НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ СУЧАСНОГО ФАХІВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.338-342Ключові слова:
професійна мобільність; вища школа; наукове дослідження; науково-дослідницька діяльність.Анотація
Трансформаційні процеси в сучасному суспільстві, ринковий підхід до підготовки фахівців, посилення конкуренції в сфері працевлаштування зумовлюють актуальність розвитку професійної мобільності особистості. В загальному вигляді професійна мобільність характеризує готовність і здатність фахівця до соціально-психологічних і функціонально-статусних змін, інноваційних перетворень себе і оточуючого середовища. Очевидно, що розвиток цієї якості є одним із важливих завдань вищої школи. Найбільш інтенсивному формуванню професійної мобільності сприяють різноманітні чинники, зокрема, науково-дослідницька діяльність. Мета статті – охарактеризувати феномен науково-дослідницької діяльності сучасного фахівця як чинника формування його професійної мобільності. Методи дослідження: аналіз і синтез наукової літератури (для з’ясування ключових понять дослідження), систематизація (з метою виявлення наявних наукових підходів до вирішення означеної проблеми), теоретичне узагальнення (для формулювання підсумкових положень та висновків). Встановлено, що науково-дослідницька діяльність – це практика зі здобуття нових науково обґрунтованих знань, спрямованих на планомірну зміну соціальної дійсності, яка реалізується в логічній послідовності через застосування відповідних форм і методів наукового пізнання. В процесі науково-дослідницької діяльності відбувається розвиток професійного, системного, логічного, рефлексивного, творчого та інноваційного мислення, здатність передбачити результати роботи в залежності від умов діяльності. Відбувається процес формування професійної активності, а відтак – професійної мобільності фахівця.
Посилання
Список використаної літератури
Деркач А.А. Акмеологический словарь. М.: Изд-во РАГС, 2004. 161 с.
Зеер Э.Ф. Профессиональная мобильность – интегральное качество субъекта инновационной деятельности. Педагогическое образование. 2011. №5. С.90–97.
Калиновский Ю.А. Развитие социально-профессиональной мобильности андрагога в контексте социокультурной образовательной политики региона: автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.08. Омск, 2001, 46 с.
Федорова М.А. Роль научно-исследовательской деятельности студентов в развитии профессиональной мобильности. Междунар. конф. (Екатеринбург, 29–30 мая 2014 г.) «Социально-профессиональная мобильность в XXI веке», 2014. С.267–271.
Кловак Г.Т. Ґенеза підготовки майбутнього вчителя дослідницької педагогічної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах України (кінець XIX-ХХ століття): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01 / Уманський держ. педагогічний ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2005. 36 с.
Семиченко В.А. Пріоритети професійної підготовки: діяльнісний чи особистісний підхід. Київ: Віпол, 2000. 636 с.
Дьячек Т.П. Подготовка социальных работников к исследовательской деятельности: теория и практика: моногр. Тамбов: изд-во ТГУ, 2002. 167 с.
Бернгард Г. Качественные и количественные методы исследования в социальной работе. Теория и практика социальной работы: oтечественный и зарубежный опыт. Москва-Тула: Изд-во АСОПИР, 1993. Т.1. С. 127–134.
References
Derkach, A.A. (2004). Akmeologicheskij slovar [Acmeological Dictionary]. RAGS Publishing House. [in Russian].
Zeer, E.F. (2011). Professionalnaya mobilnost – integralnoe kachestvo subekta innovacionnoj deyatelnosti. [Professional mobility – an integral quality of the subject of innovation]. Teacher Education, 5, 90–97. [in Russian].
Kalinovskii, Yu. A. (2001). Razvitie sotcialno-professionalnoi mobilnosti andragoga v kontekste sotciokulturnoi obrazovatelnoi politiki regiona [The development of social and professional mobility of andragogue in the context of the socio-cultural educational policy of the region] [Unpublished Doctoral dissertation]. Omsk State University. [in Russian].
Fedorova, M.A. (2014, May 29) Rol nauchno-issledovatelskoj deyatelnosti studentov v razvitii professionalnoj mobilnosti [The role of students’ research activities in the professional mobility development]. Proceedings of International Conference − Social and professional mobility in the XXI century (pp.267–271). [in Russian].
Klovak, H.T. (2005). Geneza pidhotovky maibutnoho vchytelia doslidnytskoi pedahohichnoi diialnosti u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kinets XIX-KhKh stolittia) [Genesis of training future teachers of research pedagogical activity in higher pedagogical educational institutions of Ukraine (end of XIX-XX centuries)] [Unpublished Doctoral dissertation]. P.Tychyna Uman State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Semychenko, V.A. (2000). Priorytety profesiinoi pidhotovky: diialnisnyi chy osobystisnyi pidkhid [Training priorities: activity or personal approach]. Vipol. [in Ukrainian].
Dyachek, T.P. (2002). Podgotovka socialnyh rabotnikov k issledovatelskoy deyatelnosti: teoriya i praktika [Preparation of social workers for research activities: theory and practice]. TSU. [in Russian].
Berngard, G. (1993). Kachestvennye i kolichestvennye metody issledovaniya v socialnoj rabote [Qualitative and quantitative research methods in social work]. Theory and Practice of Social Work: Domestic and Foreign Experience. 1, 127–134. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).