ЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.191-194Ключові слова:
професійна підготовка, соціальний працівник, педагогічна взаємодія, фахові дисципліни.Анотація
Метою статті є аналіз змісту професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до педагогічної взаємодії у процесі вивчення фахових дисциплін. З метою статті пов’язаний добір методів дослідження: аналізу – для вивчення наукових джерел з досліджуваної проблеми, порівняння – для пояснення наукових позицій науковців, інтерпретації – для коментування наукових джерел. У статті розглянуто зміст професійної підготовки майбутніх соціальних працівників у процесі вивчення фахових дисциплін. З’ясовано сутність поняття «зміст навчання» та «зміст освіти» у вітчизняних та зарубіжних наукових школах. Встановлено, що основними проблемами проєктування змісту професійної підготовки майбутніх соціальних працівників є недостатня узгодженість змісту професійної підготовки з практикою соціальної роботи; складність урахування в змісті професійної підготовки специфіки діяльності різних соціальних інститутів; відсутність у змісті професійної підготовки майбутніх соціальних працівників неформального компонента; недостатнє врахування в змісті підготовки позитивного зарубіжного досвіду та просте його копіювання; низький рівень орієнтації змісту підготовки на сучасні інтерактивні форми й методи навчальної діяльності. Здійснено контент-аналіз робочих програм навчальних дисциплін, що входять до переліку фахових. У ході контент-аналізу використано критерії, що уможливили поділ всіх навчальних дисциплін на три групи: безпосередньо стосується формування готовності студентів до педагогічної взаємодії; частково стосується; не стосується. Такими критеріями було обрано: критерій спільного тезаурусу; цільовий критерій; функціональний критерій. Сформульовано висновок, про низький рівень цільової спрямованості змісту професійної підготовки соціальних працівників на формування готовності студентів до педагогічної взаємодії, що у свою чергу підвищує рівень необхідності у пошуку нових технологічних шляхів формування означеної готовності у процесі вивчення фахових дисциплін.
Посилання
Список використаної літератури
Андрусь О. І. Сучасні аспекти професійної підготовки студентів у технічних університетах. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. №4 (11), С.283−294.
Гершунский Б. С. Философия образования для ХХI века (в поисках практико-ориентированных образовательных концепций) / РАН; Институт теории образования и педагогики. Москва: Совершенство, 1998. 608 с.
Кубіцький С. О. Аналіз освітньо-професійних програм підготовки фахівців за спеціальністю 231 Соціальна робота. Науковий журнал «ScienceRiese: Pedagogical Education». 2017. №6 (14). С.18−22.
Кубіцький С. О. Система професійної підготовки студентів, які навчаються за спеціальністю «Соціальна робота». Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 4. С.111−118.
Поліщук В. А. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери: зарубіжний досвід: посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. 222 с.
Рідкодубська Г. А. Зміст підготовки майбутніх соціальних працівників до професійної мобільності в рамках вивчення дисципліни «Практикум з соціальної роботи». Young Scientist. 2018. № 5. С.75−78.
Харченко С. Я. Дидактические основы подготовки студентов к социально-педагогической деятельности: науч. пособ. Луганск: Альма-матер, 1999. 138 с.
Mykhniuk S. Theoretical and practical aspects of training future social workers in european countries. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work». 2021. № 1 (48). P.272−279.
References
Andrus, O.I. (2011). Suchasni aspekty profesiinoi pidhotovky studentiv u tekhnichnykh universytetakh [Modern aspects of professional training of students in technical universities]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, (4), 283-294. [in Ukrainian].
Gershunskij, B.S. (1998). Filosofiya obrazovaniya dlya HHI veka (v poiskah praktiko-orientirovannyh obrazovatelnyh koncepcij) [Philosophy of education for the XXI century (in search of practice-oriented educational concepts). Sovershenstvo. [in Russian].
Kubitskyi, S.O. (2017). Analiz osvitno-profesiinykh prohram pidhotovky fakhivtsiv za spetsialnistiu 231 Sotsialna robota [Analysis of educational and professional training programs in the specialty 231 Social work. ScienceRiese: Pedagogical Education, 6 (14), 18−22. [in Ukrainian].
Kubitskyi, S.O. (2017). Systema profesiinoi pidhotovky studentiv, yaki navchaiutsia za spetsialnistiu «Sotsialna robota» [The system of professional training of students majoring in Social Work]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Pedahohichni nauky», 4, 111−118. [in Ukrainian].
Polishchuk, V.A. (2003). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv sotsialnoi sfery: Zarubizhnyi dosvid [Professional training of specialists in the social sphere: foreign experience]. Navchalna knyha – Bohdan. [in Ukrainian].
Ridkodubska, H.A. (2018). Zmist pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do profesiinoi mobilnosti v ramkakh vyvchennia dystsypliny «Praktykum z sotsialnoi roboty» [The content of training of future social workers for professional mobility in the study of the course Practicum on social work]. Young Scientist, (5), 75−78. [in Ukrainian].
Harchenko, S.Ya. (1999). Didakticheskie osnovy podgotovki studentov k socialno-pedagogicheskoj deyatelnosti [Didactic bases of preparation of students for social and pedagogical activity: scientific. Allowance]. Alma-mater. [in Russian].
Mykhniuk, S. (2021). Theoretical and practical aspects of training future social workers in european countries. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 1 (48), 272−279.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).