukrainian].
Smahina, T.M. (2010). Ponyattya ta struktura sotsialʹnoyi kompetentnosti uchniv yak naukova problema [The concept and structure of social competence of students as a scientific problem]. Bulletin of Zhytomyr State University. Series: Pedagogical sciences, 50, 138−140. [in Ukrainian].
Sukhodolskyy, H.V. (1976). Strukturno-alhorytmycheskyy analyz y syntez deyatelnosty [Structural-algorithmic analysis and synthesis of activity]. Leningrad: LSU. [in Russian].
Shynkaruka V.I. (ed.). (1986). Filosofskyy slovnyk [Philosophical Dictionary] (2-nd ed.). Kyiv: Holov. red. URE. [in Ukrainian].
Zavhorodnya, T.K. (1998). Dydaktychna dumka v Halychyni (1919-1939 roky) [Didactic thought in Galicia (1919-1939). Ivano-Frankivsk: Play. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.