ФЕНОМЕН РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ДОСЛІДЖЕННЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ НАУКОВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.79-84Ключові слова:
компетенції, професійні компетенції, соціальний працівник, формування компетенцій соціальних працівників, вітчизняні наукові праці.Анотація
Процес формування професійних компетенцій соціальних працівників в Україні є важливим аспектом їх навчання у закладах вищої освіти України. Проаналізовані вітчизняні наукові праці дозволяють дійти висновку, що професійні компетенції соціальних працівників являють собою складну структуру та складаються окрім засвоєння практичних і теоретичних методик соціальної роботи з таких компетенцій: соціально-емоційних, соціально-правових, психологічних та життєвих. Також важливим фактором для формування професійних компетентностей сучасних соціальних працівників в Україні є виконання ними успішних кейсів у різних сферах суспільного буття як елемент можливості успішної адаптації та самореалізації до умов безпосередньої діяльності в рамках практичної соціальної роботи та підвищення авторитету соціального працівника серед клієнтів вітчизняних соціальних служб та закладів тощо. Метою статті є дослідження особливостей феномену формування професійної компетентності соціальних працівників. . Теоретико-методологічною основою вивчення особливостей формування професійної компетентності соціального працівника у вітчизняних наукових працях є загальнонаукові й спеціальні методи дослідження. У ході дослідження використано методи історичного, системного й структурно-функціонального аналізу – для теоретичного аналізу формування професійної компетентності; методи аналізу та синтезу – для з’ясування ґенези поняття «професійна компетентність», його застосування в теоретичній науці й суспільній практиці; порівняльний аналіз і методи аналізу документів; метод класифікації й типологізації – для визначення різновидів компетенцій у вітчизняних наукових працях; порівняльний аналіз документів – для дослідження практик використання концепту «професійна компетентність соціального працівника» тощо. В статті встановлено, що на сьогодні в процесі організації навчання в умовах вищої школи важливого значення набуває зміна пріоритетів у формуванні професійних компетенцій соціальних працівників через запровадження компетентнісно спрямованого навчання майбутніх соціальних працівників. Визначено, що компетенції соціального працівника змінюються з плином часу. Обґрунтовано, що найважливішими професійними компетенціями соціальних працівників є комунікативні, соціально-правові компетенції, а також методичні компетенції в сфері соціальної роботи з різними групами клієнтів та психологічна готовність до здійснення безпосередньої професійної діяльності.
Посилання
Список використаної літератури
Бударін Д.В. Формування професійної компетентності майбутніх учителів в умовах сучасної освіти. Харків: 2016. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPIPress/21824/1/Budarin_Formuvannya_2016.pdf
Букач М.М. Компетентнісно орієнтоване навчання як основа формування майбутнього соціального працівника: Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Випуск 22. 2016. С.119−131.
Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів. Харків: Основа, 2005. 112 с.
Гузєєв Л. Формування основних груп компетентностей учнів: продуктивне навчання. Директор школи, ліцею, гімназії. 2006. Випуск 1. С.27−31.
Єрмаков І.Г., Нечипоренко В.В., Пузіков Д.О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої середньої школи: практико зорієнтований посібник. Запоріжжя: Вид-во Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру, 2011. 204 с.
Єрмаков І.Г., Пузіков Д.О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи. Запоріжжя: Вид-во Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру, 2005. 112 с.
Клепко С. Компетенізація освіти: обмеження та перспективи. Завуч. № 19 (241). 2005. С.6−13.
Клепко С. Сучасна компетентність освіти. URL: http://www.eurogendercity-21fox.mozello.com/scientific-research-institute-aleksanderrud21foxca/modern-competence-of-education-in-ua
Лісовець О.В. Компетентність соціального працівника у сприянні міжвідомчій взаємодії щодо соціально-правового захисту особистості. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2016. Випуск 1. С.43−47.
Мазур Т.В. Специфіка психологічної готовності до професійної діяльності соціальних працівників. Проблеми соціальної роботи. 2013. Випуск 2. С.66−74.
Пометун О.І., Фрейман Г.О. Методика навчання історії в школі. Київ: Ґенеза, 2005. 328 с.
Нечипоренко В.В. Системний розвиток навчально-реабілітаційного центру як відкритої інноваційної соціально-освітньої інституції: монографія. Запоріжжя: Вид-во Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру, 2013. 512 с.
Яременко В., Сліпушко О. Новий тлумачний словник української мови / [у 4-х томах]. Київ: Аконіт, 2000. 305 с.
Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання. Харків: Основа, 2005. 96 с.
Савченко О.Я. Уміння вчитися − ключова компетентність молодшого школяра: посібник. К.: Педагогічна думка, 2014. 176 с.
Ситниченко Л.А. Першоджерела комунікативної філософії. Київ: Либідь, 2000. 176 с.
Словарь иностранных слов. Москва: Академия, 2000. 624 с.
Domitrovich C.E., Durlak J.A., Staley K.C., Weissberg R.P. Social-emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child Development. 2017. Issue 88 (2). РР.408−416.
References
Budarin, D.V. (2016). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv v umovakh suchasnoi osvity [Formation of professional competence of future teachers in the conditions of modern education.]. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPIPress/21824/1/Budarin_Formuvannya_2016.pdf pdf [in Ukrainian].
Bukach, M.M. (2016). Kompetentnisno oriientovane navchannia yak osnova formuvannia maibutnoho sotsialnoho pratsivnyka [Competence-oriented learning as a basis for the formation of the future social worker]. Journal of M.Drahomanov National Pedagogical University. Series: Social Work. Social Pedagogy, 22, 119-131. [in Ukrainian].
Volobuieva, T.B. (2005). Rozvytok tvorchoi kompetentnosti shkoliariv [Development of creative competence of schoolchildren]. Osnova. [in Ukrainian].
Huzeev, L. (2006). Formuvannia osnovnykh hrup kompetentnostei uchniv: produktyvne navchannia [ Formation of the main groups of competencies of students. Director of school, lyceum, gymnasium, 1, 27−31. [in Ukrainian].
Yermakov, I.H., Nechyporenko, V.V., & Puzikov, D.O. (2011). Proektne bachennia kompetentnisno spriamovanoi serednoi shkoly [Project vision of competence-oriented secondary school]. Khortytsa national educational-reabilitation multiprofile centre. [in Ukrainian].
Yermakov, I.H., & Puzikov D.O. (2005). Proektne bachennia kompetentnisno spriamovanoi 12-richnoi serednoi shkoly [Project vision of the competence-oriented 12-year high school of Zaporozhye] Khortytsa national educational-reabilitation multiprofile centre. [in Ukrainian].
Klepko, S. (2005). Kompetenizatsiia osvity: obmezhennia ta perspektyvy [Competence of education: limitations and prospects]. Zavuch, 19, 6−13. [in Ukrainian].
Klepko, S. Suchasna kompetentnist osvity [Modern competence of education] Retrieved from http://www.eurogendercity-21fox.mozello.com/scientific-research-institute-aleksanderrud21foxca/modern-competence-of-education-in-ua [in Ukrainian].
Lisovets, O.V. (2016). Kompetentnist sotsialnoho pratsivnyka u spryianni mizhvidomchii vzaiemodii shchodo sotsialno-pravovoho zakhystu osobystosti [Competence of a social worker in promoting interdepartmental cooperation on social and legal protection of the individual]. Scientific Notes of M.Gogol Nizhyn State University, 1, 43-47. [in Ukrainian].
Mazur, T.V. (2013). Spetsyfika psykholohichnoi hotovnosti do profesiinoi diialnosti sotsialnykh pratsivnykiv [Specifics of psychological readiness for professional activity of social workers]. Issues of Social Work, 2, 66−74. [in Ukrainian].
Pometun, O. I., Freiman, H. O. (2005). Metodyka navchannia istorii v shkoli [Methods of teaching history at school]. Geneza. [in Ukrainian].
Nechyporenko, V.V. (2013). Systemnyi rozvytok navchalno-reabilitatsiinoho tsentru yak vidkrytoi innovatsiinoi sotsialno-osvitnoi instytutsii [Systemic development of educational and rehabilitation center as an open innovative social and educational institution]. Khortytsa national educational-reabilitation multiprofile centre. [in Ukrainian].
Yaremenko, V. & Slipushko, O. (2000). Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [New explanatory dictionary of the Ukrainian language]. Akonite. [in Ukrainian].
Rodyhina, I.V. (2005). Kompetentnisno oriientovanyi pidkhid do navchannia [Competence-oriented approach to learning]. Osnova. [in Ukrainian].
Savchenko, A. (2006). Uminnia vchytysia – kliuchova kompetentnist shkilnoi osvity [Aility to learn − key competence of school education]. Pedagogichna Dumka. [in Ukrainian].
Sytnychenko, L.A. (2000). Pershodzherela komunikatyvnoi filosofii [Primary sources of communicative philosophy]. Lybid. [in Ukrainian].
Slovar innostrannykh slov [Dictionary of foreign words. (2000.) Academy. [in Russian].
Domitrovich, C.E., Durlak, J.A., Staley, K.C., & Weissberg, R.P. (2017). Social-emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child Development, 88 (2), 408−416. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.