ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ МЕТОДІВ У ГРУПОВІЙ РОЗВИВАЛЬНО-КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ: ТЕОРЕТИЧНІ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ПРАКТИЧНІ ПРИКЛАДИ ЗМІН СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.167-173

Ключові слова:

арттерапія, групова робота, розвивально-корекційні методи, діти, соціальна адаптація.

Анотація

Сучасні соціальні ризики, пов’язані з воєнними діями, економічними труднощами та загальною нестабільністю, значно впливають на психоемоційний стан дітей, створюючи підґрунтя для виникнення тривожних і депресивних проявів, поведінкових проблем та труднощів у соціалізації. Це актуалізує необхідність пошуку ефективних методів психолого-педагогічної підтримки, серед яких особливе місце займає арттерапія як безпечний та природний інструмент вираження емоцій. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування та аналіз можливостей застосування арттерапевтичних методів у роботі з дітьми різного віку з метою зниження рівня емоційної напруги, розвитку комунікативних і соціальних навичок, а також сприяння їхній інтеграції у колектив. У процесі дослідження використано комплекс теоретичних та емпіричних методів. Результати дослідження показали, що арттерапія сприяє зменшенню проявів тривожності, агресії та емоційного напруження, стимулює розвиток креативності й самовираження, формує позитивний соціальний досвід. У молодших дітей спостерігається підвищення емоційної стабільності та покращення навичок спілкування, у старших – зростання рівня саморефлексії, адекватної самооцінки та конструктивного вирішення конфліктних ситуацій. Отримані результати підтверджують ефективність використання арттерапевтичних методів у розвивально-корекційній роботі з дітьми та доводять їхню значущість як інструменту соціально-психологічної підтримки у кризових умовах.

Біографія автора

Наталія Росоха, Карпатський інститут підприємництва, м.Хуст

викладачка, кафедра соціальної роботи, ЗВО Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»

Посилання

Список використаної літератури

Атаманчук Н.М. Підвищення стресостійкості підлітків в умовах військової агресії: ресурс арт-технік: монографія. Київ: Балтія, 2023. С.30–42.

Вознесенська О.Л. Арт-терапія в Україні: стан та перспективи розвитку. Львівсько-Ряшівські наукові зошити: Культура – Мистецтво – Освіта – Терапія в міждисциплінарній перспективі. 2014. Вип.2. С.93–103.

Вознесенська О. Л. Арт-терапія як засіб психосоціального відновлення особистості. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. Київ: КНУ імені Тараса Шевченка, 2015. № 3 (29). С.40–47.

Головатюк І.Г. Арт-терапія у зарубіжній науковій традиції. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2017. Вип.2. С.63–65.

Мазоха І.С. Групова арттерапія в подоланні агресивної поведінки підлітків: соціально-психологічні механізми впливу. Психологічні студії соціальної та поведінкової психології. 2025. Вип.1. Стаття 14. https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.14.

Ніколенко О., Зуєнко М., Гринова М., Когут І., Ніколенко К. Арт-терапія для покращення психологічного самопочуття учнів, травмованих під час війни. Витоки педагогічної майстерності. 2023. Вип.31. С.156–166.

Станішевська В.І. Арт-терапія: навчальний посібник. Умань: ВПЦ «Візаві», 2022. 172 c.

Arriaga P., Simões C., Marques T., Rodrigues D.L. From art to insight: The role of a creative arts therapies group workshop on college students’ well-being, self-awareness, and loneliness. The Arts in Psychotherapy. 2024. Vol.90. P.102250.

Collie K., Backos A., Malchiodi C., Spiegel D. Art Therapy for Combat-Related PTSD: Recommendations for Research and Practice. Art Therapy. 2006. Vol.23, No.4. P.157–164.

Gladding S. Family therapy. New Jersey: Pearson Education, 2018. 528 p.

Kohli S., Thakur I., Sharma K., Kakkar S. Exploring the impact of artistic expression on children’s emotional well-being: A review. International Journal of Children. 2025. Vol.2, No.1. P.27–31.

Malchiodi C. A. Handbook of Art Therapy. New York The Guilford Press, 2003. 480 p.

Steinhardt L. Foundation and form in Jungian sandplay: An art therapy approach. World Journal for Sand Therapy Practice. 2023. №1(5).. https://doi.org/10.58997/wjstp.v1i5.33.

Steinhardt L. Sand, water and universal form in sandplay and art therapy. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association. 1998. Vol.15, No.4. P.252–260.

Wadeson H. Art Therapy Practice: Innovative Approaches with Diverse Populations. New York: John Wiley & Sons, 2000. 464 p.

References

Atamanchuk, N.M. (2023). Pidvyshchennia stresostiikosti pidlitkiv v umovakh viiskovoi ahresii: resurs art-tekhnіk [Increasing adolescents’ stress resistance in conditions of military aggression: The resource of art techniques]. Baltiia. [in Ukrainian]

Voznesenska, O.L. (2014). Art-terapiia v Ukraini: stan ta perspektyvy rozvytku [Art therapy in Ukraine: Current state and development prospects]. Lviv–Rzeszów Scientific Notebooks: Culture – Art – Education – Therapy in an Interdisciplinary Perspective, 2, 93–103. [in Ukrainian]

Voznesenska, O.L. (2015). Art-terapiia yak zasib psykhosotsialnoho vidnovlennia osobystosti [Art therapy as a means of psychosocial rehabilitation of an individual]. Current Problems of Sociology, Psychology, Pedagogy, 3 (29), 40–47. [in Ukrainian]

Holovatiuk, I.H. (2017). Art-terapiia u zarubizhnii naukovii tradytsii [Art therapy in the foreign scientific tradition]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2, 63–65. [in Ukrainian]

Mazokha, I.S. (2025). Hrupova art-terapiia v podolanni ahresyvnoi povedinky pidlitkiv: sotsialno-psykholohichni mekhanizmy vplyvu [Group art therapy in overcoming adolescents’ aggressive behavior: Socio-psychological mechanisms of influence]. Psychological Studies of Social and Behavioral Psychology, 1, Article 14. https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.14 [in Ukrainian]

Nikolenko, O., Zuiienko, M., Hrynova, M., Kohut, I., & Nikolenko, K. (2023). Art-terapiia dlia pokrashchennia psykholohichnoho samopochuttia uchniv travmovanykh pid chas viiny [Art therapy for improving the psychological well-being of students traumatized during the war]. Origins of Pedagogical Mastery, 31, 156–166. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.31.283380 [in Ukrainian]

Stanishevska, V.I. (2022). Art-terapiia [Art therapy]. Vizavi. [in Ukrainian]

Arriaga, P., Simões, C., Marques, T., & Rodrigues, D. L. (2024). From art to insight: The role of a creative arts therapies group workshop on college students’ well-being, self-awareness, and loneliness. The Arts in Psychotherapy, 90, 102250. https://doi.org/10.1016/j.aip.2024.102250

Collie, K., Backos, A., Malchiodi, C., & Spiegel, D. (2006). Art therapy for combat-related PTSD: Recommendations for research and practice. Art Therapy, 23 (4), 157–164. https://doi.org/10.1080/07421656.2006.10129335

Gladding, S.T. (2018). Family therapy. Pearson Education.

Kohli, S., Thakur, I., Sharma, K., & Kakkar, S. (2025). Exploring the impact of artistic expression on children’s emotional well-being: A review. International Journal of Children, 2 (1), 27–31.

Malchiodi, C.A. (2003). Handbook of art therapy. The Guilford Press.

Steinhardt, L. (2023). Foundation and form in Jungian sandplay: An art therapy approach. World Journal for Sand Therapy Practice, 1 (5). https://doi.org/10.58997/wjstp.v1i5.33

Steinhardt, L. (1998). Sand, water and universal form in sandplay and art therapy. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 15 (4), 252–260. https://doi.org/10.1080/07421656.1989.10759334

Wadeson, H. (2000). Art therapy practice: Innovative approaches with diverse populations. John Wiley & Sons.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Росоха, Н. (2025). ВИКОРИСТАННЯ АРТТЕРАПЕВТИЧНИХ МЕТОДІВ У ГРУПОВІЙ РОЗВИВАЛЬНО-КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ: ТЕОРЕТИЧНІ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ПРАКТИЧНІ ПРИКЛАДИ ЗМІН СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 167–173. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.167-173

Номер

Розділ

Статті