СИСТЕМА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ТУРИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.138-144Ключові слова:
соціально-психологічна реабілітація, інклюзивний туризм, діти та молодь, особливі освітні потреби.Анотація
У статті обґрунтовано систему соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму, що має певні ознаки та структуру, а її функціонування за умови доречного технологічного забезпечення гарантує досягнення мети, що полягає у створенні умов для відновлення психоемоційного стану та соціального статусу в поєднанні із саморозвитком, самореалізацією і самовихованням. Методологічними підходами проведеного дослідження є системно-структурний аналіз та комплексний підхід, заснований на поєднанні досягнень соціальної, медичної та психологічної наук, лікувально-відновлювальних заходів із корекційно-педагогічним та соціально-психологічним вихованням і навчанням, спрямований на реабілітацію та реінтеграцію дітей, які мають або обмеження здоровʼя, або психоемоційні поведінкові девіації. Водночас система соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з інвалідністю засобами інклюзивного туризму є складною відкритою саморозвивальною системою, структурні елементи якої взаємопов’язані і взаємозумовлені різними типами детермінованих зв’язків.
Посилання
Список використаної літератури
Kravchenko O. Physical Support of People with Disabilities: Professionals’ Training. Social Work and Education. 2021. Vol. 8. No. 1. P.116−128.
Академія дитячої інвалідності. Центр реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи. URL: http://childneuro.gov.ua/academia#rec196127757. (дата звернення 03.02.2022)
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І.Д.Зверєвої. Київ, Сімферополь: Універсум» 2012. 536 c.
Інклюзивний туризм як вид реабілітації: сучасні потреби інвалідів / Л. Науменко та ін. Український вісник медико-соціальної експертизи. 2015. № 2. С.23–26.
Когаловская А.С. Особенности реабилитации детей-инвалидов с использованием канистерапии Вестник Ивановского государственного университета. Серия: Естественные, общественные науки. 2013. № 1. С.41–46.
Колупаєва А. А. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник Харків: Ранок, 2019. 304 с.
Коренев Н.М. и др. Инвалидность детей с хронической соматической патологией. Харьков: Основа, 2002. 212 с.
Петренко Ю., Барабаш Ю. Характеристика змісту та напрямів соціальної реабілітації (адаптації) осіб зі стійкими фізичними, інтелектуальними та психічними порушеннями в інтернатних установах системи соціального захисту населення. Україна: аспекти праці. 2017. №3. 2017. http://uap.in.ua/download/all/Vy-pusky-_2017_roku/UAP3_17_2.pdf
Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» | Факультет соціальної та психологічної освіти. Факультет соціальної та психологічної освіти. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/наука/науково-дослідні-центри-2/про-насс/ (дата звернення: 13.11.2020).
Ягупов В. В. Педагогіка : навч. посібник Київ: Либідь, 2002. 560 с.
References
Kravchenko, O. (2021). Physical Support of People with Disabilities: Professionals’ Training. Social Work and Education, 8 (1), 116−128.
Akademiia dytiachoi invalidnosti. Tsentr reabilitatsii ditei z orhanichnym urazhenniam nervovoi systemy [Academy of Children's Disability. Rehabilitation center for children with organic lesions of the nervous system]. http://childneuro.gov.ua/academia#rec196127757. [in Ukrainian].
Zverieva, I.D. (Ed.). (2012). Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedia for social professionals]. Universum. [in Ukrainian].
Naumenko, L. Et al (Eds.). (2015). Inkliuzyvnyi turyzm yak vyd reabilitatsii: suchasni potreby invalidiv [Inclusive tourism as a type of rehabilitation: modern needs of the disabled]. Ukrainskyi visnyk medyko-sotsialnoi ekspertyzy, 2, 23–26. [in Ukrainian].
Kohalovskaia, A.S. (2013). Osobennosty reabylytatsyy detei-ynvalydov s yspolzovanyem kanysterapyy [Features of rehabilitation of children with disabilities with the use of canine therapy]. Vestnyk Yvanovskoho hosudarstvennoho unyversyteta. Seryia: Estestvennыe, obshchestvennыe nauky, 1, 41–46. [in Russian].
Kolupaieva, A.A. (2019). Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Teaching children with special educational needs in an inclusive environment]. Ranok. [in Ukrainian].
Korenev, N.M. (2002). Ynvalydnost detei s khronycheskoi somatycheskoi patolohyei [Disability of children with chronic somatic pathology]. Osnova. [in Russian].
Petrenko, Yu., & Barabash, Yu. (2017). Kharakterystyka zmistu ta napriamiv sotsialnoi reabilitatsii (adaptatsii) osib zi stiikymy fizychnymy, intelektualnymy ta psykhichnymy porushenniamy v internatnykh ustanovakh systemy sotsialnoho zakhystu naselennia [Characteristics of the content and directions of social rehabilitation (adaptation) of persons with persistent physical, intellectual and mental disorders in boarding schools of the social protection system]. Ukraina: aspekty pratsi, 3. http://uap.in.ua/download/all/Vy-pusky-_2017_roku/UAP3_17_2.pdf. [in Ukrainian].
Tsentr sotsialno-osvitnoi intehratsii ta inkliuzyvnoho reabilitatsiino-sotsialnoho turyzmu «Bez barieriv» | Fakultet sotsialnoi ta psykholohichnoi osvity. Fakultet sotsialnoi ta psykholohichnoi osvity [Center for Social and Educational Integration and Inclusive Rehabilitation and Social Tourism "Without Barriers" | Faculty of Social and Psychological Education. Faculty of Social and Psychological Education]. https://fspo.udpu.edu.ua/nauka/naukovo-doslidni-tsentry-2/pro-nass/. [in Ukrainian].
Yahupov, V.V. (2002). Pedahohika [Pedagogy]. Lybid. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.