ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО СЕРЕДОВИЩА В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.100-104Ключові слова:
психологічно безпечне освітньо-наукове середовище, психологічна безпека, комплексна програма формування психологічно безпечного освітньо-наукового середовища, заклад вищої освіти.Анотація
Статтю присвячено проблемі формування психологічно безпечного освітньо-наукового середовища в закладі вищої освіти На підставі аналізу наукової літератури з’ясовано сутність та визначено структурно-функціональні компоненти психологічно безпечного освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти. Для вивчення стану психологічної безпеки закладу освіти використано модифіковану методику І. Баєвої та розроблену анкету для здобувачів вищої освіти третього (освітньо-наукового) рівня щодо наявності конфліктних ситуацій. Представлено результати вивчення стану психологічної безпеки освітньо-наукового середовища та анкетування аспірантів з питань наявності конфліктних ситуацій. Запропоновано комплексну програму формування психологічно безпечного освітньо-наукового середовища, що охоплює: діагностику та експертизу психологічної безпеки освітньо-наукового середовища; забезпечення емоційного комфорту здобувачів вищої освіти в освітньому процесі; створення умов для отримання аспірантами освітньої, інформаційної, організаційної, психологічної та консультативної підтримки; забезпечення психолого-педагогічного супроводу аспірантів; попередження психологічного насилля у закладі вищої освіти; постійний моніторинг показників психологічної безпеки освітньо-наукового середовища; створення умов для підвищення рівня комфортності академічного персоналу, підтримання на належному рівні стану їх професійного здоров’я; створення умов для підвищення якості наукової діяльності викладачів та аспірантів. Окреслено основні шляхи реалізації комплексної програми формування психологічно безпечного освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти.
Посилання
Список використаної літератури
Баева И.А. Тренинги психологической безопасности в школе. СПб.: Речь, 2002. 251 с.
Кодекс честі ТНПУ ім. В. Гнатюка. URL: http://tnpu.edu.ua/naukova-robota/public%20information/Kodeks_chesti.pdf. (дата звернення 11.09.2020)
Корчак Я. Право ребенка на уважение. М.: Дискурс, 1990. С. 175–194.
Обозова О. Психологічна безпека освітнього середовища. Психолог. 2011. № 10 (442). С. 3–6.
Положення щодо врегулювання конфліктних ситуацій у ТНПУ ім. В. Гнатюка. URL: http://tnpu.edu.ua/about/public_inform/upload/2019/Polozhennia_shchodo_vrehuliuvannia_ konfliktnykh_sytuatsii.pdf. (дата звернення 11.09.2020)
Тарасов С.В. Школьник в современной образовательной среде. СПб.: Образование-Культура, 2001. 151 с.
Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001. 356 с.
Цюман Т.П., Бойчук Н.І. Кодекс безпечного освітнього середовища: метод. посіб. / за заг. ред. Т.П. Цюман. К., 2018. 50 с.
Taraszkiewicz M., Kordziński J. Bezpieczna i przyjazna szkoła. Warszawa : WsiP, 2009. 88 s.
References
Baeva, I.A. (2002). Treningi psihologicheskoj bezopasnosti v shkole [Psychological security trainings at school]. Rech'. [in Russian].
Kodeks chesti TNPU im. V. Hnatiuka [Code of Honor of TNPU named after V. Hnatyuk]. http://tnpu.edu.ua/naukova-robota/public%20information/Kodeks_chesti.pdf.
Korchak, Ya. (1990). Pravo rebenka na uvazhenie [The child’s right to respect]. Diskurs. [in Russian].
Obozova, O. (2011). Psykholohichna bezpeka osvitnoho seredovyshcha [Psychological security of educational environment]. Psykholoh, 10 (442), 3–6. [in Ukrainian].
Polozhennia shchodo vrehuliuvannia konfliktnykh sytuatsii u TNPU im. V. Hnatiuka [Regulations on conflict situations resolution in TNPU named after V.Hnatyuk. http://tnpu.edu.ua/about/public_inform/upload/2019/Polozhennia_shchodo_vrehuliuvannia_ konfliktnykh_sytuatsii.pdf. [in Ukrainian].
Tarasov, S.V. (2001). Shkol'nik v sovremennoj obrazovatel'noj srede [A schoolboy in a modern educational environment]. Obrazovanie-Kul'tura. [in Russian].
Yasvin, V.A. (2001). Obrazovatel'naya sreda: ot modelirovaniya k proektirovaniyu [Educational environment: from modeling to design]. Smysl. [in russian].
Tsiuman, T.P., Boichuk, N.I. (2018). Kodeks bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha [Code of safe educational environment]. [in Ukrainian].
Taraszkiewicz, M., & Kordziński, J. (2009). Bezpieczna i przyjazna szkoła [Security and friendly school]. WsiP. [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.