ЕВОЛЮЦІЯ ЗАСОБІВ І ТЕХНОЛОГІЙ ВІДКРИТОЇ НАУКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.293-298Ключові слова:
відкрита наука; відкритий доступ; цифровізація; репозиторій; еволюція засобів і технологій.Анотація
Розбудовуючи глобальний інформаційний простір і суспільство знань, європейська спільнота розвиває напрям, пріоритетний для науково-інноваційної політики – відкриту науку (Open Science), що з-поміж іншого передбачає забезпечення відкритого доступу до публікацій і результатів досліджень. Розвиваючи цей напрям в Україні доцільно враховувати досвід успішних країн, глобальні перетворення й тенденції, цифровий поступ, історичні уроки. Мета статті: обґрунтувати періодизацію і визначити етапи еволюції засобів і технологій відкритої науки у світі. У статті представлено деякі результати дослідження в рамках проєкту «Хмаро орієнтовані системи відкритої науки у навчанні і професійному розвитку вчителів» (реєстраційний номер 2020.02/0310) за рахунок грантової підтримки Національного фонду досліджень України. Використано теоретичні методи: історико-педагогічний метод, узагальнення наукових та науково-методичних джерел, аналіз і систематизацію понять, праць вітчизняних і закордонних учених, експертів у сфері цифровізації освіти й науки. Розроблено періодизацію еволюції засобів і технологій відкритої науки. Характерним для І-го етапу стало стрибкоподібне зростання потоків даних та знань, поява перших ініціатив щодо забезпечення доступності наукових і культурних здобутків людства. ІІ-й етап характеризувався інтенсифікацією процесу переходу журналів і наукових репозиторіїв у відкритий формат, розробленням і поширенням програмного забезпечення для підтримки відкритого доступу, розвитком хмарних обчислень і технології Web 2.0. Результат ІІІ-го періоду – інтенсивний розвиток науково-освітніх середовищ, зумовлений процесами цифровізації, посилення тенденцій: відкритого доступу, архівування статей, обміну даними.
Посилання
Список використаної літератури
Кремень В.Г. Людина перед викликом цивілізації: творчість, людина, освіта / за ред. Кременя В.Г. Феномен інновацій: освіта, суспільство, культура. Київ: Педагогічна думка, 2008. С.9–48.
Везетіу К. В. Принципи функціонування системи післядипломної педагогічної освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. № 30. С. 95–98.
Лещенко М. П., Яцишин А. В. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учених. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 1 (39). С. 1–16. Doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v39i1.985
OECD Science, Technology and Industry Policy Papers № 25: Making Open Science a Reality. 2015. URL: https://cutt.ly/khlsyPb (дата звернення: 11.04.2021).
Биков В. Ю. Проблеми та перспективи інформатизації системи освіти в Україні. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Сер. 2 : Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2012. № 13. С.3–18.
Шишкіна М.П. Еволюція і сучасний стан сформованості хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища. Адаптивні технології управління навчанням: матеріали першої міжнар. конф., м. Одеса, 23-25 верес. 2015 р. Одеса, 2015. С.59–62.
What is Open Science? Introduction. URL: https://cutt.ly/Phla63m (дата звернення: 11.04.2021).
Чернов А. А. Становление глобального информационного общества: проблемы и перспективы. Москва : Дашков и К., 2003. 232 с.
ISO/IEC 17788:2014(E). Information technology – Cloud computing – Overview and vocabulary : International Standard. Switzerland: ISO/IEC, 2014. 14 р.
Price G. Roundup: EU Ministers Approve Proposals to Make All European Scientific Articles Freely Accessible by 2020. INFOdocket. May 28, 2016. URL: https://www.infodocket.com/2016/05/28/roundup-eu-ministers-approve-proposals-to-make-all-european-scientific-articles-to-be-freely-accessible-with-reusable-data-by-2020/ (дата звернення: 11.04.2021).
Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу: монографія. Київ: ЦП «Компринт», 2016. 354 c.
References
Kremen, V.H. (2008). Liudyna pered vyklykom tsyvilizatsii: tvorchist, liudyna, osvita [Human before the challenge of civilization: creativity, human, education]. In V.H.Kremen (Ed.). The phenomenon of innovation: education, society, culture (pp.9–48). Pedagogichna Dumka. [in Ukrainian].
Vezetiu, K.V. (2012). Pryntsypy funktsionuvannia systemy pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Principles of functioning of the system of postgraduate pedagogical education]. Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems, 30, 95–98. [in Ukrainian].
Leshchenko, M.P., & Yatsyshyn, A.V. (2014). Vidkryta osvita u katehorialnomu poli vitchyznianykh i zarubizhnykh uchenykh [Open education in the categorical field of domestic and foreign scientists]. Information technologies and learning tools, 1 (39), 1–16. https://doi.org/10.33407/itlt.v39i1.985 [in Ukrainian].
OECD Science, Technology and Industry Policy Papers № 25: Making Open Science a Reality. (2015). https://cutt.ly/khlsyPb.
Bykov, V.Yu. (2012). Problemy ta perspektyvy informatyzatsii systemy osvity v Ukraini [Problems and prospects of informatization of the education system in Ukraine]. M.P. Drahomanov Scientific journal of NPU. Series. 2: Computer-based learning systems, 13, 3–18. [in Ukrainian].
Shyshkina, M.P. (2015). Evoliutsiia i suchasnyi stan sformovanosti khmaro oriientovanoho osvitno-naukovoho seredovyshcha [Evolution and current state of formation of cloud-oriented educational and scientific environment]. Proceedings of I International conference − Adaptive learning management technologies: materials of the first international. conf. (pp. 59–62). South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushinsky. [in Ukrainian].
What is Open Science? Introduction. https://cutt.ly/Phla63m.
Chernov, A.A. (2003). Stanovlenye hlobalnoho informatsyonnoho obshchestva: problemi i perspektyvi [Formation of the global information society: problems and prospects]. Dashkov i K. [in Ukrainian].
ISO/IEC 17788:2014 (E). (2014). Information technology – Cloud computing – Overview and vocabulary. ISO/IEC.
Price, G. (2016). Roundup: EU Ministers Approve Proposals to Make All European Scientific Articles Freely Accessible by 2020. INFOdocket. https://cutt.ly/gvwFAPX.
Lytvynova, S.H. (2016). Proektuvannia khmaro oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Designing a cloud-based learning environment for a secondary school]. TsP «Komprynt». [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).