ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: ПОТЕНЦІАЛ УГОРСЬКОЇ МЕРЕЖІ ЕКОШКІЛ ЯК МОДЕЛІ ПОБУДОВИ ЕКОЛОГІЧНО ВІДПОВІДАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА В ЄВРОПІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.21-25Ключові слова:
екологічна відповідальність, екошкола, освіта для сталого розвитку, екологічна освіта, Угорщина.Анотація
Освіта для сталого розвитку – це освіта, спрямована на набуття знань і навичок, які сприяють формуванню нового екологічно відповідального суспільства, нових світоглядів, позицій, цінностей і сприяють суспільним ідеалам, економічній життєздатності та екологічно збалансованому розвитку. Основним напрямком створення нової високоякісної системи освіти, заснованої на принципах сталого розвитку та екологічної відповідальності, є переорієнтація існуючих освітніх програм на інтегроване вивчення соціальних, екологічних та економічних проблем, враховуючи місцеві, національні та регіональні умови, а також глобальний контекст. Мета статті: охарактеризувати угорську мережу екошкіл як модель побудови екологічно відповідального суспільства в Європі. Методи дослідження: аналіз та синтез наукової літератури (для уточнення ключових концепцій дослідження), систематизація (для визначення існуючих наукових підходів до вирішення розглянутої проблеми), теоретичне узагальнення (для формулювання висновків). Угорська мережа екошкіл відіграє життєво важливу роль у координації, інформуванні та організації програм підвищення кваліфікації вчителів для освітніх закладів, які надають пріоритет сталому розвитку як у своїх навчальних програмах, так і на практиці. Мережа екошкіл розробляє та рекомендує освітні матеріали та освітні пакети. Екошколи впроваджують навчальну програму, зосереджену на освіті для сталого розвитку та побудові екологічно відповідального суспільства. Мережа доступна для всіх державних освітніх закладів Угорщини та функціонує через щорічний відкритий процес подання заявок, що ґрунтується на самооцінці на основі встановлених критеріїв. Екошколи: використовують адаптовану до місцевих умов освітню програму, зосереджену на освіті для сталого розвитку; впроваджують комплексний підхід, тим самим розширюють діяльність з освіти для сталого розвитку; сприяють розвитку екологічно свідомого мислення та побудові екологічно відповідального суспільства.
Посилання
Список використаної літератури
Бондар О.І., Барановська В.Є., Єресько О.В. та ін. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях: науковометодичний посібник для вчителів / за ред. О.І.Бондаря. Херсон: Грінь Д.С., 2015. 228 с.
Gadotti M. Education for sustainable development. What we need to learn to save the planet? São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2004. 33 p.
Gadotti M. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peirópolis. 2001. 53 p. URL: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101010031842/4gadotti.pdf
Scheunpflug A., Asbrand B. Global education and education for sustainability. Environmental Education Research. 2006. No.12. Р.33–46.
UNESCO. What You Need to Know about Education for Sustainable Development. 2023. URL: https://www.unesco.org/en/education-sustainable-development/need-know
Franco I., Saito O., Vaughter P., Whereat J., Kanie N., Takemoto K. Higher education for sustainable development: Actioning the global goals in policy, curriculum and practice. Sustainability Science. 2019. No.14. P.1621–1642.
Michelsen G., Fischer D. Sustainability and education. In M. von Hauff, C.Kuhnke (Eds.). Sustainable development policy: a European perspective. London: Routledge, 2017. P.135–158.
United Nations. Genral Assembly. Resoluton n. 57/254 «Decade of Education for a Sustainable Development». 21st of February 2003. URL: https://docs.un.org/en/A/RES/57/254
Bory-Adams A. We have to respect the different pace chosen by each country. Unesco Today: Journal of the German Commission for UNESCO. 2007. P.41‒46.
Lindberg C. The need to take responsible and Long-term Decisions. Unesco Today: Journal of the German Commission for UNESCO, 2007. P.37‒40.
UNESCO. Working paper: Asia-Pacific Regional Strategy for Education for Sustainabel Development – UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014). Bangkok: UNESCO, 2005. 122 p. URL: https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/2007-022.pdf
Japanese National Commission for UNESCO. Japan's Action Plan for the UN-DEDS. Tokyo: UNESCO, 2006. P.4-5 URL: https://www.mext.go.jp/en/unesco/title02/detail02/1352429_02.pdf
Centro da Carta da Terra de Educação para o Desenvolvimento Sustentável. Encuentro Latinoamericano Construyendo una Educación para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe. San José, Costa Rica: UNESCO, 2006. 38 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185204
United Nations. Economic and Social Council. Strategy for Education for Sustainable Development. 2005. URL: https://digitallibrary.un.org/record/545239?ln=es&v=pdf
Busch A. Education for Sustainable Development in the EU-Education Programmes Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci and Grundtvig. Lüneburg: Universität Lüneberg, 2007.
A Nacional Strategy and Guidelines 2006-2014 for education for sustainable development. 2006. URL: www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2006/tr07/tr07.pdf
Fundamental Law of Hungary. 2011. Article P Section (1), Articles Q Section (1). URL: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100425.ATV
Act CXC of 2011 on National Public Education. URL: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV
National Core Curriculum. 2012. URL: http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf
EU 2010: Council conclusions of 19.11.2010 on education for sustainable development. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2010.327.01.0011.01.HUN&toc=OJ:C:2010:327:TOC
Saly E. (2016). Ökoiskola mint pedagógiai innováció. In J.Ugrai & A.Varga (Eds.). Tanulmányok a pedagógiai innováció támogatásának lehetőségeiről. Miskolc: Miskolci Egyetem, 2016. P.117‒138. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/pedagogiai_innovacio_online.pdf
United Nations. Economic and Social Council. Proposed topics for reporting on progress in the implementation of the United Nations Economic Commission for Europe Strategy for Education for Sustainable Development. 2022. URL: https://unece.org/sites/default/files/2022-05/Hungary_inf_reporting_questionnaire_ece_cep_ac.13_2022_5.pdf
Varga A., Konczey R. An evaluation of the Hungarian eco-schools – the monitoring approach. In A.Fehérvári (ed.). School, development, equity. Budapest: HIERD, 2018. P.37–52.
References
Bondar, O.I., Baranovsʹka, V.Ye., & Yeresʹko, O.V. (2015). Ekolohichna osvita dlya staloho rozvytku u zapytannyakh ta vidpovidyakh [Environmental education for sustainable development in questions and answers. Hrinʹ D.S. [in Ukrainian].
Gadotti, M. (2004). Education for sustainable development. What we need to learn to save the planet? Instituto Paulo Freire.
Gadotti, M. (2001). Pedagogia da Terra. Peirópolis. URL: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101010031842/4gadotti.pdf
Scheunpflug, A., & Asbrand, B. (2006). Global education and education for sustainability. Environmental Education Research, 12, 33–46.
UNESCO. (2023). What You Need to Know about Education for Sustainable Development. URL: https://www.unesco.org/en/education-sustainable-development/need-know
Franco, I., Saito, O., Vaughter, P., Whereat, J., Kanie, N., & Takemoto, K. (2019). Higher education for sustainable development: Actioning the global goals in policy, curriculum and practice. Sustainability Science, 14, 1621–1642.
Michelsen, G., & Fischer, D. (2017) Sustainability and education. In M. von Hauff, C.Kuhnke (Eds.). Sustainable development policy: a European perspective (pp.135‒158). Routledge.
United Nations. Genral Assembly. Resoluton n. 57/254 «Decade of Education for a Sustainable Development». (21st of February 2003). URL: https://docs.un.org/en/A/RES/57/254
Bory-Adams, A. (2007). We have to respect the different pace chosen by each country. Unesco Today: Journal of the German Commission for UNESCO, 41‒46.
Lindberg, C. (2007). The need to take responsible and Long-term Decisions. Unesco Today: Journal of the German Commission for UNESCO, 37‒40.
UNESCO. (2005). Working paper: Asia-Pacific Regional Strategy for Education for Sustainabel Development – UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014). URL: https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/2007-022.pdf
Japanese National Commission for UNESCO (2006). Japan's Action Plan for the UN-DEDS. UNESCO, URL: https://www.mext.go.jp/en/unesco/title02/detail02/1352429_02.pdf
Centro da Carta da Terra de Educação para o Desenvolvimento Sustentável. (2006). Encuentro Latinoamericano Construyendo una Educación para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe. UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185204
United Nations. (2005). Economic and Social Council. Strategy for Education for Sustainable Development. URL: https://digitallibrary.un.org/record/545239?ln=es&v=pdf
Busch, A. (2007). Education for Sustainable Development in the EU-Education Programmes Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci and Grundtvig. Universität Lüneberg.
A Nacional Strategy and Guidelines 2006-2014 for education for sustainable development. (2006). URL: www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2006/tr07/tr07.pdf
Fundamental Law of Hungary. (2011). Article P Section (1), Articles Q Section (1). URL: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100425.ATV
Act CXC of 2011 on National Public Education. (2011) URL: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV
National Core Curriculum. (2012). URL: http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf
EU 2010: Council conclusions of 19.11.2010 on education for sustainable development. (2010). URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2010.327.01.0011.01.HUN&toc=OJ:C:2010:327:TOC
Saly, E. (2016). Ökoiskola mint pedagógiai innováció. In J.Ugrai & A.Varga (Eds.). Tanulmányok a pedagógiai innováció támogatásának lehetőségeiről (pp.117‒138). Miskolci Egyetem. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/pedagogiai_innovacio_online.pdf
United Nations. Economic and Social Council. (2022). Proposed topics for reporting on progress in the implementation of the United Nations Economic Commission for Europe Strategy for Education for Sustainable Development. URL: https://unece.org/sites/default/files/2022-05/Hungary_inf_reporting_questionnaire_ece_cep_ac.13_2022_5.pdf
Varga, A., & Konczey, R. (2018). An evaluation of the Hungarian eco-schools – the monitoring approach. In A.Fehérvári (ed.). School, development, equity (pp.37‒52). HIERD.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.