CУЧАСНІ РЕАЛІЇ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНО-ЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.39-42Ключові слова:
професійно-етична компетентність, фахівець соціальної сфери, соціальний працівник, заклад вищої освіти, професійна етика.Анотація
В основу сучасної освітньої політики покладена якість вищої освіти. Адже саме вона сприяє вирішенню комплексу завдань, спрямованих на формування особистості компетентного фахівця, орієнтованого на навчання впродовж життя, постійне особистісне і професійне самовдосконалення. Сучасний фахівець соціальної сфери має не тільки досконало володіти арсеналом необхідних умінь, знань та навичок, але й володіти сформованими етичними цінностями задля попередження й лікування соціальних хвороб людей різного віку. Формування професійно-етичної компетентності виступає підґрунтям фахової підготовки в закладах вищої освіти. Мета статті: дослідження стану сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери в освітньому процесі закладів вищої освіти. Застосовано такі методи дослідження: опитувально-діагностувальні методи для виявлення стану сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Отримані результати дозволяють стверджувати, що сучасна система підготовки фахівців соціальної сфери на сучасному етапі доволі повільно переорієнтовується з репродуктивного навчання на компетентнісно орієнтовану інноваційну освіту. Результати дослідження зумовлюють наступні висновки: формування професійної етики майбутніх фахівців соціальної сфери відбувається несистемно, і в цьому вбачається проблема із формування змісту основних складових професійно-етичної компетентності; більшість майбутніх фахівців соціальної сфери мають потребу в конкретній і дієвій допомозі з формування основних категорій моралі, що становлять фундамент професійно-етичної компетентності; частіше всього викладачі зосереджують увагу на засвоєнні студентами змісту навчальних дисциплін, а не на формуванні професійно-етичних умінь, особистісно-моральних і професійно важливих якостей.
Посилання
Список використаної літератури
Зозуляк-Случик Р. В. Формування професійної етики майбутніх соціальних працівників в університетах: монографія. Івано-Франківськ: НАІР, 2019. 460 с.
Зязюн І.А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи [текст] / Зязюн І.А. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: монографія. К.; Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. С.10–18.
Карпенко О.Г. Вступ до спеціальності «Соціальна робота»: навч.-метод. посіб. Київ : Слово, 2011. 248 с.
Султанова Н.В. Педагогічні умови формування етичної компетентності майбутніх соціальних педагогів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.05. Слов’янськ, 2013. 20 с.
Тесленко В. Формування спеціальної етичної компетентності соціальних та педагогічних працівників для здійснення соціально-педагогічної підтримки дітей з обмеженими можливостями. Соціальна педагогіка: теорія і практика. 2005. № 3. С.78–85.
References
Zozulyak-Sluchyk, R.V. (2019). Formuvannia profesiinoi etyky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v universytetakh [Formation of professional ethics of future social workers in universities]. NAIR. [in Ukrainian].
Ziaziun, I.A. (2005) Filosofiia postupu i prohnozu osvitnoi systemy [Philosophy of progress and prediction of the educational system]. In Ziaziun, I.A. (Ed.). Pedahohichna maisternist: problemy, poshuky, perspektyvy (pp.10−18). RVV HDPU. [in Ukrainian].
Karpenko, O.G. (2011). Vstup do spetsialnosti «Sotsialna robota» [Introduction to the specialty «Social Work»]. Slovo. [in Ukrainian].
Sultanova, N.V. (2013). Pedahohichni umovy formuvannia etychnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv [Pedagogical conditions of formation of ethical competence of future social pedagogues] (Extended abstract of candidate dissertation). Slavic Pedagogical University. [in Ukrainian].
Teslenko, V. (2005). Formuvannia spetsialnoi etychnoi kompetentnosti sotsialnykh ta pedahohichnykh pratsivnykiv dlia zdiisnennia sotsialno-pedahohichnoi pidtrymky ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy [Formation of special ethical competence of social and pedagogical workers for the provision of socio-pedagogical support to children with disabilities]. Social pedagogy: theory and practice, 3, 78–85. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).