ПРАЦІВНИКИ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ: МІЖ СОЦІАЛЬНИМИ ГАРАНТІЯМИ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ПІДТРИМКОЮ

Автор(и)

  • Катерина Шестакова Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м.Чернівці, Україна http://orcid.org/0000-0002-7239-6329

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.215-219

Ключові слова:

соціальна політика, соціальний захист, вразливі групи, соціальна підтримка вчителя, соціальні зміни.

Анотація

Вчителі в Україні – велика соціально-професійна група, яка користується державними соціальними гарантіями, а освітня політика є важливою складовою соціальної політики. Працівників сфери освіти не вважають соціально незахищеною категорією, хоча зниження престижу професії спонукає і педагогів, і громадську думку сприймати вчителів «соціально вразливою» групою. Таке сприйняття може виглядати перебільшенням, адже рівень відповідальності у сфері освіти не більший, ніж у будь-якій іншій професії, де є чіткі стандарти та значні суспільні очікування. Водночас різниця між соціальними гарантіями, що надає держава педагогам, і реальною «вразливістю» (яку неможливо нівелювати самими лише законодавчими нормами), залишається досить хиткою. Метою статті є визначення специфіки соціальної політики щодо працівників освіти (вчителів) через аналіз концептуальних та практичних проблем, пов’язаних із реалізацією соціальних гарантій і соціальної підтримки, а також уточнення місця педагогів у системі соціального захисту. Аналіз правових актів, урядових стратегій, звітів міжнародних інституцій та експертних досліджень дозволяє зробити висновки про механізми подальшої підтримки й захисту вчителів. Першочергово соціальні гарантії, які пропонує держава (щорічна оплачувана відпустка, визначена тривалість робочого навантаження, спеціальний порядок виходу на пенсію за вислугу років тощо) є недостатніми. Пропонуючи напрямки вдосконалення соціальної підтримки вчителів, варто зосередити увагу на підвищенні оплати праці та соціальних стандартів, запровадженні державних й муніципальних програм житлової підтримки, розвитку системи психологічної допомоги й профілактики вигорання. Окремо слід вести мову про проведення системних кількісних та якісних досліджень умов роботи вчителя, психологічного стану, а також реальних (таких, що дійсно можливі в умовах війни) шляхів соціальної підтримки громадами та державою.

Біографія автора

Катерина Шестакова, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м.Чернівці

кандидат соціологічних наук, доцент, кафедра філософії та культурології

Посилання

Список використаної літератури

Бондаренко Н.Б. Соціальна підтримка як загальнолюдська потреба в контексті вирішення завдань соціальної роботи з особами із проблемами психічного здоров’я. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Випуск 1(38). С.58‒62.

Виклики вчительської професії в Україні та світі: результати міжнародного дослідження. 23 вересня 2025. URL: https://pon.org.ua/novyny/12258-vyklyky-vchytelskoi-profesii-v-ukraini-ta-sviti-rezultaty-mizhnarodnogo-doslidzhennia.html

Діяльність учителів загальноосвітніх навчальних закладів. Дослідження стартових умов реформування загальної середньої освіти в контексті навчальної діяльності вчителів. Міністерство освіти і науки України Інститут освітньої аналітики. Київ, 2017. 81 с.

Николаєва В.І. Система соціальної підтримки в умовах воєнного конфлікту: проблеми транспарентності. Держава та регіони. Серія Державне управління. 2018. Вип.1. С.133‒137.

Освіта як інструмент формування особистої стійкості, соціального капіталу країни та культури миру. Спеціальне дослідження для 5-го саміту перших леді та джентльменів. Вересень 2025. 26 с. URL: https://summitflg.org/study/osvita-yak-instrument-formuvannya-osobistoyi-stijkosti-socialnogo-kapitalu-krayini-ta-kulturi-miru/

Основні освітні статистичні дані (2022 -2023 н.р.). Міністерство освіти і науки України. 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/03/osnovni-czifri-osviti-2023-27.03.2023_v2.pdf?utm_source=chatgpt.com

Остапенко Л. Про оплату праці працівників закладів освіти в умовах воєнного стану. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. 2022. №2(34), 2022. С.70‒76.

Петрунько О.В., Даценко Т.Л. Професійна ідентичність учителя як психологічний механізм увідповіднення себе зі світом. Вісник післядипломної освіти: збірник наукових праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки; Управління та адміністрування». 2025. Вип.32(61). С.125‒138.

Портницька Н., Савиченко О., Тичина І. Психічнe здоров’я педагогів в умовах війни. Журнал соціальної та практичної психології. 2025. №5. С.40‒48.

Результати роботи єОселі за 2024 рік: як змінювалась програма та яке житло обирали українці. URL: https://ukrfinzhytlo.in.ua/rezultaty-roboty-ieoseli-za-2024-rik-iak-zminiuvalas-prohrama-ta-iake-zhytlo-obyraly-ukraintsi/

Середня місячна зарплата за видами економічної діяльності в 2025 році. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/branch/

Стукало С., Оксамитна С. Динаміка престижності професій і занять в українському суспільстві. Соціальні виміри суспільства. 2013. №5. С.392–406.

Desombre C, Delaval M and Jury M (2021) Influence of Social Support on Teachers' Attitudes Toward Inclusive Education. Front. Psychol. № 12. 736535. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.736535/full

European Commission/EACEA/Eurydice, 2021. Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 185 p. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/teachers_in_europe_2020_chapter_1.pdf

European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Education and training monitor 2023 – Comparative report, Publications Office of the European Union, 2023. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/810689

Skibicka-Piechna A. Wsparcie społeczne nauczyciela. Społeczeństwo. Edukacja. Język. Tom 14/2021, s.239‒249. URL: https://bibliotekanauki.pl/articles/1835568

Smak M., Walczak D. The prestige of the teaching profession in the perception of teachers and former teachers. Edukacja. An interdisciplinary approach. 2017. S. 22–40. URL: https://www.researchgate.net/publication/321190505_The_prestige_of_the_teaching_profession_in_the_perception_of_teachers_and_former_teachers/fulltext/5a1423d30f7e9b12ab0ff608/The-prestige-of-the-teaching-profession-in-the-perception-of-teachers-and-former-teachers.pdf

Song L., Zhang Z. Social Support. London: SAGE, 2023. pp.322-35 URL: https://www.researchgate.net/publication/381459074_Social_Support.

Teachers: Key to achieving the European education area. 19-04-2024. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/762284/EPRS_BRI(2024)762284_EN.pdf

References

Bondarenko, N.B. (2016). Sotsialna pidtrymka yak zahalnoliudska potreba v konteksti vyrishennia zavdan sotsialnoi roboty z osobamy iz problemamy psykhichnoho zdorovia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 1(38), 58–62.

Vyklyky vchytelskoi profesii v Ukraini ta sviti: rezultaty mizhnarodnoho doslidzhennia. (2025, September 23). URL: https://pon.org.ua/novyny/12258-vyklyky-vchytelskoi-profesii-v-ukraini-ta-sviti-rezultaty-mizhnarodnogo-doslidzhennia.html

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Instytut osvitnoi analityky. (2017). Diialnist uchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Doslidzhennia startovykh umov reformuvannia zahalnoi serednoi osvity v konteksti navchalnoi diialnosti uchyteliv. Kyiv. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2018/01/Diyalnist_uchiteliv_ZNZ.pdf

Nykolaieva, V. I. (2018). Systema sotsialnoi pidtrymky v umovakh voiennoho konfliktu: problemy transparentnosti. Derzhava ta rehiony. Seriia: Derzhavne upravlinnia, 1, 133–137. URL: http://pa.stateandregions.zp.ua/archive/1_2018/26.pdf

Osvita yak instrument formuvannia osobystoi stiikosti, sotsialnoho kapitalu krainy ta kultury myru. (2025, September). Spetsialne doslidzhennia dlia 5-ho samitu pershykh ledi ta dzhentlmeniv. 26s. URL: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Osnovni osvitni statystychni dani (2022–2023 n.r.). URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/03/osnovni-czifri-osviti-2023-27.03.2023_v2.pdf?utm_source=chatgpt.com

Osnovni osvitni statystychni dani (2022 -2023 n.r.). Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny [Basic educational statistics (2022 -2023 academic year). Ministry of Education and Science of Ukraine]. 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/03/osnovni-czifri-osviti-2023-27.03.2023_v2.pdf?utm_source=chatgpt.com

Ostapenko, L. (2022). Pro oplatu pratsi pratsivnykiv zakladiv osvity v umovakh voiennoho stanu. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia: Yurydychni nauky, 2(34), 70–76.

Petrunko, O.V., & Datsenko, T.L. (2025). Profesiina identychnist uchytelia yak psykholohichnyi mekhanizm uvidpovidnennia sebe zi sviatom. Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zbirnyk naukovykh prats. Seriia “Sotsialni ta povedinkovi nauky; Upravlinnia ta administruvannia”, 32(61), 125–138.

Portnytska, N., Savychenko, O., & Tychyna, I. (2025). Psykhichne zdorovia pedahohiv v umovakh viiny. Zhurnal sotsialnoi ta praktychnoi psykholohii, 5, 40–48. URL: https://journals.univ.zhitomir.ua/index.php/psy/article/view/158/146

Rezultaty roboty YeOsely za 2024 rik: yak zminiuvalas prohrama ta yake zhytlo obyraly ukraintsi. (2024). URL: https://ukrfinzhytlo.in.ua/rezultaty-roboty-ieoseli-za-2024-rik-iak-zminiuvalas-prohrama-ta-iake-zhytlo-obyraly-ukraintsi/

Serednia misiachna zarplata za vydamy ekonomichnoi diialnosti v 2025 rotsi. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/branch/

Stukalo, S., & Oksamytna, S. (2013). Dynamika prestyzhnosti profesii i zaniat v ukrainskomu suspilstvi. Sotsialni vymiry suspilstva, 5, 392–406.

Desombre, C., Delaval, M., & Jury, M. (2021). Influence of social support on teachers' attitudes toward inclusive education. Frontiers in Psychology, 12, 736535. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.736535/full

European Commission/EACEA/Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, development and well-being. Eurydice report. Publications Office of the European Union. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/teachers_in_europe_2020_chapter_1.pdf

European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2023). Education and training monitor 2023 – Comparative report. Publications Office of the European Union. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/810689

Skibicka-Piechna, A. (2021). Wsparcie społeczne nauczyciela. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 14, 239–249. URL: https://bibliotekanauki.pl/articles/1835568

Smak M., Walczak D. The prestige of the teaching profession in the perception of teachers and former teachers. Edukacja. An interdisciplinary approach. 2017. S.22–40. URL: https://www.researchgate.net/publication/321190505_The_prestige_of_the_teaching_profession_in_the_perception_of_teachers_and_former_teachers/fulltext/5a1423d30f7e9b12ab0ff608/The-prestige-of-the-teaching-profession-in-the-perception-of-teachers-and-former-teachers.pdf

Song, L., & Zhang, Z. (2023). Social support. In J.McLevey, P.J.Carrington, & J. Scott (Eds.), The SAGE handbook of social network analysis (pp.322–335). SAGE. URL: https://www.researchgate.net/publication/381459074_Social_Support

European Parliament. (2024, April 19). Teachers: Key to achieving the European education area. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/762284/EPRS_BRI(2024)762284_EN.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-05

Як цитувати

Шестакова, . К. (2025). ПРАЦІВНИКИ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ: МІЖ СОЦІАЛЬНИМИ ГАРАНТІЯМИ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ПІДТРИМКОЮ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (2(57), 215–219. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.215-219

Номер

Розділ

Статті