ТРУДНОЩІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ВРАЗЛИВИХ ВЕРСТВ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ ДО НОВИХ УМОВ ЖИТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.469-472Ключові слова:
соціально-психологічна адаптація; внутрішньо переміщені особи; вимушені мігранти; діти із родин вимушених переселенців; пенсіонери вимушені переселенці.Анотація
Актуальність проблеми, піднятої для обговорення авторами статті, спричинена труднощами соціально-психологічної адаптації вразливих верств внутрішньо переміщених осіб до нових умов життя (віднесено дітей та людей похилого (літнього віку)). Мета статті – на основі аналізу наукової літератури, нормативно-правових документів, результатів соціологічних досліджень, окреслити труднощі адаптації дітей та людей похилого віку ВПО. Методи дослідження: аналіз і синтез наукової літератури та нормативно-правових документів, узагальнення, класифікація (для з’ясування ключових понять дослідження), систематизація, групування (для концептуалізації основних положень дослідження), теоретичне узагальнення (для формулювання підсумкових положень та висновків). Результати дослідження полягали у тому, що було з’ясовано, що в дітей ВПО найбільші труднощі адаптації полягають в: порушенні психоемоційного стану здоров’я; ускладненні процесу соціалізації та якості виховання. Труднощі адаптації людей похилого віку: соціальна пасивність пенсіонерів, втрата необхідних і бажаних контактів, беззахисність перед оточенням, як, загроза благополуччю та здоров’ю, підвищена підозрілість.
Посилання
Список використаної літератури
Displaced Persons. URL: http://ifsw.org/policies/displaced-persons. (дата звернення 12.03.2021)
Первая психологическая помощь: руководство для работников на местах. Авт-сост. L.Snider, M.van Ommeren, A.Schafer. Женева: ВОЗ, 2014. 76 с.
Lai K. Community-based Programme for War-affected Children: the Case of Georgia Social Work and Social Policy in Transition. 2010. Vol. 1, No. 2. P.92–118.
Молчанова А.О. Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога: посібник. Київ: Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2013. 188 с.
Дети-переселенцы: как помочь адаптироваться. URL: http://sunny7.ua/semja/children/deti-pereselentsy-kakpomoch-adaptirovatsya. (дата звернення 16.03.2021)
Завацька Н.Є. Соціокультурні та психологічні аспекти адаптації особистості в сучасному соціумі: монографія. Луганськ: Вид-во Східноукраїнського національного університету імені В. Даля, 2012. 320 с.
Трубавіна І.М. Проблеми внутрішньо переміщених осіб в Україні як основа соціально-педагогічної роботи з ними. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 8. С.434–446.
Голова Н.І. Забезпечення сприятливої адаптації осіб похилого віку до нових умов соціалізації. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2011. № 4. С.19–22.
Франкл В. Человек в поисках смысла. Москва: Прогрессе, 1990. 367 с.
References
Displaced Persons (n.d.). ifsw.org. URL: http://ifsw.org/policies/displaced-persons.
Snider, L., van Ommeren, M., &Schafer, A. (2014). Pervaya psikhologicheskaya pomoshch: rukovodstvo dlya rabotnikov na mestakh [First psychological aid: guide for field workers]. VOZ. [in Russian].
Lai, K., & Toliashvili, B., (2010). Community-based Programme for War-affected Children: the Case of Georgia. Social Work and Social Policy in Transition, 1 (2), 92–118.
Molchanova, A.O. (2013). Tolerantnist yak czinnisna osnova profesijnoyi diyalnosti pedagoga [Tolerance as a value basis of professional activity of a teacher]. Institut pedagogichnoyi osviti i osvity doroslikh NAPN Ukrainy. [in Ukrainian].
Deti-pereselenczy: kak pomoch adaptirovatsya [Immigrant children: how to help them adapt]. (n.d.). sunny7.ua. URL: http://sunny7.ua/semja/children/deti-pereselentsy-kakpomoch-adaptirovatsya [in Russian].
Zavaczka, N.Ye. (2012). Socziokulturni ta psikhologichni aspekti adaptacziyi osobistosti v suchasnomu socziumi [Sociocultural and psychological aspects of personality adaptation in modern society]. Vyd-vo Skhidnoukrayinskogo naczionalnogo universitetu imeni V.Dalya. [in Ukrainian].
Trubavina, I.M. (2015). Problemi vnutrishno peremishhenikh osib v Ukrayini yak osnova soczialno-pedagogichnoyi roboti z nimi [Problems of internally displaced persons in Ukraine as a basis for socio-pedagogical work with them]. Pedagogichni nauki: teoriya, istoriya, innovaczijni tekhnologiyi [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 8, 434−446. [in Ukrainian].
Golova, N.I. (2011). Zabezpechennya spriyatlivoyi adaptacziyi osib pokhilogo viku do novikh umov soczializacziyi [Ensuring favorable adaptation of the elderly to the new conditions of socialization]. Zbirnik naukovikh pracz Khmelniczkogo institutu soczialnikh tekhnologij Universitetu «Ukrayina» [Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University «Ukraine»], 4, 19−22. [in Ukrainian].
Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla [Man in search of meaning]. Progresse. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).