АДАПТИВНЕ НАВЧАННЯ: СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ФОРМУВАННІ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.183-187Ключові слова:
індивідуальна освітня траєкторія, адаптивне навчання, фахівець з інформаційних технологій, модель.Анотація
Актуальність проблеми зумовлена необхідністю забезпечення гнучкості та персоналізації освітнього процесу у закладах вищої освіти, що відповідає сучасним викликам цифровізації та динамічним вимогам ринку праці. Особливого значення набуває адаптивне навчання як інструмент для персоніфікованого професійно-особистісного розвитку фахівців. Дослідження присвячено теоретичному обґрунтуванню та практичному моделюванню адаптивного навчання, орієнтованого на побудову індивідуальних освітніх траєкторій майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Застосовано аналіз вітчизняних і зарубіжних наукових джерел, узагальнення досвіду впровадження моделей адаптивного персоналізованого навчання та реалізації індивідуальних освітніх траєкторій у ЗВО. Обґрунтовано модель побудови індивідуальної освітньої траєкторії, у структурі якої виокремлено обов’язковий, варіативний та організаційно-коригуючий компоненти. Визначено етапи її побудови (діагностичний, мотиваційно-цільовий, проєктування змісту модулів з дисципліни, вибір структури ІОТ, оцінювальний) та умови ефективного застосування в цифровому освітньому середовищі.
Посилання
Список використаної літератури
Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу : Закон України від 23.04.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3642-20#Text (дата звернення 16 вересня 2025).
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. Дата оновлення: 21.08.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 16 вересня 2025).
Каньковський І.Є. Індивідуальні освітні траєкторії як необхідність сучасного процесу професійної підготовки фахівця. Професійна освіта : проблеми і перспективи. 2013. Вип.4. С.62–65.
Коростіянець Т.П. Індивідуальна освітня траєкторія студента: аналіз трактувань понять. Актуальні питання гуманітар¬них нау : міжвуз. зб. наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип.30. С.73–80.
Burchinal M.R., Peisner-Feinberg E., Pianta R., Howes C. Development of academic skills from preschool through second grade: Family and classroom predictors of developmental trajectories. Journal of School Psychology. 2002. № 40. P. 415–436. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0022-4405(02)00107-3.
Zheng R.Z. Personalization with Digital Technology: A Deep Cognitive Processing Perspective. Digital technologies and instructional design for personalized learning. IGI Global, 2018. P.1–27. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3940-7.ch001.
Moon J., Do J., Lee D., Choi G. W. A conceptual framework for teaching computational thinking in personalized OERs. Smart Learning Environments. 2020. № 7:6. P.1–9. DOI: 10.1186/s40561-019-0108-z.
Сікора Я.Б. Теоретико-методичні засади адаптивної системи професійної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій в умовах цифровізації: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2025. 709 с.
Zavalko N. A., Sakhariyeva S. G., Sagimbayeva G. S., Abdimaulen G. A., Mukhametzhanova Z. A. Formation of future specialists’ individual educational route in the conditions of credit system (on the example of the Republic of Kazakhstan). Revista ESPACIOS. 2018. Vol.39, №°17. URL: http://www.revistaespacios.com/a18v39n17/a18v39n17p30.pdf (дата звернення 22 вересня 2025).
Рашкевич Ю.М. Освітні програми: побудова, опис, визнання. URL:https://tnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/01/%E2%84%96-5-%D0%AE.%D0%A0%D0%B0%D1%88%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf (дата звернення 20 вересня 2025).
Формування індивідуальної освітньої траєкторії. Донецький національний університет імені Василя Стуса: вебсайт. URL: https://www.donnu.edu.ua/uk/formuvannya-indyvidualnoyi-osvitnoyi-trayektoriyi/#1611046987199-18e3b045-0cfe (дата звернення 20 вересня 2025).
Положення про реалізацію права на вільний вибір навчальних дисциплін здобувачами вищої освіти КПІ ім. Ігоря Сікорського. URL: https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/pologennia_vilnyi_vybir_2023.pdf (дата звернення 20 вересня 2025).
Глазунова О.Г., Мокрієв М.В., Волошина Т.В., Корольчук В.І., Саяпіна Т.П. Модель персоналізації навчання студентів відповідно до навчального стилю засобами LMS Moodle. Наука і техніка сьогодні. 2024. № 5(33). С.1129–1143. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-5(33)-1129-1143.
Peng H., Ma S., Spector J.. Personalized Adaptive Learning: An Emerging Pedagogical Approach Enabled by a Smart Learning Environment. Foundations and Trends in Smart Learning. Lecture Notes in Educational Technology. Proceedings of 2019 International Conference on Smart Learning Environments. Springer, Singapore First Online, 2019. P.171–176. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-6908-7_24.
Cavanagh T., Chen B., Lahcen R.A.M., Paradiso J.R. Constructing a design framework and pedagogical approach for adaptive learning in higher education: A practitioner’s perspective. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2020. №21(1). P.173–197. DOI: 10.19173/irrodl.v21i1.4557.
Chen B., Bastedo K., Kirkley D., Stull C., Tojo J. Designing personalized adaptive learning courses at the University of Central Florida. Educause Learning Initiative, 2017. URL: https://library.educause.edu/-/media/files/library/2017/8/elib1701.pdf (дата звернення 23 вересня 2025).
Van Leusen P., Cunningham J., Johnson D.P. Designing and teaching adaptive + active learning effectively. Current Issues in Emerging eLearning. 2020. Vol.7(1), article 2. URL: https://scholarworks.umb.edu/ciee/vol7/iss1/2 (дата звернення 23 вересня 2025).
Вибіркові освітні компоненти Бакалавр 2025. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/op/selective/bachelor/2025/ (дата звернення 23 вересня 2025).
References
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo rozvytku indyvidualnykh osvitnikh traiektorii ta vdoskonalennia osvitnoho protsesu: Zakon Ukrainy vid 23.04.2024 r. [On Amendments to Certain Laws of Ukraine Regarding the Development of Individual Educational Trajectories and Improvement of the Educational Process: Law of Ukraine dated 23.04.2024]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3642-20#Text [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu : Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. Data onovlennia: 21.08.2025. [On Higher Education: Law of Ukraine dated 01.07.2014. Update date: 21.08.2025.]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].
Kankovskyi, I.Ye. (2013). Indyvidualni osvitni traiektorii yak neobkhidnist suchasnoho protsesu profesiinoi pidhotovky fakhivtsia [Individual educational trajectory as necessity of the modern process of professional specialist` training]. Vocational education: problems and prospects, 4, 62–65 [in Ukrainian].
Korostiianets, T.P. (2020). Indyvidualna osvitnia traiektoriia studenta: analiz traktuvan poniat [Individual educational trajectory of the student: analysis of interpretations of concepts]. Humanities science current issues: Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University Young Scientists Research Papers, 30, 73–80 [in Ukrainian].
Burchinal, M.R., Peisner-Feinberg, E., Pianta, R., & Howes, C. (2002). Development of academic skills from preschool through second grade: Family and classroom predictors of developmental trajectories. Journal of School Psychology, 40, 415–436. http://dx.doi.org/10.1016/S0022-4405(02)00107-3.
Zheng, R. Z. (2018). Personalization with Digital Technology: A Deep Cognitive Processing Perspective. In Digital technologies and instructional design for personalized learning (pp. 1–27). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3940-7.ch001.
Moon, J., Do, J., Lee, D., & Choi, G.W. (2020). A conceptual framework for teaching computational thinking in personalized OERs. Smart Learning Environments, 7:6, 1–9. 10.1186/s40561-019-0108-z.
Sikora, Ya. B. (2025). Theoretical and methodological foundations of the adaptive system of professional training of future specialists in information technology in the context of digitalization [Unpublished doctoral dissertation]. Zhytomyr Ivan Franko State University [in Ukrainian].
Zavalko, N.A., Sakhariyeva, S.G., Sagimbayeva, G.S., Abdimaulen, G.A., & Mukhametzhanova, Z.A. (2018). Formation of future specialists’ individual educational route in the conditions of credit system (on the example of the Republic of Kazakhstan). Revista ESPACIOS, 39(17). http://www.revistaespacios.com/a18v39n17/a18v39n17p30.pdf.
Rashkevych, Yu.M. Osvitni prohramy: pobudova, opys, vyznannia [Educational programs: construction, description, recognition]. https://tnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/01/%E2%84%96-5-%D0%AE.%D0%A0%D0%B0%D1%88%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87.pdf [in Ukrainian].
Vasyl’ Stus Donetsk National University. (n.d.). Formuvannia indyvidualnoi osvitnoi traiektorii [Formation of an individual educational trajectory]. https://www.donnu.edu.ua/uk/formuvannya-indyvidualnoyi-osvitnoyi-trayektoriyi/#1611046987199-18e3b045-0cfe [in Ukrainian].
Polozhennia pro realizatsiiu prava na vilnyi vybir navchalnykh dystsyplin zdobuvachamy vyshchoi osvity KPI im. Ihoria Sikorskoho [Regulations on the implementation of the right to free choice of academic disciplines by applicants for higher education of Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute]. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/pologennia_vilnyi_vybir_2023.pdf [in Ukrainian].
Hlazunova, O.H., Mokriiev, M.V., Voloshyna, T.V., Korolchuk, V.I., & Saiapina, T.P. (2024). Model personalizatsii navchannia studentiv vidpovidno do navchalnoho styliu zasobamy LMS Moodle [A model of personalization of students' learning according to their learning style using LMS Moodle]. Science and technology today, 5(33), 1129–1143. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-5(33)-1129-1143 [in Ukrainian].
Peng, H., Ma, S., & Spector, J. M. (2019). Personalized Adaptive Learning: An Emerging Pedagogical Approach Enabled by a Smart Learning Environment. In M. Chang et al. (Eds.), Foundations and Trends in Smart Learning. Lecture Notes in Educational Technology: Proceedings of 2019 International Conference on Smart Learning Environments (pp.171–176). Springer, Singapore First Online. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6908-7_24.
Cavanagh, T., Chen, B., Lahcen, R.A.M., & Paradiso, J.R. (2020). Constructing a design framework and pedagogical approach for adaptive learning in higher education: A practitioner’s perspective. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 21(1), 173–197. 10.19173/irrodl.v21i1.4557.
Chen, B., Bastedo, K., Kirkley, D., Stull, C., & Tojo, J. (2017). Designing personalized adaptive learning courses at the University of Central Florida. Educause Learning Initiative. URL: https://library.educause.edu/-/media/files/library/2017/8/elib1701.pdf.
Van Leusen, P., Cunningham, J., & Johnson, D.P. (2020). Designing and teaching adaptive + active learning effectively. Current Issues in Emerging eLearning, 7(1), article 2. URL: https://scholarworks.umb.edu/ciee/vol7/iss1/2.
Zhytomyr Ivan Franko State University. (n.d.). Vybirkovi osvitni komponenty Bakalavr 2025 [Elective educational components Bachelor 2025]. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/op/selective/bachelor/2025/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.