РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЯК ПЕРЕДУМОВА ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.48.73-78Ключові слова:
емоційний інтелект; англійська мова; аутизм; нова українська школа; особливі освітні потреби.Анотація
Україна продовжує робити кроки у напрямку реформування та вдосконалення всіх напрямків суспільного життя, зокрема й освіти. Відповідно до Концепції Нової української школи, на уроках іноземної мови потрібно основну увагу приділяти формуванню іншомовної комунікативної компетентності учнів. Це дасть можливість усім, включаючи учнів з особливими освітніми потребами, ефективно взаємодіяти в сучасному світовому мультинаціональному просторі. Початковий етап навчання іноземної мови особливо важливий, оскільки в цей період закладаються психолінгвістичні основи іншомовної комунікативної компетентності, необхідні та достатні для подальшого її розвитку й удосконалення. Важливим засобом ефективного формування іншомовної комунікації є розвиток емоційної складової інтелекту, що допомагає правильно реагувати в різних ситуаціях, заводити нові знайомства, вибудовувати дружні відносини тощо. Мета статті полягає в розкритті особливостей розвитку емоційного інтелекту як передумови формування іншомовної комунікативної компетентності в інклюзивних класах початкової школи у дітей-аутистів, оскільки щороку їх кількість в Україні зростає на 30%. Нами використано такі методи дослідження, як теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел із метою визначення теоретичних основ означеної проблеми. Проаналізовано психологічні особливості дітей з аутизмом; розкрито суть поняття «емоційний інтелект», особливості його розвитку та вплив на формування англомовної комунікативної компетентності; наведено приклади вправ, що сприяють розвитку емоційного інтелекту та формуванню комунікативних умінь на уроках англійської мови.
Посилання
Список використаної літератури
Базима Н. Розвиток мовлення дітей з аутизмом. Київ: Літера ЛТД, 2019. 144 с.
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. М.: АСТ, 2008. 487 c.
Державний Стандарт початкової освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. Київ, 2018. 37 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 05.04.2021).
Дмитренко А. Почему Новая украинская школа фокусируется на развитии эмоционального интеллекта. 2020. URL: https://zn.ua/EDUCATION/intellekt-uspeha-351443_.html (дата звернення: 02.04.2021).
Жиркова К.А. Влияние изучения иностранного языка в школе на формирование эмоционального интеллекта учащихся. Педагогика и психология образования, 2013. № 1. С.34-37.
Здрагат С.Г. Евалюація інклюзивної освіти: соціальна технологія її реалізації в українському освітньому просторі: дис. … канд. соц. наук : 22.00.04 / Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2018. 265 с.
Іноземні мови. навчальна програма для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів 1-4 класи https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/inozemna-mova-poyasnyuvalna-znz-sznz-1-4-klas-belyaeva-xarchenko-finalna-zv.pdf (дата звернення: 06.04.2021).
Концепція Нової української школи від 27 жовтня 2016 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 10.04.2021).
Порошенко М.А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с.
Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: постанова Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 р., N 588. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/588–2017–п (дата звернення: 03.04.2021).
Савчук Т. «Він безперспективний, у нас для нормальних черга»: історія однієї дитини з аутизмом в Україні, 2020. Радіо Свобода. https://www.radiosvoboda.org/a/30522045.html (дата звернення: 02.04.2021).
Сіваченко О.О. Навчання аудіювання англомовних драматичних творів студентів старших курсів мовних спеціальностей: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. /Київський нац. лінгв. ун-т. Київ, 2009. 284 с.
Статистичні дані Міністерства освіти і науки України URL: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani (дата звернення: 02.04.2021).
Стейн С.Дж., Бук Г.И. Преимущества EQ. Эмоциональный интеллект и ваши успехи. М.: Баланс Бизнес Букс, 2007. 191 с.
Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020-2021 навчальному році: Лист МОН України № 1/9-495 від 31 серпня 2020 р. Київ, 2020. 14 с. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-navchannya-osib-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20202021-navchalnomu-roci (дата звернення: 01.04.2021).
Gałązka A., Dick-Bursztyn M. Supporting English Language Teachers in Teaching Autistic Primary School Learners. The New Educational Review. 2019. Vol. 58. № 4. Р.191−207.
Golshan F., Moinzadeh M., Haddad Narafshan M., Afarinesh M.R. The Efficacy of Teaching English as a Foreign Language to Iranian Students with Autism Spectrum Disorder on Their Social Skills and Willingness to Communicate. Iran J Child Neurol. 2019. Vol.13(3). P.61−73.
Kliueva E., Tsagari, D. Emotional literacy in EFL classes: The relationship between teachers’ trait emotional intelligence level and the use of emotional literacy strategies. System: An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics. 2018. № 78. P.38−53.
Labinska B., Osovska I., Matiychuk O., Vyspinska N. Methodological Framework for the Interdisciplinary Literary Text Analysis. East European Journal of Psycholinguistics. 2020. № 7 (2). P.155−178.
Oz H., Demirezen M., Pourfeiz J. Emotional intelligence and attitudes towards foreign language learning: Pursuit of relevance and implications. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015. № 186. Р.416−423.
Padmadewi N., Artini L. Teaching English to a Student with Autism Spectrum Disorder in Regular Classroom in Indonesia. International Journal of Instruction. 2017, Vol. 10. № 3. Р.159−176.
Shah N., Jameel F. Emotional intelligence assessment tool for children with autism spectrum disorder. International Journal of Learning and Teaching. 2019. P.213-219.
UNESCO. Salamanca Declaration and Framework for Action on Special Needs Education. 1994. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427 (дата звернення: 01.04.2021).
Zarezadeh T. The effect of emotional intelligence in English language learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013. № 84. Р.1286−1289.
References
Bazyma, N. (2019). Rozvytok movlennia ditei z autyzmom [Language development in autistic children]. Litera LTD [in Ukrainian].
Goleman, D. (2008). Emotsionalnyiy intellekt [Emotional intelligence]. AST. [in Russian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity v Ukraini: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. № 87 [State standard of primary education in Ukraine: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of February 21, 2018 № 87]. Kyiv, 2018. 37 p. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Dmitrenko, A. (2020). Pochemu Novaya ukrainskaya shkola fokusiruetsya na razvitii emotsionalnogo intellekta [Why the New Ukrainian School focuses on the emotional intelligence development]. https://zn.ua/EDUCATION/intellekt-uspeha-351443_.html [in Russian].
Zhirkova, K. (2013). Vliyanie izucheniya inostrannogo yazyika v shkole na formirovanie emotsionalnogo intellekta uchaschihsya [The influence of learning a foreign language at school on the formation of emotional intelligence of students]. Pedagogy and psychology of education, 1, 34-37. [in Russian].
Zdrahat, S.H. (2018). Evaliuatsiia inkliuzyvnoi osvity: sotsialna tekhnolohiia yii realizatsii v ukrainskomu osvitnomu prostori [Evaluation of the inclusive education: social technologies of its implementation in the Ukrainian educational system] (Unpublished candidate dissertation). Zaporizhia Classical Private University. [in Ukrainian].
Inozemni movy. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh ta spetsializovanykh navchalnykh zakladiv 1-4 klasy [Foreign languages. curriculum for secondary and specialized educational institutions grades 1-4]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/inozemna-mova-poyasnyuvalna-znz-sznz- 1-4-klas-belyaeva-xarchenko-finalna-zv.pdf [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly vid 27 zhovtnia 2016 r. [The concept of the New Ukrainian School 27.10.2016]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Poroshenko, M. (2019). Inkliuzyvna osvita: navchalnyi posibnyk [Inclusive education: coursebook]. Ahentstvo Ukraina. 300 p. [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 9 serpnia 2017 r., N 588 [On amendments to the Procedure for the organization of inclusive education in secondary schools: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of August 9, 2017, N 588]. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/588–2017–p [in Ukrainian].
Savchuk, T. (2020). «Vin bezperspektyvnyi, u nas dlia normalnykh cherha»: istoriia odniiei dytyny z autyzmom v Ukraini [«He is hopeless, normal children have to queue»: the story of a child with autism in Ukraine]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/30522045.html [in Ukrainian].
Sivachenko, O. O. (2009). Navchannia audiiuvannia anhlomovnykh dramatychnykh tvoriv studentiv starshykh kursiv movnykh spetsialnostei [Teaching Senior Linguistic Students Listening to Dramas in English] [Unpublished candidate dissertation]. Kyiv National Linguistic University. [in Ukrainian].
Statistic data. (2020). The Ministry of Education and Science of Ukraine. URL: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani [in Ukrainian].
Stein, S.J., & Buk, G.I. (2007). Preimuschestva EQ. Emotsionalnyiy intellekt i vashi uspehi [Advantages of EQ. Emotional intelligence and your success]. Balans Biznes Buks. [in Russian].
Shchodo orhanizatsii navchannia osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2020-2021 navchalnomu rotsi: Lyst MON Ukrainy № 1/9-495 vid 31 serpnia 2020 r. [On the organization of education of persons with special educational needs in general secondary education institutions in the 2020-2021 school year: Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1 / 9-495 August 31, 2020]. Kyiv, 2020. 14 p.] https://mon.gov.ua/en/npa/shodo-organizaciyi-navchannya-osib-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20202021-navchalnomu-roci [in Ukrainian].
Gałązka, A., & Dick-Bursztyn, M. (2019). Supporting English Language Teachers in Teaching Autistic Primary School Learners. The New Educational Review, 58 (4), 191−207.
Golshan, F., Moinzadeh, M., Haddad Narafshan, M., & Afarinesh, M.R. (2019). The Efficacy of Teaching English as a Foreign Language to Iranian Students with Autism Spectrum Disorder on Their Social Skills and Willingness to Communicate. Iran J Child Neurol, 13 (3), 61−73.
Kliueva, E., & Tsagari, D. (2018). Emotional literacy in EFL classes: The relationship between teachers’ trait emotional intelligence level and the use of emotional literacy strategies. System: An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics, 78, 38−53.
Labinska, B., Osovska, I., Matiychuk, O., & Vyspinska, N. (2020). A Methodological Framework for the Interdisciplinary Literary Text Analysis. East European Journal of Psycholinguistics, 7 (2), 155−178.
Oz, H., Demirezen, M., Pourfeiz, J. (2015). Emotional intelligence and attitudes towards foreign language learning: Pursuit of relevance and implications. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 416−423.
Padmadewi, N., & Artini, L. (2017). Teaching English to a Student with Autism Spectrum Disorder in Regular Classroom in Indonesia. International Journal of Instruction, 10 (3), 159−176.
Shah, N., & Jameel, F. (2019). Emotional intelligence assessment tool for children with autism spectrum disorder. International Journal of Learning and Teaching, 213−219.
UNESCO. (1994). Salamanca Declaration and Framework for Action on Special Needs Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427
Zarezadeh, T. (2013). The effect of emotional intelligence in English language learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1286−1289.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).