ПРАЦІВНИКИ ОСВІТИ ЯК ОБ’ЄКТ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ: МІЖ СОЦІАЛЬНИМИ ГАРАНТІЯМИ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ПІДТРИМКОЮ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.57.215-219Ключові слова:
соціальна політика, соціальний захист, вразливі групи, соціальна підтримка вчителя, соціальні зміни.Анотація
Вчителі в Україні – велика соціально-професійна група, яка користується державними соціальними гарантіями, а освітня політика є важливою складовою соціальної політики. Працівників сфери освіти не вважають соціально незахищеною категорією, хоча зниження престижу професії спонукає і педагогів, і громадську думку сприймати вчителів «соціально вразливою» групою. Таке сприйняття може виглядати перебільшенням, адже рівень відповідальності у сфері освіти не більший, ніж у будь-якій іншій професії, де є чіткі стандарти та значні суспільні очікування. Водночас різниця між соціальними гарантіями, що надає держава педагогам, і реальною «вразливістю» (яку неможливо нівелювати самими лише законодавчими нормами), залишається досить хиткою. Метою статті є визначення специфіки соціальної політики щодо працівників освіти (вчителів) через аналіз концептуальних та практичних проблем, пов’язаних із реалізацією соціальних гарантій і соціальної підтримки, а також уточнення місця педагогів у системі соціального захисту. Аналіз правових актів, урядових стратегій, звітів міжнародних інституцій та експертних досліджень дозволяє зробити висновки про механізми подальшої підтримки й захисту вчителів. Першочергово соціальні гарантії, які пропонує держава (щорічна оплачувана відпустка, визначена тривалість робочого навантаження, спеціальний порядок виходу на пенсію за вислугу років тощо) є недостатніми. Пропонуючи напрямки вдосконалення соціальної підтримки вчителів, варто зосередити увагу на підвищенні оплати праці та соціальних стандартів, запровадженні державних й муніципальних програм житлової підтримки, розвитку системи психологічної допомоги й профілактики вигорання. Окремо слід вести мову про проведення системних кількісних та якісних досліджень умов роботи вчителя, психологічного стану, а також реальних (таких, що дійсно можливі в умовах війни) шляхів соціальної підтримки громадами та державою.
Посилання
Список використаної літератури
Бондаренко Н.Б. Соціальна підтримка як загальнолюдська потреба в контексті вирішення завдань соціальної роботи з особами із проблемами психічного здоров’я. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Випуск 1(38). С.58‒62.
Виклики вчительської професії в Україні та світі: результати міжнародного дослідження. 23 вересня 2025. URL: https://pon.org.ua/novyny/12258-vyklyky-vchytelskoi-profesii-v-ukraini-ta-sviti-rezultaty-mizhnarodnogo-doslidzhennia.html
Діяльність учителів загальноосвітніх навчальних закладів. Дослідження стартових умов реформування загальної середньої освіти в контексті навчальної діяльності вчителів. Міністерство освіти і науки України Інститут освітньої аналітики. Київ, 2017. 81 с.
Николаєва В.І. Система соціальної підтримки в умовах воєнного конфлікту: проблеми транспарентності. Держава та регіони. Серія Державне управління. 2018. Вип.1. С.133‒137.
Освіта як інструмент формування особистої стійкості, соціального капіталу країни та культури миру. Спеціальне дослідження для 5-го саміту перших леді та джентльменів. Вересень 2025. 26 с. URL: https://summitflg.org/study/osvita-yak-instrument-formuvannya-osobistoyi-stijkosti-socialnogo-kapitalu-krayini-ta-kulturi-miru/
Основні освітні статистичні дані (2022 -2023 н.р.). Міністерство освіти і науки України. 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/03/osnovni-czifri-osviti-2023-27.03.2023_v2.pdf?utm_source=chatgpt.com
Остапенко Л. Про оплату праці працівників закладів освіти в умовах воєнного стану. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Юридичні науки. 2022. №2(34), 2022. С.70‒76.
Петрунько О.В., Даценко Т.Л. Професійна ідентичність учителя як психологічний механізм увідповіднення себе зі світом. Вісник післядипломної освіти: збірник наукових праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки; Управління та адміністрування». 2025. Вип.32(61). С.125‒138.
Портницька Н., Савиченко О., Тичина І. Психічнe здоров’я педагогів в умовах війни. Журнал соціальної та практичної психології. 2025. №5. С.40‒48.
Результати роботи єОселі за 2024 рік: як змінювалась програма та яке житло обирали українці. URL: https://ukrfinzhytlo.in.ua/rezultaty-roboty-ieoseli-za-2024-rik-iak-zminiuvalas-prohrama-ta-iake-zhytlo-obyraly-ukraintsi/
Середня місячна зарплата за видами економічної діяльності в 2025 році. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/branch/
Стукало С., Оксамитна С. Динаміка престижності професій і занять в українському суспільстві. Соціальні виміри суспільства. 2013. №5. С.392–406.
Desombre C, Delaval M and Jury M (2021) Influence of Social Support on Teachers' Attitudes Toward Inclusive Education. Front. Psychol. № 12. 736535. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.736535/full
European Commission/EACEA/Eurydice, 2021. Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 185 p. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/teachers_in_europe_2020_chapter_1.pdf
European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Education and training monitor 2023 – Comparative report, Publications Office of the European Union, 2023. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/810689
Skibicka-Piechna A. Wsparcie społeczne nauczyciela. Społeczeństwo. Edukacja. Język. Tom 14/2021, s.239‒249. URL: https://bibliotekanauki.pl/articles/1835568
Smak M., Walczak D. The prestige of the teaching profession in the perception of teachers and former teachers. Edukacja. An interdisciplinary approach. 2017. S. 22–40. URL: https://www.researchgate.net/publication/321190505_The_prestige_of_the_teaching_profession_in_the_perception_of_teachers_and_former_teachers/fulltext/5a1423d30f7e9b12ab0ff608/The-prestige-of-the-teaching-profession-in-the-perception-of-teachers-and-former-teachers.pdf
Song L., Zhang Z. Social Support. London: SAGE, 2023. pp.322-35 URL: https://www.researchgate.net/publication/381459074_Social_Support.
Teachers: Key to achieving the European education area. 19-04-2024. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/762284/EPRS_BRI(2024)762284_EN.pdf
References
Bondarenko, N.B. (2016). Sotsialna pidtrymka yak zahalnoliudska potreba v konteksti vyrishennia zavdan sotsialnoi roboty z osobamy iz problemamy psykhichnoho zdorovia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 1(38), 58–62.
Vyklyky vchytelskoi profesii v Ukraini ta sviti: rezultaty mizhnarodnoho doslidzhennia. (2025, September 23). URL: https://pon.org.ua/novyny/12258-vyklyky-vchytelskoi-profesii-v-ukraini-ta-sviti-rezultaty-mizhnarodnogo-doslidzhennia.html
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Instytut osvitnoi analityky. (2017). Diialnist uchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Doslidzhennia startovykh umov reformuvannia zahalnoi serednoi osvity v konteksti navchalnoi diialnosti uchyteliv. Kyiv. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2018/01/Diyalnist_uchiteliv_ZNZ.pdf
Nykolaieva, V. I. (2018). Systema sotsialnoi pidtrymky v umovakh voiennoho konfliktu: problemy transparentnosti. Derzhava ta rehiony. Seriia: Derzhavne upravlinnia, 1, 133–137. URL: http://pa.stateandregions.zp.ua/archive/1_2018/26.pdf
Osvita yak instrument formuvannia osobystoi stiikosti, sotsialnoho kapitalu krainy ta kultury myru. (2025, September). Spetsialne doslidzhennia dlia 5-ho samitu pershykh ledi ta dzhentlmeniv. 26s. URL: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023). Osnovni osvitni statystychni dani (2022–2023 n.r.). URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/03/osnovni-czifri-osviti-2023-27.03.2023_v2.pdf?utm_source=chatgpt.com
Osnovni osvitni statystychni dani (2022 -2023 n.r.). Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny [Basic educational statistics (2022 -2023 academic year). Ministry of Education and Science of Ukraine]. 2023. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/03/osnovni-czifri-osviti-2023-27.03.2023_v2.pdf?utm_source=chatgpt.com
Ostapenko, L. (2022). Pro oplatu pratsi pratsivnykiv zakladiv osvity v umovakh voiennoho stanu. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Seriia: Yurydychni nauky, 2(34), 70–76.
Petrunko, O.V., & Datsenko, T.L. (2025). Profesiina identychnist uchytelia yak psykholohichnyi mekhanizm uvidpovidnennia sebe zi sviatom. Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zbirnyk naukovykh prats. Seriia “Sotsialni ta povedinkovi nauky; Upravlinnia ta administruvannia”, 32(61), 125–138.
Portnytska, N., Savychenko, O., & Tychyna, I. (2025). Psykhichne zdorovia pedahohiv v umovakh viiny. Zhurnal sotsialnoi ta praktychnoi psykholohii, 5, 40–48. URL: https://journals.univ.zhitomir.ua/index.php/psy/article/view/158/146
Rezultaty roboty YeOsely za 2024 rik: yak zminiuvalas prohrama ta yake zhytlo obyraly ukraintsi. (2024). URL: https://ukrfinzhytlo.in.ua/rezultaty-roboty-ieoseli-za-2024-rik-iak-zminiuvalas-prohrama-ta-iake-zhytlo-obyraly-ukraintsi/
Serednia misiachna zarplata za vydamy ekonomichnoi diialnosti v 2025 rotsi. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/branch/
Stukalo, S., & Oksamytna, S. (2013). Dynamika prestyzhnosti profesii i zaniat v ukrainskomu suspilstvi. Sotsialni vymiry suspilstva, 5, 392–406.
Desombre, C., Delaval, M., & Jury, M. (2021). Influence of social support on teachers' attitudes toward inclusive education. Frontiers in Psychology, 12, 736535. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2021.736535/full
European Commission/EACEA/Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, development and well-being. Eurydice report. Publications Office of the European Union. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/sites/default/files/teachers_in_europe_2020_chapter_1.pdf
European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2023). Education and training monitor 2023 – Comparative report. Publications Office of the European Union. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/810689
Skibicka-Piechna, A. (2021). Wsparcie społeczne nauczyciela. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 14, 239–249. URL: https://bibliotekanauki.pl/articles/1835568
Smak M., Walczak D. The prestige of the teaching profession in the perception of teachers and former teachers. Edukacja. An interdisciplinary approach. 2017. S.22–40. URL: https://www.researchgate.net/publication/321190505_The_prestige_of_the_teaching_profession_in_the_perception_of_teachers_and_former_teachers/fulltext/5a1423d30f7e9b12ab0ff608/The-prestige-of-the-teaching-profession-in-the-perception-of-teachers-and-former-teachers.pdf
Song, L., & Zhang, Z. (2023). Social support. In J.McLevey, P.J.Carrington, & J. Scott (Eds.), The SAGE handbook of social network analysis (pp.322–335). SAGE. URL: https://www.researchgate.net/publication/381459074_Social_Support
European Parliament. (2024, April 19). Teachers: Key to achieving the European education area. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2024/762284/EPRS_BRI(2024)762284_EN.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.