СТРУКТУРНА ХАРАКТЕРИСТИКА КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.64-68Ключові слова:
педагогіка; професійна освіта; економічна освіта; культурна компетентність; загальна компетентність; професійна компетентність.Анотація
Культурна компетентність являє собою інтегральну якість особистості, що виявляється у загальній здатності і готовності людини до різноманітної творчої діяльності, соціально орієнтує здобувача вищої освіти на самостійну і успішну життєдіяльність. Метою статті є спроба аналізу формування культурної компетентності здобувачів вищої освіти як динамічний процес зміни самої людини, його становлення як культурної особистості. Методологічну основу дослідження становлять підходи: системно-хронологічний, культурологічний, аксіологічний, порівняльний, ретроспективний, дидактичний. Зазначені підходи ґрунтуються на сукупності методологічних принципів, з-поміж яких: діалектичний, системності, історизму, хронологічний, персоніфікований. У статті розкривається проблема, що до останнього часу у педагогічних дослідженнях не визначені точні параметри, показники і критерії, відповідно до яких можна було б точно і однозначно оцінити культурну компетентність здобувачів. Це частково пов’язано з тим, що ключові компетенції, що характеризують культурну компетентність здобувачів, – не окрема частина навчального плану, вони інтегровані в його зміст. Труднощі такого визначення обумовлена також ціннісним характером культури і процесу її присвоєння особистістю. Переклад культури на мову компетенцій в освітньому процесі не усуває цієї проблеми. На відміну від структурованого предметного навчання, культурне становлення особистості носить надпредметних характер і пов’язане із визначенням ціннісних орієнтацій та особистісних позицій здобувачів. За результатами дослідження зроблені висновки, що у педагогічній науці склалася теоретична база, яка дозволяє змістовно і організаційно розробляти оцінку процесу культурного становлення здобувачів закладу вищої освіти. Дослідження доводить, що в практиці освіти вишу поки що не вдається уникнути однобічності та обмеженості в оцінці культурної компетентності; певні труднощі виникають в питанні її цілісного уявлення як результату якісної освіти. Проблема оцінки культурної компетентності вимагає цілеспрямованого вивчення з урахуванням специфіки освітнього процесу закладу вищої освіти різного профілю, індивідуальних особливостей присвоєння культури здобувачам і оволодіння ними ключовими компетентностями.
Посилання
Список використаної літератури
Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти України: історія, теорія: підруч. для студ. К.: Либідь, 1998. 558 c.
Бистрова Ю.В. Інноваційні методи навчання у вищій школі України. Право та інноваційне суспільство. 2015. № 1 (4). С.27−33.
Варецька О.В. Змістові лінії у визначенні сутності поняття «соціальна компетентність особистості». Педагогіка формування творчої особистості у вищій та загальноосвітній школах. 2014. Вип.38 (91). С.110−118.
Гайдученко Ю.О. Особливості професійної підготовки майбутніх економістів у вищих навчальних закладах. Paradigm Of Knowledge. 2017. № 3 (23). С.5-12.
Гез М.М. Формування комунікативної компетентності як об’єкт зарубіжних методичних досліджень. Іноземні мови в школі. 1985. № 2. С.23−26.
Головань М. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців фінансового профілю в умовах європейської кредитно-трансферної системи. Нова педагогічна думка. 2012. №1. С.139−142.
Горобець С.А. Теоретичні засади проблеми формування професійної компетентності майбутнього фахівця-економіста. Вісник Житомирського державного університету імені І.Я.Франка. 2007. Вип. 31. С.106–109.
Грибанова О.Є. Дидактичний потенціал соціально-гуманітарних дисциплін у формуванні професійної компетентності майбутнього фахівця. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 55 (108). С.512−517.
Гура О.І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико-методологічний аспект: Монографія. Запоріжжя: ГУ ЗІДМУ, 2006. 332 с.
Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала. М.: Изд-во Московского психолого-социального института. Воронеж: НПО «МОДЭК», 2004. 752 с.
Іванченко Є.А. Професіоналізм як складова компетентності економіста та його оцінювання в системі інтегративної професійної підготовки майбутніх економістів. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Педагогіка і психологія». 2009. № 9/1. Вип. 15. С.178−187.
Жигалов Б.А. Педагогічна система оцінки якості освіти в сучасному вузі (Теоретико-методологічний аспект): Монографія. Нижній Новгород: НГЛУ ім. Н.А.Добролюбова, 2007. 115 с.
Зимова І.А. Компетентнісний підхід. Яке його місце в системі сучасних підходів до проблем освіти? (теоретико-методологічний аспект). Вища освіта сьогодні. 2006. № 8. С.20−26.
Каган М.С. Філософія культури. СПб: Петрополіс, 1996. 310 с.
Калініна Л.М. Розвиток соціальної компетентності учнівської молоді як змістова компонента навчання керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Проблеми сучасного підручника. 2015. Вип.15(1). С.254−267.
Ковальчук В.А. Соціальна компетентність вчителя: проблема визначення. Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Серія: психолого-педагогічні науки. 2002. № 4. С.54-57.
Лайл М., Спенсер-мл., Спенсер С.М. Компетенції на роботі. Москва: HIPPO, 2005. 384 с.
Локарєва Г.В. Соціокультурні компетентності як складова загальної культури творчої особистості. Вісник Запорізького національного університету: Педагогічні науки. 2015. № 2 (25). С.179−189.
References
Aleksiuk, A.M. (1998). Pedahohika vyshchoi osvity Ukrainy: istoriia, teoriia: pidruch. dlia stud [Pedagogy of Higher Education of Ukraine: History, Theory]. Lybid. [in Ukrainian].
Bystrova, Yu.V. (2015). Innovatsiini metody navchannia u vyshchii shkoli Ukrainy [Innovative learning methods in the High School of Ukraine]. Pravo ta innovatsiine suspilstvo, 1 (4), 27−33. [in Ukrainian].
Varetska, O.V. (2014). Zmistovi linii u vyznachenni sutnosti poniattia «sotsialna kompetentnist osobystosti» [Content lines in defining the essence of the concept of «social competence of personality»]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii ta zahalnoosvitnii shkolakh. Vyp. 38(91). 110−118. [in Ukrainian].
Haiduchenko, Yu.O. (2017). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Features of professional training of future economists in higher educational institutions]. Paradigm of Knowledge, 3 (23), 5−12. [in Ukrainian].
Hez, M.M. (1985). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti yak obiekt zarubizhnykh metodychnykh doslidzhen [Formation of communicative competence as an object of foreign methodological research]. Inozemni movy v shkoli, 2, 23−26. [in Ukrainian].
Holovan, M. (2012). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv finansovoho profiliu v umovakh yevropeiskoi kredytno-transfernoi systemy [Formation of professional competence of future specialists in the financial profile in the conditions of the European credit transfer system]. Nova pedahohichna dumka, 1, 139−142. [in Ukrainian].
Horobets, S.A. (2007). Teoretychni zasady problemy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia-ekonomista [Theoretical principles of the problem of formation of professional competence of the future specialist-economist]. Visnyk Zhytomyrskoho Derzhavnoho Universytetu imeni I.Franka, 31, 106–109. [in Ukrainian].
Hrybanova, O.Ye. (2017). Dydaktychnyi potentsial sotsialno-humanitarnykh dystsyplin u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia [The didactic potential of social and humanitarian disciplines in the formation of professional competence of the future specialist]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 55 (108), 512−517. [in Ukrainian].
Hura, O.I. (2006). Psykholoho-pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu: teoretyko-metodolohichnyi aspekt [Psychological and pedagogical competence of a teacher of a higher educational institution: Theoretical and methodological aspect].HU ZIDMU. [in Ukrainian].
Derkach, A.A. (2004). Akmeolohycheskye osnovі razvytyia professyonala [Axiological aspects of the development of professionalism]. Yzd-vo Moskovskoho psykholoho-sotsyalnoho ynstytuta; NPO «MODЭK». [in Russian].
Ivanchenko, Ye.A. (2009). Profesionalizm yak skladova kompetentnosti ekonomista ta yoho otsiniuvannia v systemi intehratyvnoi profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv [Professionalism as a component of the competence of an economist and its evaluation in the system of integrative professional training of future economists]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 9 /1, 15, 178−187. [in Ukrainian].
Zhyhalov, B.A. (2007). Pedahohichna systema otsinky yakosti osvity v suchasnomu vuzi (Teoretyko-metodolohichnyi aspekt) [Pedagogical system for assessing the quality of education in a modern university (Theoretical and Methodological Aspect)]. NHLU im. N. A.Dobroliubova. [in Ukrainian].
Zymnia, I.A. (2006). Kompetentnisnyi pidkhid. Yake yoho mistse v systemi suchasnykh pidkhodiv do problem osvity?: (teoretyko-metodolohichnyi aspekt) [Competent approach. What is his place in the system of modern approaches to education problems? (Theoretical and Methodological Aspect)]. Vyshcha osvita sohodni, 28, 20−26. [in Ukrainian].
Kahan, M.S. (1996). Filosofiia kultury [Philosophy of culture]. Petropolis. [in Russian].
Kalinina, L.M. (2015). Rozvytok sotsialnoi kompetentnosti uchnivskoi molodi yak zmistova komponenta navchannia kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Development of social competence of student youth as a content component of training of general educational institutions]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 15 (1)б 254-267. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V.A. (2002). Sotsialna kompetentnist vchytelia: problema vyznachennia [Social competence of the teacher: the problem of definition]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Seriia: psykholoho-pedahohichni nauky,4, 54−57. [in Ukrainian].
Lail, M., Spenser-jr., Spenser, S.M. (2005). Kompetentsii na roboti [Competence at work]. HIPPO. [in Ukrainian].
Lokarieva, H.V. (2015). Sotsiokulturni kompetentnosti yak skladova zahalnoi kultury tvorchoi osobystosti [Socio-cultural competence as a component of the general culture of a creative personality]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu: Pedahohichni nauky, 2 (25), 179−189. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).