РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ У НАВЧАННІ АЛГЕБРИ І ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ: РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАДАЧНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • Sergiy Semenets доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри математичного аналізу, Житомирський державний університет імені І. Франка, м.Житомир, Україна https://orcid.org/0000-0003-2733-0539
  • Olena Chugunova кафедра математичного аналізу, Житомирський державний університет імені І. Франка, м.Житомир, Україна https://orcid.org/0000-0001-6868-6297

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.169-173

Ключові слова:

задачний підхід, навчально-математична діяльність, математичні здібності старшокласників, навчання алгебри і початків аналізу

Анотація

Анотація. У статті зроблено теоретичний аналіз психолого-педагогічної та науково-методичної літератури в контексті специфіки реалізації задачного підходу в навчанні старшокласників алгебри і початків аналізу. Наразі недостатньо вивченою залишається проблема розвитку математичних здібностей як індивідуально-психологічних утворень особистості та водночас основи розвитку відповідної компетентності. Дотепер мало дослідженими залишаються питання методично виваженого застосування задачного підходу до розвитку математичних здібностей старшокласників. Метою представленого дослідження є висвітлення наукових засад реалізації задачного підходу до розвитку математичних здібностей старшокласників, окреслення теоретичних аспектів його впровадження в процесі вивчення ними алгебри і початків аналізу. Було використано методи теоретичного аналізу (проблеми задачного підходу до розвитку математичних здібностей старшокласників), структурно-системного аналізу (для побудови задачної системи та встановленні кореляційних зв’язків між компонентами), структурно-дидактичного аналізу (змісту алгебри і початків аналізу в контексті порушеної проблеми), змістово-теоретичного узагальнення (у формулюванні висновків). За результатами проведеного дослідження виділено такі типи задач: математичні, задачі в структурі навчально-математичної діяльності, компетентнісні задачі з математики. Обґрунтовано, що саме така задачна система активізує навчально-математичну діяльність старшокласників, забезпечує розвиток у них системотвірного, кодувально-формалізованого, когнітивно-узагальнювального та мнемічно-узагальнювального компонентів математичних здібностей.

Посилання

References

Dubova, M.V., & Maslova S.V. (2011). Tselevoi y soderzhatelnыi aspekt poniatyia «kompetentnostnaia zadacha» [Targeted and informative aspect of the concept of «competence task»]. Vestnyk Volzhskoho unyversyteta ym. V. N. Tatyshcheva. 8. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/tselevoy-i-soderzhatelnyyaspekt-ponyatiya-kompetentnostnaya-zadacha (last accessed: 16.10.2018). [in Russian].

Lovianova, I.V., & Sliusarenko, M.A. (2010). Zadachnyi pidkhid do vyvchennia rivnian matematychnoi fizyky yak zasib pidvyshchennia yakosti znan studentiv [Target approach to the study of equations of mathematical physics as a means to improve the quality of knowledge of students]. Teoriia ta metodyka navchannia matematyky, fizyky, informatyky. Volume 2: Teoriia ta metodyka navchannia fizyky. Kryviy Rih: NMetAU Publishing Department [in Ukrainian].

Morze, N.V., & Kuzminska, O.H. (2008). Kompetentnisni zadachi z informatyky [Competency tasks in computer science]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova. Seriia 2. Komp’iuterno-oriientovani systemy navchannia: zbirnyk naukovykh prats, 6 (13). URL: http://www.ii.npu.edu. ua/files/Zbirnik_KOSN/13/03.pdf (last accessed: 20.10.2018). [in Ukrainian].

Semenets, S.P. (2015). Metodolohiia i teoriia rozvyvalnoho navchannia matematyky: monohrafiia [Methodology and theory of developmental mathematics education]. Zhytomyr: O.O.Yevenok [in Ukrainian].

Sliepkan, Z.I. (2006). Metodyka navchannia matematyky [Methodology of teaching mathematics]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Tarasenkova, N.A., Lovianova, I.V. (2015). Zadachnyi pidkhid do profesiino spriamovanoho navchannia matematyky u profilnii shkoli [Target approach to professionally directed mathematics education in profile school]. URL: https://drive.google.com/file/d/0B37CUSP7hGglOEVsOHBRY0owRmc/view [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-30

Як цитувати

Semenets, S., & Chugunova, O. (2019). РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ У НАВЧАННІ АЛГЕБРИ І ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ: РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАДАЧНОГО ПІДХОДУ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(44), 169–173. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.169-173

Номер

Розділ

Статті