ОСОБЛИВОСТІ РОЛЬОВИХ ІГОР У НАВЧАННІ ІНФОРМАТИКИ УЧНІВ БАЗОВОЇ CЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.100-105Ключові слова:
командна робота, м’які навички, навчання інформатики, програмування, рольови ігри.Анотація
Одним із шляхів формування й розвитку соціальних умінь у сучасних школярів є їх залучення до виконання завдань в рамках рольових ігор. Незважаючи на численні дослідження впливу рольових ігор та їх можливостей для розвитку учнів загальної середньої освіти, в процесі навчання інформатики недостатньо уваги приділяєтсья розвитку саме соціальних умінь, отже тема роботи не втрачає своєї актуальності. Висвітлення впливу застосування рольових ігор в процесі навчання школярів інформатики, зокрема, основ програмування, на розвиток соціальних умінь, складає мету статті. Для дослідження були застосовані такі методи науково-педагогічного дослідження: аналіз і синтез наукової літератури з питань впливу рольових ігор на розвиток соціальних навичок; дефініційний аналіз базових понять дослідження, теоритчне узагальнення. Розглянуто особливості і переваги рольових ігор у навчанні учнів. Схарактеризовано педагогічний потенціал ігрових технологій у навчанні інформатики – рольові ігри є дієвим способом отримання практичного досвіду, можуть виконувати профорієнтаційну функцію, є засобом формування й розвитку соціальних умінь, можуть виконувати інтеграційну роль і сприяти формуванню цілісних уявлень школярів щодо змісту інформатики. Визначено вимоги до завдань, які можуть бути реалізовані шляхом організації рольових ігор. Наведено приклад рольової гри з основ програмування «ІТ-компанія», схарактеризовано загальний зміст гри, розкрито діяльність учасників на кожному з етапів гри, основний результат.
Посилання
Список використаної літератури
Марець М. Ігрові технології навчання: сутність поняття, функції, цілі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: педагогіка. 2007. №9. C.45‒48
Зима О. Рольові ігри з англійської мови як засіб активізації пізнавальної діяльності. URL: https://urok.osvita.ua/materials/edu_technology/49325 (дата звернення: 16.11.2022)
Жукова О.А. Дидактична система формування соціальної компетентності студентів гуманітарних спеціальностей класичних університетів засобами ігрових технологій: дис. ... д – ра пед. наук : 13.00.09 Тернопільський нац. пед. ун – т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 555 с.
Киливник В., Приходькіна Н. Рольова гра як один з методів активного навчання студентів іноземній мові, URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/stud_almanah/21.pdf (дата звернення: 07.01.2023)
Пожар Н.В. Групові форми організації пізнавальної діяльності старшокласників в умовах інформатизації навчання: Автореф. дис... канд. пед.наук: 13.00.01 / Харків. держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. Х., 1999. 18 с.
Коптелова І.Е. Ігри зі словами. Іноземні мови. 2003. №1. С.54‒55.
Livingstone C. Role Play in Language Learning. London: Longman,1983. 127 p.
Ломаченко О.Л. Рольова гра на уроках англійської мов в 8 класі. 2001. №5. С.87–89.
Ігри для формування етичної культури молодших школярів. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/6776 (дата звернення: 16.11.2022)
Рожкова О., Ущаповська І. Рольові ігри на уроках англійської мови. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/download/123456789/73214/1/Rojkova_Bachelous_paper.pdf (дата звернення: 16.11.2022)
Пономарьова Н.О. Функції вчителя інформатики у професійній орієнтації школярів на ІТ–спеціальності. Фізико-математична освіта. 2017. Випуск 4. С.73‒77.
Прашко О.В. Розвиток соціальної компетентності підлітків засобами проектування навчально-виховного процесу. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. 13.00.07 – теорія і методика виховання. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Умань, 20 с.
ISO/IEC 12207:2008 Systems and software engineering ‒ Software life cycle processes. URL: https://www.iso.org/standard/43447.html (дата звернення: 18.12.2022)
References
Marets, M. (2007). Ihrovi tekhnolohii navchannia: sutnist poniattia, funktsii, tsili [Game learning technologies: the essence of the concept, functions, goals]. Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 9, 45‒48. (in Ukrainian)
Zyma, O. (2016). Rolovi ihry z anhliiskoi movy yak zasib aktyvizatsii piznavalnoi diialnosti [Role-playing games in English as a means of activating cognitive activity]. https://urok.osvita.ua/materials/edu_technology/49325/ (in Ukrainian)
Zhukova, O. (2019). Dydaktychna systema formuvannia sotsialnoi kompetentnosti studentiv humanitarnykh spetsialnostei klasychnykh universytetiv zasobamy ihrovykh tekhnolohii [Didactic system of formation of social competence of students of humanities majors of classical universities by means of game technologies]. Unpublished Doctoral dissertation. V.Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University. Ternopil. (in Ukrainian)
Kylyvnyk, V., & Prykhodkina, N. (2008). Rolova hra yak odyn z metodiv aktyvnoho navchannia studentiv inozemnii movi [Role-playing as one of the methods of active learning of foreign language students]. http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/stud_almanah/21.pdf (in Ukrainian)
Pozhar, N.V. (1999). Hrupovi formy orhanizatsii piznavalnoyi diyalnosti starshoklasnykiv v umovakh informatyzatsiyi navchannya [Group forms of organizing the cognitive activity of high school students in the conditions of informatization of education]. Unpublished Doctoral dissertation. H.S.Skovoroda Kharkiv State Pedagogical University. Kharkiv. (in Ukrainian)
Koptelova, I.E. (2003). Ihry zi slovamy [Word games]. Inozemni movy, 1, 54‒55. (in Ukrainian)
Livingstone, C. (1983). Role Play in Language Learning. Longman.
Lomachenko, O.L. (2001). Rolova hra na urokakh anhliiskoi mov v 8 klasi [Role play in English lessons in the 8th grade], 5, 87–89. (in Ukrainian)
Ihry dlia formuvannia etychnoi kultury molodshykh shkoliariv [Games for the formation of ethical culture of younger schoolchildren]. https://osvita.ua/school/method/technol/6776/ (in Ukrainian)
Rozhkova, O., & Ushchapovska, I. (2019). Rolovi ihry na urokakh anhliiskoi movy [Role-playing games in English lessons]. https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/73214/1/Rojkova_Bachelous_paper.pdf (in Ukrainian)
Ponomarova, N.O. (2017). Funktsii vchytelia informatyky u profesiinii oriientatsii shkoliariv na IT – spetsialnosti [The functions of the informatics teacher in the professional orientation of schoolchildren for IT specialties]. Fizykomatematychna osvita, 4 (14), 73‒77. (in Ukrainian)
Prashko, O. V. (2015). Rozvytok sotsialnoi kompetentnosti pidlitkiv zasobamy proektuvannia navchalno – vykhovnoho protsesu [Development of social competence of teenagers by means of designing the educational process]. https://nauka.udpu.edu.ua/dysertatsiya-10/ (in Ukrainian)
ISO/IEC 12207:2008. (2008). Systems and software engineering ‒ Software life cycle processes. https://www.iso.org/standard/43447.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.