МОВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ПРОБЛЕМА НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ У КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.289-292Ключові слова:
мовне середовище; мовленнєве середовище; мовна особистість; професійна підготовка; майбутній учитель.Анотація
. Стаття присвячена розгляду суті поняття «мовне середовище» як соціального феномена, одного зі складників життєвого простору людини, освітнього простору навчального закладу, а також як чинника формування мовної особистості. Актуальність порушеного питання зумовлена кількома моментами, зокрема необхідністю вивчення ролі мовного середовища у формуванні комунікативної компетентності особистості школяра, а також задля ефективної підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності. Метoю публiкaцiї є oкреслення пoнятiйнoгo aпaрaту дoслiдження мовного середовища у контексті підготовки майбутніх учителів до професійної діяльності. Авторка провела аналіз наукових досліджень з проблеми; розглянула напрямки вивчення мовного середовища як суспільного явища; з’ясувала поняттєвий зміст низки термінів, які комплексно описують мовне середовище; виявила і проаналізувала деякі дискусійні питання цієї проблематики; розкрила авторське розуміння дефініцій «мовне середовище» і «мовленнєве середовище», описала різновиди мовного середовища в Україні. Методологія дослідження базується на загальнонаукових методах дослідження: порівняння й узагальнення, аналіз і синтез, дедукція та індукція, методи абстракції, класифікації, систематизації.
Посилання
Список використаної літератури
Бацевич Ф.С. Філософія мови. Історія лінгвофілософських учень: Підручник/ К.: ВЦ «Академія», 2008. 240 с.
Григоренко Т. Роль освітньо-комунікативного середовища внз у підготовці майбутніх вчителів-філологів. С.109-116. URL: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/4792/1/rol_komunikatuv_sered.pdf (дата звернення: 26.03.2021).
Федоренко Л.П. Методика развития речи детей дошкольного возраста: пособ. для уч-ся дошк. пед. училищ. М.: Просвещение, 1977. 239 с.
Захлюпана Н.М. Словник-довідник з методики української мови. Львів, ЛНУ ім. І.Франка, 2002. 250 с.
Бацевич Ф.С. Словник термінів міжкультурної комунікації. К.: Довіра, 2007. 205 с.
Орехова И.А. Языковая среда: попытка типологии. Гос. ин-т рус. яз. Информ.-учеб. центр. М.: Гос. ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина, 2003. 193 c.
Коротун О. Лінгводидактичне середовище як фактор ефективного засвоєння української мови іноземними студентами. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 2014. № 9 (Ч. 2). С.306−313.
Богуш А.М. Вплив полікультурного середовища на формування мовної особистості. Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ, 2017. № 16. С.11−14.
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
Хом’як І. Роль середовища у формуванні мовленнєвої культури учнів/ Наукові записки. Серія Мовознавство. 2004. № 1. С.112−116.
Хом’як І. М. Характер орфографічних утруднень, викликаних мовленнєвим середовищем. Наукові записки Національного ун-ту «Острозька академія». Серія Психологія і педагогіка. 2014. Випуск 29. С.26−29.
References
Batsevych, F.S. (2008). Filosofiia movy. Istoriia linhvofilosofskykh uchen [Philosophy of language. History of linguistic-philosophical students: Textbook]. Akademiia. [in Ukrainian].
Hryhorenko, T. Rol osvitno-komunikatyvnoho seredovyshcha vnz u pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv-filolohiv [The role of the educational and communicative environment of universities in the training of future teachers of philology], 109-116. [in Ukrainian]. http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/4792/1/rol_komunikatuv_sered.pdf
Fedorenko, L.P. (1977). Metodyka razvytyia rechy detei doshkolnoho vozrasta [Methodology for the development of speech in preschool children]. Prosveshchenye. [in Russian].
Zakhliupana, N.M. (2002). Slovnyk-dovidnyk z metodyky ukrainskoi movy [Dictionary-reference book on the methodology of the Ukrainian language]. LNU im. I.Franka, 250. [in Ukrainian].
Batsevych, F.S. (2007). Slovnyk terminiv mizhkulturnoi komunikatsii [Dictionary of terms of intercultural communication]. Dovira. [in Ukrainian]. http://terminy-mizhkult-komunikacii.wikidot.com/
Orekhova, Y.A. (2003). Yazykovaia sreda: popytka typolohyy [Language environment: an attempt at typology]. Hos. yn-t rus. yaz. ym. A.S Pushkyna. [in Russian].
Korotun, O. (2014). Linhvodydaktychne seredovyshche yak faktor efektyvnoho zasvoiennia ukrainskoi movy inozemnymy studentamy [Linguodidactic environment as a factor of effective mastering of the Ukrainian language by foreign students]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 9 (Ch.2), 306−313. [in Ukrainian].
Bohush, A.M. (2017). Vplyv polikulturnoho seredovyshcha na formuvannia movnoi osobystosti [The influence of multicultural environment on the formation of language personality]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat, 16, 11−14. [in Ukrainian].
Azymov, E.H., & Shchukyn, A.N. (2009). Novyi slovar metodycheskykh termynov y poniatyi (teoryia y praktyka obuchenyia yazykam) [New vocabulary of methodical terms and understanding (theory and practice of teaching languages)]. IKAR. [in Russian].
Khomiak, I. (2004). Rol seredovyshcha u formuvanni movlennievoi kultury uchniv [The role of the middle in the formulated culture of education]. Naukovi zapysky. Seriia Movoznavstvo, 1, 112−116. [in Ukrainian].
Khomiak, I.M. (2014). Kharakter orfohrafichnykh utrudnen, vyklykanykh movlennievym seredovyshchem [The nature of the spelling difficulties, the vicious movement of the middle]. Naukovi zapysky Natsionalnoho un-tu «Ostrozka akademiia». Seriia «Psykholohiia i pedahohika», 29, 26−29. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).