РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКІВ У НАВЧАННІ АЛГЕБРИ І ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ: РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАДАЧНОГО ПІДХОДУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.44.169-173Ключові слова:
задачний підхід, навчально-математична діяльність, математичні здібності старшокласників, навчання алгебри і початків аналізуАнотація
Анотація. У статті зроблено теоретичний аналіз психолого-педагогічної та науково-методичної літератури в контексті специфіки реалізації задачного підходу в навчанні старшокласників алгебри і початків аналізу. Наразі недостатньо вивченою залишається проблема розвитку математичних здібностей як індивідуально-психологічних утворень особистості та водночас основи розвитку відповідної компетентності. Дотепер мало дослідженими залишаються питання методично виваженого застосування задачного підходу до розвитку математичних здібностей старшокласників. Метою представленого дослідження є висвітлення наукових засад реалізації задачного підходу до розвитку математичних здібностей старшокласників, окреслення теоретичних аспектів його впровадження в процесі вивчення ними алгебри і початків аналізу. Було використано методи теоретичного аналізу (проблеми задачного підходу до розвитку математичних здібностей старшокласників), структурно-системного аналізу (для побудови задачної системи та встановленні кореляційних зв’язків між компонентами), структурно-дидактичного аналізу (змісту алгебри і початків аналізу в контексті порушеної проблеми), змістово-теоретичного узагальнення (у формулюванні висновків). За результатами проведеного дослідження виділено такі типи задач: математичні, задачі в структурі навчально-математичної діяльності, компетентнісні задачі з математики. Обґрунтовано, що саме така задачна система активізує навчально-математичну діяльність старшокласників, забезпечує розвиток у них системотвірного, кодувально-формалізованого, когнітивно-узагальнювального та мнемічно-узагальнювального компонентів математичних здібностей.
Посилання
References
Dubova, M.V., & Maslova S.V. (2011). Tselevoi y soderzhatelnыi aspekt poniatyia «kompetentnostnaia zadacha» [Targeted and informative aspect of the concept of «competence task»]. Vestnyk Volzhskoho unyversyteta ym. V. N. Tatyshcheva. 8. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/tselevoy-i-soderzhatelnyyaspekt-ponyatiya-kompetentnostnaya-zadacha (last accessed: 16.10.2018). [in Russian].
Lovianova, I.V., & Sliusarenko, M.A. (2010). Zadachnyi pidkhid do vyvchennia rivnian matematychnoi fizyky yak zasib pidvyshchennia yakosti znan studentiv [Target approach to the study of equations of mathematical physics as a means to improve the quality of knowledge of students]. Teoriia ta metodyka navchannia matematyky, fizyky, informatyky. Volume 2: Teoriia ta metodyka navchannia fizyky. Kryviy Rih: NMetAU Publishing Department [in Ukrainian].
Morze, N.V., & Kuzminska, O.H. (2008). Kompetentnisni zadachi z informatyky [Competency tasks in computer science]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova. Seriia 2. Komp’iuterno-oriientovani systemy navchannia: zbirnyk naukovykh prats, 6 (13). URL: http://www.ii.npu.edu. ua/files/Zbirnik_KOSN/13/03.pdf (last accessed: 20.10.2018). [in Ukrainian].
Semenets, S.P. (2015). Metodolohiia i teoriia rozvyvalnoho navchannia matematyky: monohrafiia [Methodology and theory of developmental mathematics education]. Zhytomyr: O.O.Yevenok [in Ukrainian].
Sliepkan, Z.I. (2006). Metodyka navchannia matematyky [Methodology of teaching mathematics]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Tarasenkova, N.A., Lovianova, I.V. (2015). Zadachnyi pidkhid do profesiino spriamovanoho navchannia matematyky u profilnii shkoli [Target approach to professionally directed mathematics education in profile school]. URL: https://drive.google.com/file/d/0B37CUSP7hGglOEVsOHBRY0owRmc/view [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).