ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОЇ ГРУПИ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.77-80Ключові слова:
екологічна компетентність, природодіяльна мотивація, природодоцільна поведінка, природоохоронні вчинки.Анотація
Проблеми екології непокоять людство вже не перше десятиліття, піднімаючи питання можливості існування життя людини на планеті Земля в майбутньому. Дошкільний вік є сензитивним періодом для закладання базових ціннісних ставлень до природного довкілля та екологічно доцільної поведінки. Метою нашої статті є висвітлення дослідження рівнів сформованості екологічної компетентності у дітей старшого дошкільного віку. Нами було використано такі методи дослідження, як спостереження, бесіда, дидактична гра, вирішення проблемних ситуацій, метод незавершених речень, читання оповідань та робота з піктограмами, а також загальнонаукові методи аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння. Проведена експериментальна робота дозволила визначити рівні сформованості екологічної компетентності у дітей старшої групи (високий − 25% дітей, середній − 50%, низький − 25%). Було з’ясовано, що переважна більшість дошкільників мають прагматичну (споживацьку) або емоційно-афективну мотивацію дій у природі, і лише п’ята частина – пізнавальну. Найгірше сформований ціннісний компонент та поведінковий, дитина рідко сама є ініціатором допомоги природі.
Посилання
Список використаної літератури
Гавриш Н., Саприкіна О., Пометун О. Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку: навч.-метод. посіб. для дошкільних навч. закладів / за заг. ред. О. Пометун. Дніпро : ЛІРА, 2014. 120 с.
Шмалєй С.В. Система екологічної освіти в загальноосвітній школі в процесі вивчення предметів природничо-наукового циклу: дис. доктора пед. наук: 13.00.01 / Світлана Вікторівна Шмалєй. Київ, 2005. 479 с.
Пустовіт Н.А. Особистісно орієнтовані технології екологічного виховання підлітків. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2001. Випуск 5. С.59−62.
Максимова О.О. Формування екологічної компетентності як складової готовності дитини до школи. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць. Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.], 2018. Випуск 24. Ч.1. С.329–334.
References
Havrysh, N., Saprykina, O., & Pometun, O. (2014). Doshkil'niatam – osvita dlia staloho rozvytku [Preschoolers − education for sustainable development]. Lira. [in Ukrainian].
Shmaliej, S.V. (2005). Systema ekolohichnoi osvity v zahal'noosvitnij shkoli v protsesi vyvchennia predmetiv pryrodnycho-naukovoho tsyklu [The system of environmental education in secondary school in the process of studying the subjects of the natural science cycle] (Unpublished doctoral dissertation). M. Drahomanov National Pedagogical University. [in Ukrainian].
Pustovit, N.A. (2001). Osobystisno oriientovani tekhnolohii ekolohichnoho vykhovannia pidlitkiv [Personally oriented technologies of ecological education of teenagers]. Naukovì zapiski Vìnnicʹkogo deržavnogo pedagogìčnogo unìversitetu ìmenì Mihajla Kocûbinsʹkogo, 5, P.59-62. [in Ukrainian].
Maksymova, O.O. (2018). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti iak skladovoi hotovnosti dytyny do shkoly [Formation of ecological competence as a component of a child's readiness for school]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 24, Part 1, P.329–334. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.