ПСИХОДИДАКТИЧНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАГІСТРІВ-ФІЗИКІВ − МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.114-120Ключові слова:
психодидактичний підхід, психодидактичні технології, проектування навчання, підготовка майбутніх вчителів фізики.Анотація
Психодидактичний підхід у підготовці сучасного вчителя фізики орієнтує його на вибір траєкторій управління індивідуальним розвитком особистості учня в процесі навчання. Актуальність проблеми походить від потреби організації сучасного освітнього середовища школи у відповідності до вимог особистісно та компетентнісно орієнтованого навчання, що передбачає володіння учителем психодидактичними засадами проектування навчання. З огляду на це важливим завданням вищої школи є підготовка вчителя до використання можливостей психодидактики для розкриття та розвитку інтелектуального і особистісного потенціалу учнів засобами предметної діяльності. Мета дослідження полягає у розкритті сутності психодидактичного підходу до проектування навчання та його реалізації у змісті підготовки магістрів-фізиків освітнього напряму підготовки. Методи дослідження, які використовувались: аналіз (теоретичних узагальнень, що складають основу психодидактичного підходу, його структурних компонент; сутності реалізації психодидактичних технологій у проекції на управління навчанням; методичних розробок уроків студентів-практикантів); моделювання (професійної підготовки та діяльності з використанням психодидактичних технологій); узагальнення (у процесі розробки алгоритмів використання психодидактичних технологій для майбутніх учителів фізики; формулюванні висновків); спостереження (за процесом набуття досвіду використання психодидактичних технологій студентами – майбутніми учителями фізики); опитування (для з’ясування розуміння сутності завдань над змістовим наповненням психодидактичних технологій у розрізі опорної теми). Результат дослідження очікується у формі методичних розробок у розрізі опорної теми з використанням технологій психодидактичного підходу; сформованості знань про сутність психодидактичного підходу, технологій його реалізації, про управління індивідуальним розвитком особистості учня в умовах психодидактичного підходу; вмінь: структурування навчального матеріалу у відповідності до обраної психодидактичної технології; здійснення вибору методів, форм і засобів навчання; використання методів управління навчанням для забезпечення індивідуальної траекторії розвитку учнів.
Посилання
Список використаної літератури
Опачко М.В. Психологічні основи управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород. 2011. Вип. 22. С.101–104.
Опачко М.В. Управління засвоєнням знань: спроба методологічного аналізу. Науковий часопис Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського. Одеса, 2008. С.162–166.
Опачко М.В. Психолого-педагогічні умови дидактичного проектування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород. 2011. Вип. 23. С.105–107.
Опачко М.В. Структурування змісту навчального матеріалу як складова методичної роботи вчителя фізики. Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конференції «Фізико-технічна і фізична освіта у гуманістичній парадигмі». Керч : РВВ КДМТУ, 2009. С.106 –114.
Крутский А.Н. Психодидактика. Часть 1. Теоретические основы психодидактики. Учебное пособие. Барнаул-Новосибирск, 1994. 72 с.
Гончарова Е. Н. Психодидактическое проектирование процесса обучения. Автореф. дис. … кан. пед. наук: спец. 13.00.08 – «теория и методика профессионального образования». Барнаул, 2003. 20 с.
Опачко М.В. Дидактичний менеджмент як система управління навчанням фізики в школі : Навчально-методичний посібник. Ужгород: УжНУ, 2017. 285 с.
Атанов Г.А. Деятельностный подход в обучении. Донецк: «ЕАИ – пресс», 2001. 160 с.
References
1. Opachko, M.V. (2011). Psykholohichni osnovy upravlinnia navchalno-piznavalnoiu diialnistiu uchniv [Psycholonic foundations of management of teaching-cognitive activity of students]. Scientifi Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 22, 101–104. [in Ukrainian].
Opachko, M.V. (2008). Upravlinnia zasvoienniam znan: sproba metodolohichnoho analizu [Knowledge management: a test of methodological analysis]. Naukovyi chasopys Pivdennoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. K.D.Ushynskoho. 162–166. [in Ukrainian].
Opachko, M.V. (2011). Psykholoho-pedahohichni umovy dydaktychnoho proektuvannia [Psychological and pedagogical mind and didactic projecting]. Scientifi Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 23, 105–107. [in Ukrainian].
Opachko, M.V. (2009). Strukturuvannia zmistu navchalnoho materialu yak skladova metodychnoi roboty vchytelia fizyky [The content structure of educational material as a component methodical work of a teacher of physics]. In Proceedings of II International scientific practical conference «Fizyko-tekhnichna i fizychna osvita u humanistychnii paradyhmi» (pp.106−114). RVV KDMTU. [in Ukrainian].
Krutskij, A.N. (1994). Psihodidaktika. CHast' 1. Teoreticheskie osnovy psihodidaktiki [Psychodidactics. Part 1. Theoretical foundations of psychodidactics]. Barnaul-Novosibirsk. [in Russian].
Goncharova, E.N. (2003). Psihodidakticheskoe proektirovanie processa obucheniya [Psychodidactic projecting of the learning process] (Extended thesis of candidate dissertation). Barnaul State Pedagogical University. [in Russian].
Opachko, M.V. (2017). Dydaktychnyi menedzhment yak systema upravlinnia navchanniam fizyky v shkoli [Didactic management as a system for managing the teaching of physics at school]. Publishing House of Uzhhorod National University. [in Ukrainian].
Atanov, G.A. (2001). Deyatel'nostnyj podhod v obuchenii [An activity-based approach to learning]. EAY–press. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.