ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ СУЧАСНИХ ДІТЕЙ В АСПЕКТІ СТАНОВЛЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВЗАЄМИН
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.133-137Ключові слова:
старший дошкільник, емоційно-почуттєва сфера, усвідомлення емоцій оточення, здатність до емпатії.Анотація
Актуальність дослідження визначається тим, що науковцями експериментально фіксуються негативні зміни у розвитку сучасних дітей. Метою статті є аналіз та діагностика особливостей розвитку емоційно-почуттєвої сфери як такої, що визначає міжособистісні відносини дітей старшого дошкільного віку. Під час діагностики перевірялась сформованість таких показників: усвідомлення емоційних станів оточуючих, здатність до емпатії. Були використані методики: «Вивчення розуміння емоційних станів людей», «Вивчення усвідомленості дітьми моральних норм» (Г.Урунтаєва, Ю.Афонькіна), «Характер проявів емпатійних реакцій у дітей» (А.Щетиніна), «Незакінчені розповіді» (Т. Гаврилова). Аналіз проведених методик показав, що 70,5% старших дошкільників демонструють нульовий та елементарний рівні усвідомлення емоційних станів оточення. Це проявляється у тому, що дошкільники частково розуміють емоційні стани оточення, допускають неточності при їх визначенні. У більшості випадків дошкільники називають ситуації або можливі причини емоційних станів, які оцінюються. Нульовий і елементарний рівні здатності до емпатії продемонстрували 56,3% дошкільників. Діти виявляють епізодичний інтерес до емоційної поведінки однолітків, інколи «заражаються» їх станом. Прояви емпатії поодинокі і часто залежать від присутності дорослого.
Посилання
Список використаної літератури
Запорожец А.В. Избранные психологические труды: в 2-х т. М.: Педагогика, 1986. Т. I: Психическое развитие ребенка. 320 с.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства. СПб: Питер, 2008. 752 с.
Максимова О.О., Федорова М.А. Експериментальне дослідження рівня міжособистісної толерантності у дітей старшого дошкільного віку в когнітивній та емоційний сферах. Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць. Кам’янець-Подільський, 2019. Вип. 27 (2). С.323–329.
Щетинина А.М. Восприятие и понимание дошкольниками эмоционального состояния человека. Вопросы психологии. 1984. № 3. С.60−66.
Аксьонова О.П. та ін Я у світі. Програма розвитку дитини від народження до шести років: осв. програма. Київ: МЦФЕР-Україна, 2019. 487 с.
Harris P.L. Children’s understanding of the link between situation and emotion. Journal of Experimental Child Psychology. 1983. Vol.36. P.1–20.
References
Zaporozhets, A.V. (1986). Izbrannye psikhologicheskie trudy: v 2-kh t. T. I: Psikhicheskoe razvitie rebenka [Selected scientific works in 2 volumes. Vol. 1 Child’smental development]. Pedahohyka. [in Russian].
Ylyn, E.P. (2008). Emotsii i chuvstva [Emotions and feelings]. Pyter [in Russian].
Maksymova, O.O., & Fedorova, M.A. (2019). Eksperymentalne doslidzhennia rivnia mizhosobystisnoi tolerantnosti u ditei starshoho doshkilnoho viku v kohnityvnii ta emotsiinyi sferakh [Experimental study of levels of older preschoolers ‘interpersonal tolerance in the cognitive and emotional spheres]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktykа, 27 (2), 323−329. [in Ukrainian].
Shchetynyna, A.M. (1984). Vospriiatie i ponimanie doshkolnikami emotsionalnogo sostoianiia cheloveka [Perception and understanding of the pearsons’ emotional state by preschoolers]. Voprosy psikhologii, 3, 60−66. [in Russian].
Aksionova, O.P., et al. (2019). Ya u sviti. Prohrama rozvytku dytyny vid narodzhennia do shesty rokiv [The program of child development of birth up to six years]. MTsFER-Ukraina. [in Ukrainian].
Harris, P.L. (1983). Children’s understanding of the link between situation and emotion. Journal of Experimental Child Psychology, 36, 1–20.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.