ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКО-ПАТРІОТИЧНОЇ ПОЗИЦІЇ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.121-124Ключові слова:
громадянсько-патріотична позиція, громадянськість, патріотизм, громадянсько-патріотичне виховання, громадянські цінності, методи виховання, майбутні офіцери.Анотація
Метою статті є запропонувати комплекс підходів щодо її вирішення: аксіологічний, особистісно орієнтований, історичний, культурологічний. Використовуються наступні методи дослідження: комплексний порівняльний аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури з проблеми дослідження; інтерпретація основних понять; узагальнення, прогностичний аналіз тощо. З метою виявлення сутності громадянсько-патріотичної позиції майбутніх офіцерів розглянуто поняття «громадянськості» та «патріотизму». Встановлено, що витоки громадянсько-патріотичного виховання містяться в особливостях суспільного розвитку на різних етапах історії. Значення патріотизму зростає у ті історичні періоди, коли об’єктивні тенденції розвитку суспільства супроводжуються підвищенням напруження сил його громадян. Патріотизм є творчим актом духовного самовизначення особистості. Це свідома громадянська позиція – особлива спрямованість самореалізації і соціальної поведінки громадянина. Критеріями патріотизму є любов, вірність і служіння Батьківщині, турбота про забезпечення цілісності і суверенітету України, піклування про її постійний розвиток на шляху демократичного національного відродження, сприяння гармонізації державних, суспільних та особистісних інтересів у повсякденному житті. Освітнє середовище вищого військового навчального закладу має сприяти формуванню цих характеристик через використання різноманітних форм і методів. Громадянсько-патріотична позиція майбутніх офіцерів виявляється у вірності військовому обов’язку, у самовідданій службі Батьківщині.
Посилання
Список використаної літератури
Гончаренко С. Український педагогічний словник: наук. видання. К.: Либідь, 1997. 374 с.
Душек М. О. Зміст та сутність громадянського виховання у сучасних умовах українського державотворення. Людинознавчі студії: зб. наук. праць Дрогобицького держ. пед. ун-ту імені Івана Франка. Ред. кол. Т. Біленко (голов. ред.), В.Кемінь, Г.Васянович та ін. Дрогобич: Вимір, 2005. Вип. 11. Педагогіка. С.14–24.
Ігнатенко П.Р., Поплужний В.Л., Косарєва Н.І., Крицька Л.В. Виховання громадянина: психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: навч.-метод. посібник. К.: ІЗМН, 1997. 252 с.
Ївженко Ю.В. Деякі аспекти формування почуття громадянськості у студентів. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 5. 2016. С.113–119.
Каменюк Ю. В. Формування патріотизму воїна Збройних Сил України: сучасний стан та шляхи покращання. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 3 (40). С.222–229.
Кузь В. Г., Руденко Ю. Д, Сергійчук З.О. Основи національного виховання: концептуальні положення. Умань: Христинівська районна друкарня, 1993. 108 с.
Максютов А. О. Патріотичне виховання майбутніх учителів географії в процесі пошукової туристсько-краєзнавчої діяльності: дис. … канд. пед. наук. Умань, 2014. 215 с.
Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді; за ред. Беха І.Д., Чорної К. І. Київ: Світ виховання, 2007. 31с.
Стьопіна О. Г. Виховання патріотизму у студентської молоді засобами мистецтва: автореф. канд. пед. наук. Луганськ. 2007. 23 с.
Сявавко Є. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку. К.: Наукова думка, 1974. 151 с.
Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини. URL: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806b93be (дата звернення: 01.09.2020)
References
Goncharenko, S. (1997). Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybid`. [in Ukrainian].
Dushek, M.O. (2005). Zmist ta sutnistʹ hromadyansʹkoho vykhovannya u suchasnykh umovakh ukrayinsʹkoho derzhavotvorennya [The content and essence of civic education in modern conditions of Ukrainian statehood]. Lyudynoznavchi studiyi. Series: Pedagogy, 11, 14–24. [in Ukrainian].
Ihnatenko, P.R., Popluzhnyy, V.L., Kosaryeva, N.I., & Krytsʹka, L.V. (1997). Vykhovannya hromadyanyna: psykholoho-pedahohichnyy i narodoznavchyy aspekty [Education of a citizen: psychological-pedagogical and ethnographic aspects]. IZMN. [in Ukrainian]
Yivzhenko, Yu.V. (2016). Deyaki aspekty formuvannya pochuttya hromadyansʹkosti u studentiv [Some aspects of forming a sense of citizenship in students]. Dukhovnistʹ osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka , 5, 113–119. [in Ukrainian].
Kamenyuk, Yu.V. (2014). Formuvannya patriotyzmu voyina Zbroynykh Syl Ukrayiny: suchasnyy stan ta shlyakhy pokrashchannya [Formation of patriotism of a soldier of the Armed Forces of Ukraine: the current state and ways to improve]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu oborony Ukrayiny, 3 (40), 222–229. [in Ukrainian].
Kuzʹ, V.H., Rudenko, Yu.D, & Serhiychuk, Z.O. (1993). Osnovy natsionalʹnoho vykhovannya: kontseptualʹni polozhennya [Fundamentals of national education: conceptual provision]. Publishing House of Khrystynivska district. [in Ukrainian].
Maksyutov, A.O. (2014). Patriotychne vykhovannya maybutnikh uchyteliv heohrafiyi v protsesi poshukovoyi turyst·sʹko-krayeznavchoyi diyalʹnosti [Patriotic education of future teachers of geography in the process of search tourism and local lore] (Unpublished candidate dissertation). Publishing House of P.Tychyna Uman State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Bekh, I.D., & Chorna, K.I. (Eds.). (2007). Prohrama patriotychnoho vykhovannya ditey ta uchnivsʹkoyi molodi [Program of patriotic education of children and student youth]. Svit vykhovannya. [in Ukrainian].
Stʹopina, O.H. (2007). Vykhovannya patriotyzmu u student·sʹkoyi molodi zasobamy mystetstva [Educating patriotism in student youth by means of art] (Extended abstract of candidate dissertation). Publishing House of Volodymyr Dahl East Ukrainian National University. [in Ukrainian].
Syavavko, Ye. (1974). Ukrayinsʹka etnopedahohika v yiyi istorychnomu rozvytku [Ukrainian ethnopedagogy in its historical development]. Naukova dumka. [in Ukrainian].
Khartiya Rady Yevropy z osvity dlya demokratychnoho hromadyanstva y osvity z prav lyudyny [Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education]. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806b93be [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.