РОЛЬ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНИХ ЦЕНТРІВ У ПРОФЕСІЙНОМУ ВИЗНАЧЕННІ МОЛОДІ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.137-140Ключові слова:
інклюзія, молодь з особливими потребами, професійна орієнтація, професійне самовизначення, соціально-культурні центри.Анотація
У статті розглянуто деякі аспекти соціально-педагогічних стратегій професійного самовизначення учнівської молоді з особливими потребами. Визначено, що робота спеціалізованих соціально-культурних центрів в яких молодь могла вирішити свої соціальні, психологічні, медико-реабілітаційні проблеми потребує удосконалення. Метою статті є аналіз процесу професійного самовизначення молоді з особливими потребами та ролі в ньому соціально-культурних центрів. Методами дослідження є аналіз (інтерпретація літературних джерел з метою виявлення їх суті), порівняння (дозволяє встановити спільні і відмінні ознаки між об’єктами, процесами, явищами), узагальнення (дозволяє визначити в процесах спільні властивості). Встановлено, що на професійно-особистісного самовизначення учнівської молоді з особливими потребами впливають концепції безперервної і додаткової освіти. Проведений аналіз теоретичних праць вітчизняних і зарубіжних науковців, який свідчить, що ефективному професійному самовизначенню учнівської молоді з особливими потребами сприяє удосконалена робота спеціалізованих соціально-культурних центрів. Доведено, що завданням педагога, соціального працівника стає допомога учнівській молоді, в тому числі і з обмеженими можливостями, при виборі обдуманої, самостійно обраної професії. Найбільший ефективний вплив на професійне самовизначення може здійснити соціально-культурна діяльність – організоване дозвілля, в дозвіллєвих центах, яке дає істинну можливість самовизначитись. Визначено, що модель професійного самовизначення формується на основі нахилів, інтересів суб’єкта які разом з ціннісними орієнтаціями і рівнем зацікавленості призводять до первинного професійного наміру та подальшого вибору професії. Встановлено, що професійне самовизначення є динамічним процесом формування основних ставлень до професійної діяльності, самореалізації духовно-фізичних можливостей, формуванням професійних планів, уявлення себе професіоналом. Узагальнено, що в соціально-культурних центрах використовуються форми соціально-дозвіллєвої діяльності в позанавчальний час з метою професійного самовизначення учнівської молоді з особливими потребами.
Посилання
Список використаної літератури
Бондарчук К. Стан та напрямки вдосконалення профорієнтаційного обслуговування громадян в Державній службі зайнятості. Україна: аспекти праці. 2004. № 1. C. 12–20.
Виштак О. В. Мотивационные предпочтения абитуриентов и студентов. Социологические исследования. 2003. №2. С. 135−138.
Высоцкая Л. Вселить веру в себя. Социальное партнерство в специальной библиотеке. Библиотечное дело. 2004. № 10. С. 33−35.
Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні». Закони України. Том 1. К.: АТ «Книга», 1996. С. 301–309.
Кияниця З. П. , Петрочко Ж. В. Соціальна робота із вразливими сім’ями та дітьми. Сучасні орієнтири та ключові технології: пос. Ч.1. К.: Обнова компані, 2017. 256 с.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 302 с.
Логвиненко Т., Клим М. Професійна готовність майбутніх соціальних педагогів до роботи і інклюзивному середовищі. Молодь і ринок. 2020. №2 (181). С. 76−80.
Наказ Міністерства соціальної політики України «Про затвердження Методики здійснення первинного та поглибленого профілювання осіб, які шукають роботу, та зареєстрованих безробітних» від 19.12.2018 № 1910. URL: http://zakon.rada.gov.ua (дфтф звернення 15.09.2020).
Стрельцов Ю. А. Культурология досуга: учеб. пособие. Изд. 2-е. М.: МГУКИ, 2003. 296 с.
Стрижеус С. Досвід та проблеми включення дітей з особливими потребами: монографія. Ужгород, Патент. 2004. 139 с.
Храпылина Л.П. Основы реабилитации инвалидов в системе социальной работы. Развитие социальной реабилитации в России. М. : Tacis. 2000. 305 с.
Чистякова С. Н., Родичев Н.Ф., Черкашин Е.О.Слагаемые выбора профиля обучения и траектории дальнейшего образования. Элективный ориентационный курс (9 класс): метод, пособие для учителей. М.: Академия, 2004. 80 с.
Чистякова С. П. Проблемы и риски самоопределения старшеклассников в выборе профиля обучения. Профильная школа. 2004. №5. С.5−10.
References
Bondarchuk, K. (2004). Stan ta napryamki vdoskonalennya proforієntacіjnogo obslugovuvannya gromadyan v Derzhavnіj sluzhbі zajnyatostі [Status and areas of improvement of career guidance services for citizens in the State Employment Service]. Ukraina: aspekty pratsi, 1, 12-20. [in Ukrainian].
Vishtak, O. V. (2003). Motivacionnye predpochteniya abiturientov i studentov [Motivational preferences of entrants and students]. Sotsyolohycheskye yssledovanyia, 2, 135-138. [in Ukrainian].
Vysockaya, L. (2004). Vselit' veru v sebya [Instill faith in yourself. Social partnership in a special library]. Byblyotechnoe delo, 10, 33-35. [in Russian].
Zakon Ukrainy «Pro osnovi socіal'noi zahishchenostі іnvalіdіv v Ukrainі» (1996). [Laws of Ukraine «On the basics of social protection of people with disabilities in Ukraine»]. Volume 1. Knyha. [in Ukrainian].
Kiyanitsya, Z. P., Petrochko, Z. V. (2017). Socіal'na robota іz vrazlivimi sіm’yami ta dіt'mi. Suchasni oriientyry ta kliuchovi tekhnolohii [Social work with vulnerable families and children. Modern landmarks and key technologies]. Part 1. Obnova kompanі. [in Ukrainian].
Klimov, E. A. (2004). Psihologiya professional'nogo samoopredeleniya [Psychology of professional self-determination]. Akademiya. [in Russian].
Lohvynenko, T., & Klim, M. (2020). Profesіjna gotovnіst' majbutnіh socіal'nih pedagogіv do roboti і іnklyuzivnomu seredovishchі [Professional readiness of future social educators for work and an inclusive environment]. Molod i rynok, 2 (181), 76-80. [in Ukrainian].
Nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy «Pro zatverdzhennya Metodiki zdіjsnennya pervinnogo ta pogliblenogo profіlyuvannya osіb, yakі shukayut' robotu, ta zareєstrovanih bezrobіtnih» [Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine «On approval of the Methodology for the implementation of primary and in-depth profiling of job seekers and registered unemployed»]. Dated 19.12.2018 № 1910]. http:// zakon.rada.gov.ua. [in Ukrainian].
Strel'cov, Y. A. (2003). Kul'turologiya dosuga [Culturology of leisure]. 2nf ed. MGUKI. [in Russian].
Strizheus, S. (2004). Dosvid ta problemy vkliuchennia ditei z osoblyvymy potrebamy [Experience and problems of inclusion of children with special needs]. Patent. [in Ukrainian].
Khrapylina L.P. (2000). Osnovy reabilitacii invalidov v sisteme social'noj raboty [Basics of rehabilitation of disabled people in the system of social work]. Tacis. [in Russian].
Chistyakova, S. N., Rodichev, N. F., Chistyakova, S. N. Cherkashin, E. O. (2004). Slagaemye vybora profilya obucheniya i traektorii dal'nejshego obrazovaniya. Elektyvnyi oriientatsiinyi kurs (9 klas) [The components of the choice of training profile and the trajectory of further education. Elective orientation course (9th grade)]. Akademiya. [in Russian].
Chistyakova, S. P. (2004). Problemy i riski samoopredeleniya starsheklassnikov v vybore profilya obucheniya [Problems and risks of self-determination of high school students in choosing a profile of education]. Profilna shkola, 5, 5-10. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).