ДЕФІНІЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ»
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.195-198Ключові слова:
дефініція, дефініційний аналіз, здоров’я, здоровий спосіб життя, дефініції поняття «здоровий спосіб життя».Анотація
У поданій статті обґрунтовано актуальність проблеми здорового способу життя, пов’язаних з державною політикою, спрямованої на покращення здоров’я молоді України, яка, перш за все, реалізується у системі освіти й потребує розв’язання її певних теоретичних аспектів. Метою статті є здійснення дефініційного аналізу поняття «здоровий спосіб життя». Провідними методами обрано аналіз та систематизацію наукової літератури, зіставно-порівняльний аналіз, дефініційний аналіз поняття «здоровий спосіб життя». Розкрито логіку дефініційного аналізу поняття «здоровий спосіб життя». Представлено позиції, що є ґрунтовними у процесі аналітичного дослідження, а саме: 1) трактування здоров’я як сукупності соматичного здоров’я; фізичного здоров’я; психічного здоров’я; духовного здоров’я; 2) необхідність урахування у визначенні здорового способу життя всіх чинників, що впливають на нього й зумовлюють його розвиток. Репрезентовано дефініції поняття «здоровий спосіб життя» відповідно до провідних напрямів його дослідження, а саме, як-от: суспільного явища; цілісного світогляду; провідної суспільної цінності; ціннісної установки, орієнтації особистості на організацію здорової життєдіяльності; цілісного засобу життєдіяльності людей, спрямованого на гармонійну єдність фізіологічних, психічних і трудових функцій; діяльності, активності самої особистості, що забезпечує відносну єдність і узгодженість декількох рівнів життя людини: соціального, психологічного і фізичного; активної діяльності людей, спрямованої на збереження і поліпшення здоров’я; відсутності в житті людини шкідливих звичок.
Посилання
References
Bobrytska, V.I. (2006) Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia u maibutnikh uchyteliv [Future teacher`s healthy lifestyle forming]. Poltava, TOV «Polihrafichnyi tsentr «Skateik»
Kryvosheeva, H. L. (2001) Formuvannia kultury zdorovia studentiv universytetu [University students` culture of health forming]. Extended abstract of candidate’s thesis. Luhansk: Lugansk National Taras Shevchenko University [in Ukrainian].
Lapaienko, S.V. (2000). Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii starshykh pidlitkiv na zdorovyi sposib zhyttia [Formation of value orientations of senior teenagers on a healthy way of life]. Unpublished Candidate`s Dissertation). Kyiv: Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University [in Ukrainian].
Lisitsin, Y.P., & Sahno, A.V. (1989). Zdorove cheloveka – sotsialnaya tsennost [Human health as social value]. Moscow: Myisl [in Russian].
Potashniuk, R.Z. (2000). Psykhohihiiena [Psycho-hygiene]. Lutsk: Nadstria [in Ukrainian].
Raevskiy, R.T., & Kanishevskiy, S.M. (2008). Zdorove, zdorovyiy i ozdorovitelnyiy obraz zhizni studentov [Health and healthy lifestyle of students]. Odessa: Nauka i tehnika [in Russian].
Slovnyk ukrainskoi movy v 11 tt. [Ukrainian language dictionary in 11 volumes]: (1971). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Stepanov, AD., & Izutkin, D.A. (1981). Kriterii zdorovogo obraza zhizni i predposyilki ego formirovaniya [Criteria for a healthy lifestyle and the prerequisites for its formation]. In Sovetskoe zdravoohranenie [Soviet healthcaring], 5, 6–10 [in Russian].
Sutula, V.O. (2011). Faktory, yaki vyznachaiut stavlennia studentiv do zdorovoho sposobu zhyttia [Factors that determine the attitude of students to a healthy lifestyle]. In Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of personality: methodology, theory and practice], 2(43), 166–171 [in Ukrainian].
Tanasiichuk, Y.M. (2017). Sutnist katehorii «zdoroviazberihaiucha kompetentnist» v umovakh pedahohichnoho protsesu u VNZ [The essence of the category «health-preserving competence» in the conditions of the pedagogical process at the university]. Retrieved from http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui.
Troyanskiy, V.A. (1990). Metodologicheskie problemyi kompleksnogo issledovaniya problemyi zdorovogo obraza zhizni [Methodological problems of complex study of the problem of a healthy lifestyle]. In Filosofskie voprosyi meditsinyi i biologii [Phylosophical issues of medicine and biology], 17, 37−45) [in Ukrainian].
Vayner, E.N. (2001). Valeologiya [Valeology]. Moscow: Flinta: Nauka [in Russian].
Vodopyanov, V.I. (1986). Aktivnyiy, zdorovyiy obraz zhizni i normologiya [Active, healthy lifestyle and normology]. In Metodologicheskie i sotsialnyie problemyi meditsinyi i biologii [Methodological and social problems medicine and biology], 6, 84–95 [in Russian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] Retrieved from http://http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).