ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА ЯК НАПРЯМ ІНФОРМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.35-38Ключові слова:
дистанційна освіта, інформаційно-комунікаційні технології, майбутні вчителі, природничі спеціальності, професійна діяльність.Анотація
Розробка різноманітних підходів до підвищення якості підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей під час дистанційного навчання набуває особливого значення. Актуальність дослідження полягає в обов’язковості освоєння технологій дистанційної співпраці для всіх учасників освітнього процесу. Мета статті – вивчити основні аспекти дистанційної освіти як напряму інформатичної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у професійній діяльності. Основними методами дослідження є аналіз науково-методичної літератури, ресурсів мережі Інтернет; спостереження. При виключно дистанційному навчанні взаємини між студентом і викладачем мають свої особливості, бо абсолютно відсторонюються традиційні аудиторні заняття. Під час дистанційного навчання важливим є зворотній зв’язок, щоб адекватно сприймати інформацію, що потребує виваженого діалогу без перешкод. Для організації дистанційного навчання з природничих спеціальностей найчастіше використовуються такі програмні продукти, як Moodle, де треба створити курс, наповнивши його освітньою інформацією, а також Messenger і Viber, що допомагають у повідомленні важливих моментів і дозволяють пересилати документи. Наше дослідження дозволило зробити наступні висновки: навчання он-лайн сприяє становленню особистісно-орієнтованої системи освіти, її демократизації, безперервності; можна виділити основні переваги дистанційної освіти – актуальність, інтерактивність, гнучкість, зручність і креативність; а головна ознака, що характеризує готовність фахівця до такої професійної діяльності полягає в умінні самостійно та творчо працювати за допомогою засобів ІКТ.
Посилання
Список використаної літератури
Блажук О. А. Удосконалення процесу підготовки майбутніх офіцерів-прикордонників з інформаційно-телекомунікаційних технологій до використання засобів телекомунікації в органах та підрозділах охорони кордону. Педагогічний альманах : збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон : РІПО, 2010. Вип. 5. С.99−103.
Бурковська Л. Д., Бідасюк Н. В. Дистанційне навчання в системі освіти. Міжпроцесорні пристрої та системи в автоматизації виробничих процесів : зб. наук. праць : матеріали Міжнар. наук.-практ. конференції. Хмельницький : ТУП, 2003. С.117−118.
Верховна Рада України. (2014). Закон № 1556-VII. Про вищу освіту. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (дата звернення: 02.02.2019).
Воронкін О. С. Розвиток комп’ютерних технологій підтримки навчання студентів вищих навчальних закладів України (друга половина 50-х – початок 90-х років ХХ ст.). Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 39 (1). С.17−45
Державна національна програма : Освіта України ХХІ-го століття. Київ: Компас, 1992. 30 с.
Іванов Ю., Ольховська О., Ольховський Д. Особливості розвитку дистанційних технологій у ВНЗ. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія : Інформатизація вищого навчального закладу. 2017. № 879. С.58−62.
Коваль Т. І. Особливості використання дистанційних технологій навчання у вищій школі. Теоретичні питання освіти і виховання : зб. наук. пр. КНЛУ. Київ. 2010. № 42. С.198−202.
Козубовська І. В., Сагарда В. В., Пічкар О. П. Дистанційне навчання в системі освіти : навчальний посібник. М-во освіти і науки України, Ужгородський нац. ун-т. 2-ге вид., перероб., допов. Ужгород : УжНУ, 2002. 364 с.
Коменский Я. А. Великая дидактика. Избранные педагогические сочинения / под ред. А. А. Красновского. М.: Учпедгиз, 1955. 207 с.
Кухаренко В. М., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г. Дистанційне навчання : умови застосування : дистанційний курс : навч. посібник. / [за ред. В. М. Кухаренка]. 3-е вид. Харків : НТУ «ХПІ», 2002. 320 с.
Кухаренко В., Рибалко О., Твердохлебова Н. Роль викладача в системі дистанційного навчання. Новий колегіум. 2004. №5-6. С.86−88.
Логвіненко В. Г. Самостійна робота студентів у середовищі дистанційного навчання Moodle. Современные инновационные технологии подготовки инженерных кадров для горной промышленности и транспорта : сб. науч тр. Междунар. конф. Днепропетровск: НГУ, 2015. С. 348−355.
Малінко О. Дистанційна освіта : організаційна структура, психолого-педагогічні основи, фінансування і управління. Дир. школи, ліцею, гімназії. 2002. № 6. С.38−45.
Положення про дистанційне навчання. Наказ Міністерства освіти і науки України 25.04.2013. № 466 від 30 квітня 2013 р. за № 703/23235.
Роберт И. В. Распределенное изучение информационных и коммуникационных технологий в общеобразовательных предметах. Информатика и образование. 2001. №5. С.12−16.
Романишина О. Я., Островська Н. Д., Маланюк М. Б. Використання сервісів Google у підготовці майбутніх фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання : досвід, тенденції, перспективи : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. З нагоди святкування 30-річчя кафедри інформатики та методики її навчання. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018. С. 239−241.
References
Blazhuk, O.A. (2010). Udoskonalennia protsesu pidhotovky maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv z informatsiino-telekomunikatsiinykh tekhnolohii do vykorystannia zasobiv telekomunikatsii v orhanakh ta pidrozdilakh okhorony kordonu [Improving the process of training future border guards in information and telecommunications technologies for the use of telecommunications in border guards and units]. Pedahohichnyi almanakh, 5, 99−103. [in Ukrainian].
Burkovska, L.D., & Bidasiuk, N.V. (2003). Dystantsiine navchannia v systemi osvity. [Distance learning in the education system]. In Proceedings of International scientific-practical conference − Mizhprotsesorni prystroi ta systemy v avtomatyzatsii vyrobnychykh protsesiv (pp.117−118). TUP. [in Ukrainian].
Verkhovna Rada Ukrayiny. Zakon Pro vyshchu osvitu № 1556-VII [Law of Ukraine On Higher Education № 1556-VII.]. (2014). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (2014). [in Ukrainian].
Voronkin, O.S. (2014). Rozvytok komp’iuternykh tekhnolohii pidtrymky navchannia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy (druha polovyna 50-kh – pochatok 90-kh rokiv KhKh st.) [Development of computer technologies to support the education of students of higher educational institutions of Ukraine (the second half of the 50's − early 90's of the twentieth century)]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 39 (1). 17−45. [in Ukrainian].
Derzhavna natsionalna prohrama: Osvita Ukrainy KhKhI-ho stolittia. [State National Program: Education of Ukraine of the XXI century]. (1992). Kompas. [in Ukrainian].
Ivanov, Yu., Olkhovska, O., & Olkhovskyi, D. (2017). Osoblyvosti rozvytku dystantsiinykh tekhnolohii u VNZ [Features of development of remote technologies in high school]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Series: Informatyzatsiia vyshchoho navchalnoho zakladu, 879, 58−62. [in Ukrainian].
Koval, T.I. (2010). Osoblyvosti vykorystannia dystantsiinykh tekhnolohii navchannia u vyshchii shkoli [Features of the use of distance learning technologies in higher education]. Teoretychni pytannia osvity i vykhovannia, 42, 198−202. [in Ukrainian].
Kozubovska, I.V., Saharda, V.V., & Pichkar, O.P. (2002). Dystantsiine navchannia v systemi osvity [Distance learning in the education system]. 2nd ed. Publishing House of Uzhhorod National University. [in Ukrainian].
Komenskyi, Ya.A. (1955). Velykaia dydaktyka. Yzbrannыe pedahohycheskye sochynenyia. [Great didactics. Selected pedagogical works]. Uchpedhyz. [in Ukrainian].
Kukharenko, V.M. (2002). Dystantsiine navchannia: umovy zastosuvannia: dystantsiinyi kurs [Distance learning: conditions of application: distance course]. 3-e vyd. NTU «KhPI». [in Ukrainian].
Kukharenko, V., Rybalko, O., & Tverdokhlebova, N. (2004). Rol vykladacha v systemi dystantsiinoho navchannia [The role of a teacher in the distance learning system]. Novyi kolehium, 5-6, 86−88. [in Ukrainian].
Lohvinenko, V.H. (2015). Samostiina robota studentiv u seredovyshchi dystantsiinoho navchannia Moodle [Independent work of students in the distance learning environment Moodle]. In Proceedings of International conference − Sovremennyye innovatsionnyye tekhnologii podgotovki inzhenernykh kadrov dlya gornoy promyshlennosti i transporta (pp.348−355). NGU. [in Ukrainian].
Malinko, O. (2002). Dystantsiina osvita: orhanizatsiina struktura, psykholoho-pedahohichni osnovy, finansuvannia i upravlinnia [Distance education: organizational structure, psychological and pedagogical foundations, financing and management]. Dyr. shkoly, litseiu, himnazii, 6, 38−45. [in Ukrainian].
Polozhennya pro dystantsiyne navchannya. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny 25.04.2013. № 466 vid 30 kvitnya 2013 r. za № 703/23235 [Regulations on distance learning. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine 25.04.2013. № 466 dated by 30 april 2013 № 703/23235]. [in Ukrainian].
Robert, Y.V. (2001). Raspredelennoe yzuchenye ynformatsyonnykh y kommunykatsyonnykh tekhnolohyi v obshcheobrazovatelnykh predmetakh [Distributed study of information and communication technologies in general education subjects]. Ynformatyka y obrazovanye, 5, 12−16. [in Ukrainian].
Romanyshyna, O.Ya., Ostrovska, N.D., & Malaniuk, M.B. (2018). Vykorystannia servisiv Google u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv [Using Google services in the training of future professionals]. In Proceedings of II International. scientific-practical conference − Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia : dosvid, tendentsii, perspektyvy (pp.239−241). Publishing House of V.Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).