АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ПРИРОДНИЧИХ НАУК У ЕПОХУ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.89-93Ключові слова:
інтелектуальна компетентність, компетентнісний підхід, природничі науки, комп’ютерно- інформаційне навчання, освіта.Анотація
Актуальність дослідження полягає у визначенні ролі інформаційних технологій у формуванні інтелектуальної компетентності майбутніх фахівців/ студентів у галузі природничих наук. Широке коло запитань про формування інтелектуальної компетентності майбутніх фахівців у галузі природничих наук у епоху інформаційних технологій досить актуальне по-перше, цього вимагає бурхливий розвиток інформаційних технологій в яких працюватимуть майбутні фахівці у галузі природничих наук; по-друге, прослідковується залежність між високим рівнем розвитку інтелектуальної компетенції та вмінням ефективно вирішувати проблеми різного рівня складності, готовністю вирішувати професійні завдання; по-третє, перед викладачами вищої школи постало нове завдання, методами дистанційного навчання, використовуючи новітні інформаційні технології забезпечити високий рівень розвитку компетентностей підростаючого покоління. Метою даного дослідження є розкрити сутність поняття «інтелектуальна компетентність», дослідити формування інтелектуальної компетентності студентів природничого профілю у епоху інформаційних технологій, виявити аспекти застосування інформаційних технологій у процесі розвитку інтелектуальної компетентності. Для досягнення мети були використані такі методи дослідження: теоретичні – теоретичний аналіз та узагальнення ідей в науковiй літературі з проблеми дослідження; емпіричні – спостереження, аналіз розвитку інтелектуальної компетентності у вищій школі у фахівців галузі природничих наук. Встановлено, що використання інформаційних технологій у сучасному освітньому просторі дозволяє саморозвиватися, вдосконалювати рівень знань, проте залишається ряд методичних запитань стосовно того, чи достатньо цього для ефективного формування інтелектуальної компетенції сучасних студентів, майбутніх фахівців у галузі природничих наук.
Посилання
Список використаної літератури
Іванов С.А. Іванова Л.С. Інтелект і медіаінформаційна компетентність. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2016. № 2. С.179−191.
Мурзіна О. Формування медіакомпетентності в процесі дистанційної освіти: фактори впливу. Якість. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2022. № 2 (71). С.60−65.
Філіпович В.М. Психологічні чинники формування інтелектуальної компетентності у студентів гуманітарного профілю: дис. …кандидата психол. наук:19.00.07. Київ. Київський університет ім..Б.Грінченка. 2016. 211 с.
Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Санкт петербург: Питер. 2002. 272 с.
Chamorro-Premuzic, T. Furnham A. Intellectual competence and the intelligent personality A third way in differential psychology. Review of General Psychology. 2006. V. 10. № 3. P.251–267.
Сагдеева, Г. С. Развитие интеллектуальной компетентности будущих специалистов: на примере подготовки инженеров-электриков: дис. …кандидата пед. наук: 13.00.08. Казань. 2013. 200 с.
Zhernovnykova O.A., Nalyvaiko O.O., Chornous N.A. Іntellectual competence: essence, components, levels of formation. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С.32−41.
Залуцкая С.Ю. Никонова Н.И. Интеллектуальная компетенция школьников в контексте литературного образования: содержательный аспект. Общество: социология, психология, педагогика. 2018. №5. С.69−72.
Sternberg R.J. The theory of successful intelligence. Review of General Psychology. 1999. № 3. Р.292−316.
Ткач Ю.М. Професійна спрямованість навчання вищої математики у системі економічної освіти. Дидактика математики: проблеми і дослідження. 2011. Вип. 35. С.93−97.
Лобанов А.П. Интеллектуальная компетентность в структуре профессиональной подготовки психологов учебный процесс. Журнал ГрГМУ. 2009. № 2. С.227−232.
Gluchmanova M. Тhe importance of e-learning for manufacturing technologies students. Advanced Education. 2021. № 19. Р.51−61.
Месарош Л.В. Вивчення впливу онлайн технологій на сприйняття візуальної інформації на заняттях фізики. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія: «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2021. Вип. 79. С.206−211.
Осадчий В., Осадча К. Інформаційно-комунікативні технології у процесі розвитку візуального мислення майбутніх учителів. Науковий Вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2014. Вип. 11. C.28−133.
Drushlyak M., Shamonia V. A systematic approach to the formation of visual and information culture pre-service mathematics and computer science teachers. Physical and Mathematical Education. 2021. № 1 (27). Р.45−49.
Свиридова С.В. Роль природничо-наукових дисциплін у процесі професійної підготовки фахівців сфери туризму. Вісник Луганського національного Університету ім. Тараса Шевченка. 2011. № 14 (225). С.61−66.
References
Ivanov, S.A. Ivanova, L.S. (2016). Intelekt i mediainformatsiyna kompetentnist [Intelligence and media information competence]. Open educational e-environment of a modern universityб 2, 179−191. [in Ukrainian].
Murzina, O. (2022). Formuvannya mediakompetentnosti v protsesi dystantsiynoyi osvity: faktory vplyvu. Yakist [Formation of media competence in the process of distance education: factors of influence. Quality]. Continuing professional education: theory and practice, 2 (71), 60−65. [in Ukrainian].
Filipovich, V.M. (2016). Psykholohichni chynnyky formuvannya intelektualnoyi kompetentnosti u studentiv humanitarnoho profilyu [Psychological factors of intellectual competence development of students of humanitarian specialties]. Unpublished Candidate dissertation. B.Hrinchenko Kyiv University. [in Ukrainian].
Kholodnaya, M.A. (2002). Psikhologiya intellekta: paradoksy issledovaniya [Psychology of intelligence: paradoxes of research]. Piter. [in Russian].
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2006). Intellectual competence and the intelligent personality A third way in differential psychology. Review of General Psychology, 10 (3), 251–267.
Sagdeeva, G.S. (2013). Razvitiye intellektual’noy kompetentnosti budushchikh spetsialistov: na primere podgotovki inzhenerov-elektrikov. [Development of the intellectual competence of future specialists: on the example of the training of electrical engineers]. Kazan University. [in Russian].
Zhernovnykova, O.A., Nalyvaiko, O.O., & Chornous, N.A. (2017). Іntellectual competence: essence, components, levels of formation. Pedagogy and psychology, 58, 32−41.
Zalutskaya, S.Y., & Nikonova, N. I. (2018). Intellektualnaya kompetentsiya shkolnikov v kontekste literaturnogo obrazovaniya: soderzhatelnyy aspekt [Intellectual competence of school students in the context of literary education: a substantive aspect]. Society: sociology, psychology, pedagogy, 5, 69−72. [in Russian].
Sternberg, R.J. (1999). The theory of successful intelligence. Review of General Psychology, 3, 292−316.
Tkach, Yu.M. (2011). Profesiyna spryamovanist navchannya vyshchoyi matematyky u systemi ekonomichnoyi osvity. [Professional orientation of teaching higher mathematics in the system of economic education]. Didactics of mathematics: problems and research, 35, 93−97. [in Ukrainian].
Lobanov, A.P. (2009). Intellektualnaya kompetentnost v strukture professional’noy podgotovki psikhologov uchebnyy protsess [Intellectual competence in the structure of professional training of psychologists the educational process]. The journal of GrSMU, 2, 227−232. [in Russian].
Gluchmanova, M. (2021).Тhe importance of e-learning for manufacturing technologies students. Advanced Education, 19, 51−61.
Mesarosh, L.V. (2021). Vyvchennya vplyvu onlayn tekhnolohiy na spryynyattya vizualnoyi informatsiyi na zanyattyakh fizyky [The introduction of online technologies to the application of visual information in the classroom of physics]. Scientific journal of the National Pedagogical University M.P.Drahomanov. Series: Pedagogical sciences: realities and prospects, 79, 206−211. [in Ukrainian]
Osadchiy, V., & Osadcha, K. (2014). Informatsiyno-komunikatyvni tekhnolohiyi u protsesi rozvytku vizualnoho myslennya maybutnikh uchyteliv [Information and communication technologies in the process of developing visual thinking of future teachers]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University, 11, 28−133. [in Ukrainian].
Drushlyak, M., & Shamonia V. (2021). A systematic approach to the formation of visual and information culture pre-service mathematics and computer science teachers. Physical and Mathematical Education, 1 (27), 45−49.
Svyrydova, S.V. (2011). Rol pryrodnycho-naukovykh dystsyplin u protsesi profesiynoyi pidhotovky fakhivtsiv sfery turyzmu [The role of natural and scientific disciplines in the process of professional training of specialists in the field of tourism.]. Bulletin Taras Shevchenko Luhansk National University, 14 (225), 61−66. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).