КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ТА ШКОЛА XXI СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.46.191-196Ключові слова:
освітня програма ЕУР, критичне мислення, неперервна освіта.Анотація
Проблема розвитку критичного мислення школою ХХ1 століття слід вважати вельми актуальною. Адже школа повинна не просто вчити, а формувати в учнів інший, «вищий тип мислення», який допоможе молоді адекватно орієнтуватися у складному інформаційному полі суспільства, гідно самореалізуватися. У зв’язку з цим гостро постало питання підвищення кваліфікації педагогічного працівника як процес поглиблення, вдосконалення та набуття ним нових професійних компетенцій, а саме – здатності критично мислити. Метою дослідження є розробка та апробація програми ЕУР − трифазноїмоделі активного навчання та розвитку критичного мислення вчителів та учнів. Стаття містить мету та зміст навчальної програми ЕУР, розробленої у відповідності до европейської освітньої стратегіїї активного навчання та розвитку критичного мислення. Реалізація програми у змісті неперервної освіти допомагає педагогічним працівникам набути навичок планування і здійснення навчального процесу таким чином, щоб забезпечити розвиток критичного мислення учнів в тім числі за допомогою комунікативних навичок. Застосовані методи дослідження: анкетування (вхідне опитування з метою визначення самооцінки критичного мислення, рівня притязань вчителя), тестування (виявлення кількісних показників мисленевого процесу, а саме особливостей пам»яті, швидкості, гнучкості мислення, уміння узагальнювати, робити умовиводи, виділяти головне), спостереження, педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний). Як показали дослідження, використання запропонованої програми ЕУР у змісті неперервої освіти забезпечує формування ключових, витребуваних метою освіти, компетенностей вчителя – уміння критично мислити і використовувати ці уміння у практичниій діяльності. Підтримка професійного розвитку вчителя у вигляді навчання за програмою ЕУР є ефективним інструментом для вдосконалення роботи школи.
Посилання
Список використаної літератури
Химинець А.О. Розвиток критичного мислення в учителів початкової школи: Європейський вимір. Ч.1. /Збірник наукових статей у 3-х частинах «Інноваційні технології розвитку особистісно-професійної компетентності педагогів в умовах післядипломної освіти»/ За заг. ред. О.В.Зосименко, Г.Л.Єфремова. Суми: Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, 2020. С.135−141.
Cárová T. Učitelia nevnímajú poznatky, ktoré prinášajú neurovedy. Čo všetko by sa mohli naučiť o učení? URL: www.dennikn/minutapominute/html (дата звернення 16.09.2020)
Scriven M., Paul R. Defining Critical Thinking. Boston: Foudation for Critical Thinking, 1993. p.1
Stríženec M. Novšie prístupy ku kritickému mysleniu / In Zborník Universitas Comeniana, Psychologica XL. 2010. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. S.109−123.
Ruisel I. Od inteligencie k múdrosti. Abstrakt z konference «Psychologické dny: Já & my a oni». Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií: Českomoravská psychologická společnost, 2009. 75 s. + 1 CD.
Turek I. Kritické myslenie. Bratislava: Metodické-pedagogické centrum a Združenie na podporu vzdelávania EDUKÁCIA, 2003. 56 s.
Petrasová A. Od kritickému myšlení ke globálnímu občanství. Příklady dobré praxe. Praha: NIDV, 2019. S.6−8.
Fontana D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. s.146
References
Khymynets, A.O. (2020). Rozvytok krytychnoho myslennia v uchyteliv pochatkovoi shkoly. Yevropeysʹkyy vymir. Chastyna I. [Development of critical thinking in primary school teachers. European dimension. Part i.]. In O.V.Zosymenko, & H.L.Yefremova (Eds.). Collection of scientific articles in 3 parts «Innovative technologies for the development of personal and professional competence of teachers in postgraduate education» (p.135−141). Sumskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. [in Ukrainian].
Carova, T. (2018). Uchitelia nevnimaju poznatky, ktore prinashaju neurovedy. Cho vshetko by sa mohli nauchit o ucheni? [Teachers do not perceive the knowledge that nЕУРoscience brings. What could they learn about learning?]. www.dennikn/minutapominute/html [in Slovakian].
Scriven, M., & Paul, R. (1993). Defining Critical Thinking. Foudation for Critical Thinking.
Strizhenec, M. (2010). Novshie pristupy ku kritickemu mysleniu [Newer approaches to critical thinking]. In Zborník Universitas Comeniana, Psychologica XL (pp.109-123). Univerzita Komenskeho v Bratislave. [in Slovakian].
Ruisel, I. (2009). Od inteligencie k mudrosti [From intelligence to wisdom]. Proceedings of the conference «Psychologické dny: Já & my a oni». Cheskomoravska psychologicka spolechnost. [in Slovakian].
Turek, I. (2003). Kriticke myslenie [Critical thinking]. EDUKACIA. [in Slovakian].
Petrasova, A. (2019). Od kritickemu mysleni ke globalnimu obchanstvi. Priklady dobre praxe [From critical thinking to global citizenship. Examples of good practice]. NIDV. [in Slovakian].
Fontana, D. (1997). Psychologie ve shkolni praxi. Priruchka pro uchitele [Psychology in school practice. Teacher’s guide]. Portál. [in Slovakian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.