ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ РЕФОРМИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.315-319Ключові слова:
учитель; інноваційна освіта; гуманізація; компетентнісний підхід; професійний стандарт; початкова школа.Анотація
Запровадження Концепції «Нова українська школа», насамперед, реалізація компетентнісної парадигми в школі, вивели процес підготовки вчителів на одне з центральних місць у закладах вищої освіти. Особливо ця проблема актуалізувалася з введенням в життя нового Професійного стандарту вчителя. Означене вимагає перегляду шляхів підготовки майбутніх учителів початкової школи з урахуванням розбудови старшої профільної школи та потреб сучасного ринку праці у фахівцях, котрі мають сформовані загальні і фахові компетенції. Метою статті є конкретизація методів і засобів підготовки майбутніх учителів до ефективної освітньої діяльності в початковій школі, яка реформується. Методи дослідження: аналіз і синтез наукової літератури (для з’ясування основних понять дослідження), систематизація (з метою виявлення наукових підходів до вирішення означеної проблеми), теоретичне узагальнення результатів дослідження (для формулювання рекомендацій та висновків). У статті розглядаються актуальні проблеми підготовки вчителів початкових класів у закладах вищої освіти до реалізації основних завдань Концепції «Нова українська школа», з врахуванням нового Професійного стандарту вчителя. Показано, що підготовка компетентного вчителя у ЗВО і його подальша ефективна інноваційно-гуманістична освітня діяльність у школі є одним з провідних завдань реформування освіти в Україні. Основна увага акцентується на особливостях інноваційної освітньої діяльності закладів вищої освіти педагогічного спрямування у підготовці вчителя нової генерації та ролі дисциплін психолого-педагогічного циклу в системі професійної підготовки майбутніх вчителів.
Посилання
Список використаної літератури
Eurydice portal. URL: http://acea.ec.europa.eu/education/ eurydice/index_en.php. (дата звернення: 10.02.2021 р.).
Романюк С.З., Романюк О.В. Інноваційні технології у професійній підготовці сучасного вчителя: вітчизняний та зарубіжний досвід. Молодий вчений. 2019. № 7.1 (71.1). С.64–69.
Концепція «Нова українська школа». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 15.02.2021 р.).
Державний стандарт початкової освіти (Постанова КМ України № 87 від 21.02.2018 р.). URL: http://polishproject.nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/.(дата звернення: 25.02.2021 р.).
Професійний стандарт вчителя початкових класів / Реєстр професійних стандартів (Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 23.12.2020. № 2736).
Химинець В.В. Інноваційно-гуманістичне спрямування сучасної освіти// Педагогіка і психологія. 2010. № 3. С.15−24.
Локшина О.І. Розвиток компетентнісного підходу в освіті Європейського Союзу. Шлях освіти. 2007. № 1. С.16−21.
Біницька К.М. Тенденції розвитку професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти у країнах Східної Європи: автореф. дис. докт. пед. наук. Тернопіль, 2018. 32 с.
Островська М.Я. Науково-методичні засади формування критичного мислення в майбутніх учителів початкової школи // Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка: збірник наукових статей у 2 томах / За заг. ред. О.В.Гузенко. Суми: ФОП Цьома С.П., 2020. Т.1. 299 с.: С.83−87.
References
Eurydice portal. URL: http://acea.ec.europa.eu/education/ eurydice/index_en.php
Romanyuk, S.Z., & Romanyuk, O.V. (2019). Innovatsiyni tekhnolohiyi u profesiyniy pidhotovtsi suchasnoho vchytelya: vitchyznyanyy ta zarubizhnyy dosvid [Innovative technologies in the professional training of modern teachers: domestic and foreign experience]. Young scientist, 7.1 (71.1), 64–69. [in Ukrainian].
The concept of «New Ukrainian School URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
State standard of primary education (Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 87 of 21.02.2018). URL: http://polishproject.nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/02.
Professional standard of primary school teachers. Register of professional standards (Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of 23.12.2020. № 2736).
Khiminets, V.V. (2010). Innovatsiyno-humanistychne spryamuvannya suchasnoyi osvity [Innovative-humanistic direction of modern education]. Pedagogy and psychology, 3, 15−24. [in Ukrainian].
Lokshina, O.I. (2007). Rozvytok kompetentnisnoho pidkhodu v osviti Yevropeysʹkoho Soyuzu [Development of the competence approach in education of the European Union]. Shlyakh osvity, 1, 16−21. [in Ukrainian].
Binitska, K.M. (2018). Tendentsiyi rozvytku profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi osvity u krayinakh Skhidnoyi Yevropy [Tendencies of development of professional training of future teachers of primary education in the countries of Eastern Europe] (Extended abstract of Doctoral dissertation). V.Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. [in Ukrainian]
Ostrovska, M.Ya. (2020). Naukovo-metodychni zasady formuvannya krytychnoho myslennya v maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly [Scientific and methodological principles of formation of critical thinking in future primary school teachers]. In Guzenko, O.V. (Ed.). Osvitni innovatsiyi: filosofiya, psykholohiya, pedahohika [Educational innovations: philosophy, psychology, pedagogy] (vol. 1, pp.83−87). FOP Tsyoma S.P. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.