ПІДҐРУНТЯ СУТНІСНОГО ПОХОДЖЕННЯ ЛІНГВОМЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.75-79Ключові слова:
професійна компетентність, майбутні викладачі іноземних мов, педагогічна компетентність, лінгвометодична компетентність, професійна освіта.Анотація
Анотація. Компетентнісний підхід зараз вбачається одним із напрямів модернізації професійної освіти як в Україні так і закордоном. У лінгвометодиці вищої школи поняття професійної компетентності, у контексті професійної компетентності майбутнього викладача іноземної мови, використовується не часто. Мета статті −− розглянути підґрунтя сутнісного походження лінгвометодичної компетентності майбутніх викладачів іноземних мов у її зв’язку з професійною компетентністю. Методи дослідження відносяться до теоретичних методів педагогічного дослідження і охоплюють аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, індукцію та дедукцію, абстрагування й конкретизацію, що допомагають теоретично опрацювати наукові факти з проблеми дослідження. В ході дослідження автор пропонує розподілити педагогічні компетентності на ключові/фахові, базові та предметні. Педагогічна компетентність викладача розглядається як здатність особистості вирішувати професійні проблеми/задачі, що виникають у ситуаціях професійної педагогічної діяльності за рахунок вмілого використання знань, досвіду та цінностей. Питання формування професійної компетентності майбутнього викладача іноземної мов зараз знаходиться на початковій стадії розробки і може бути розглянуто як синтез різних галузей знання із акцентом на практикоорієнтованість. Лінгвометодична компетентність у структурі професійної компетентності викладача іноземних мов має стати базовою. Перспективи подальшого дослідження спрямовані на розробку питання розвитку методики вищої школи, яка ще повинна закріпитися як з позиції свого окремого статусу у методичному дискурсі, так і стосовно необхідності виокремлення її у окрему дисципліну ЗВО.
Посилання
References
Barkasi, V.V. (2004). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti v maybutnikh vchyteliv inozemnykh mov [Development of professional competence in prospective teachers of foreign languages]. Unpublished Doctoral Dissertation. South Ukrainian national pedagogical university named after K. D. Ushynsky, Odessa [in Ukrainian].
Ivashniova, S.V. (2010). Organizatsiino-pedagogichni zasady vdoskonalennia metodychnoi kompetentnosti vchyteliv inozemnoi movy pochatkovoi shkoly [Organizational-and-pedagogical principles of improvement of methodical competence of foreign language teachers of primary school]. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Educational Management of National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Guzii, N.V. (2004). Pedagogichnyi profesionalizm: istoryko-metodologichni ta teoretychni aspekty [Pedagogical professionalism: historical-and-methodological and theoretical aspects]. Kyiv: National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Drach, I.I. (2013). Zmist ta struktura kliuchovykh kompetentnostei maibutnioho vykladacha vyshchoi shkoly [Contents and structure of key kompetences of a prospective high school teacher]. The sources of pedagogical skills, 11, 124−130 [in Ukrainian].
Drach, I.I. (2012). Osnovni pidkhody do vyznachennia profesiynoi kompetentnosti pedagoga [Basic approaches to defining the professional competence of the teacher]. Modern information technologies andinnovation methodologies of education inprofessional training: methodology, theory, experience, problems, 32, 9−14. [in Ukrainian].
Khoruzha, L.L. (2003). Etychna kompetentnist maibutnioho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia i praktyka [Ethical competence of prospective primary school teacher: theory and practice]. Kyiv: The Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Khutorskoy, A.V., & Khutorskaya, L.N. (2008) Kompetentnost’ kak didakticheskoye poniatiye: soderzhaniye, struktura i modeli konstruirovaniya [Competence as a didactic concept: contents, structure and designing models]. In A. A. Orlov (Ed.), Proyektirovaniye i organizatsiya samostoyatel'noy raboty studentov v kontekste kompetentnostnogo podkhoda: mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh trudov (Issue 1, pp.117−137). Tula: Publishing house of Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University [in Russian].
Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity. (2017, June 1) [Methodic recommendations as to working out the standards of higher education]. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine [in Ukrainian].
Mitina, L.M. (2004). Psykhologiya truda i professional’nogo razvitiya uchitelia: uchebnoye posobiye dlia studentov vysshykh pedagogicheskikh uchebnykh zavedeniy [Psychology of labor and professional development of a teacher: manual for students of higher pedagogical educational institutions. Moscow: Akademia. [in Russian].
Tyshakova, L.T. (2005). Formuvannia tekhnologichnoi kompetentnosti maibutnioho vchytelia inozemnoi movy [Forming Technological Competence in Future Teachers of English]. Unpublished Doctoral Dissertation. Taras Shevchenko National University, Luhansk [in Ukrainian].
Shyshko, A.V. (2008). Formuvannia pedagogichnoi kompetentnosti maibutnioho vykladacha inozemnoi movy u protsesi magisterskoi pidhotovky [ Development of pedagogical competensce of prospective foregn language teacher in the course of Master’s training]. Unpublished Doctoral Dissertation. Kirovohrad State Pedagogical University named by Volodymyr Vynnychenko, Kirovohrad [in Ukrainian].
Zhebrovsky, B.M. (Ed.). (2000). Profesiina etyka vchytelia: chas i vymohy [Professional ethics of a teacher: time and demands]. Kyiv: Naukovyi svit. [in Ukrainian].
Zimniaya, I.A. (2004). Kliuchevyie kompetentnosti kak rezultativno-tselevaya osnova kompetentnostnogo podkhoda v obrazovanii. Avtorkaya versiya [Key competences as result-and-target basis of competence-based approach in education. Author’s version]. Moscow: Research center of the problems of qualified specialist training. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).