НАВЧАЛЬНИЙ ДІАЛОГ У СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ: ПСИХОДИДАКТИЧНИЙ КОНТЕКСТ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.44-47Ключові слова:
навчальна діяльність, навчальний діалог, комунікативна діяльність, субʼєкти навчальної комунікативної діяльності у ЗВО, молодий викладач як комунікатор.Анотація
У статті питання організації навчального діалогу висвітлюється у площині діалогічності та імперативності, що обумовлює її актуальність. В процесі теоретичного дослідження на основі контент-аналізу встановлено, що в умовах едіфікації освітньої діяльності навчальний діалог можливо розглядати і з позиції діалогу як одного з рівнів міжособистісної взаємодії, який є ширшим за змістом, ніж спілкування, і як форми спілкування викладача та студента у процесі навчання/професійної підготовки. Зроблено спробу розширити уявлення про можливості навчального діалогу як дидактичного засобу, спрямованого на формування комунікативної культури студентів. На основі узагальнення психодидактичних андрагогічних досліджень наведено правила комунікації із дорослими учнями (Д.Халперн), принципи кодексу полеміки (Х.А.Гіро), способи і прийоми взаємодії поліцентричної освітньої технології (Дж.Лоріллард), проаналізовано сутнісні характеристики комунікативної діяльності педагога та студента, окреслено комунікативні проблеми молодих викладачів у організації навчального діалогу.
Посилання
Список використаної літератури
Балл Г.А. Психология личности и подготовка специалистов сферы образования: современные подходы / Под ред. С.Д.Максименко и М.И.Лапенок. Севастополь: Рибест, 2012. 188 с.
Вихрущ В.О. Андрагогічна парадигма: загальнонауковий контекст. Монографія. Тернопіль: Крок, 2019. 417 с.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии Москва: Наука, 1984. 226 с.
Основи психології / За ред. О.В.Киричука, В.А.Роменця. Київ: Либідь, 1996. С.231–298.
Машбиц Е.И., Андриевская В.В., Комиссарова Е.Ю. Диалог в обучающей системе. Киев : Вища школа, 1989. 182 с.
Халперн Д. Психология критического мышления. Санкт-Петербург: Питер, 2000. 512 с.
Хуторский А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты . Интернет-журнал «Эйдос». 2002. 23 апреля. URL: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm (дата звернення: 18.02.2022)
Laurillard D. Rethinking university teaching. A framework for the effective use of technology. London: Routledge, 1993. 370 p.
Winter R. Learning from experience: Principles and practice in action research. The Falmer Press, London. 1998. 305 p
References
Ball, G.A. (2012). Psihologiya lichnosti i podgotovka specialistov sfery obrazovaniya: sovremennye podhody [Personality psychology and training of specialists in the field of education: modern approache]. Ribest. [ in Russian].
Vykhrushch, V.O. (2019). Andrahohichna paradyhma: zahalnonaukovyi kontekst [Andragogical paradigm: general scientific context]. Krok. [in Ukrainian].
Lomov, B. F. (1984). Metodologicheskie i teoreticheskie problemy psihologii [Methodological and theoretical problems of psychology]. Nauka. [ in Russian].
Kyrychuka, O.V., & Romentsia, V.A. (Ed.). (1996). Osnovy psykholohii [Fundamentals of psychology]. Lybid. [in Ukrainian].
Mashbic, E.I., Andrievskaya, V.V. & Komissarova, E.Yu. (1989). Dialog v obuchayushchej sisteme [Dialogue in the training system]. Vyshcha shkola. [ in Russian].
Halpern, D. (2000). Psihologiya kriticheskogo myshleniya [Psychology of critical thinking]. Piter. [ in Russian].
Hutorskij, A. V. (2002).Klyuchevye kompetencii i obrazovatelʼnye standarty [Key competencies and educational standards]. Internet-zhurnal «Ejdos». http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm [in Ukrainian].
Laurillard, D. (1993). Rethinking university teaching. A framework for the effective use of technology. Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).