ДЕФІНІЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ»

Автор(и)

  • Anna Priyamak кафедра здоров’я людей і фізичного виховання, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», м. Словянськ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.195-198

Ключові слова:

дефініція, дефініційний аналіз, здоров’я, здоровий спосіб життя, дефініції поняття «здоровий спосіб життя».

Анотація

У поданій статті обґрунтовано актуальність проблеми здорового способу життя, пов’язаних з державною політикою, спрямованої на покращення здоров’я молоді України, яка, перш за все, реалізується у системі освіти й потребує розв’язання її певних теоретичних аспектів. Метою статті є здійснення дефініційного аналізу поняття «здоровий спосіб життя». Провідними методами обрано аналіз та систематизацію наукової літератури, зіставно-порівняльний аналіз, дефініційний аналіз поняття «здоровий спосіб життя». Розкрито логіку дефініційного аналізу поняття «здоровий спосіб життя». Представлено позиції, що є ґрунтовними у процесі аналітичного дослідження, а саме: 1) трактування здоров’я як сукупності соматичного здоров’я; фізичного здоров’я; психічного здоров’я; духовного здоров’я; 2) необхідність урахування у визначенні здорового способу життя всіх чинників, що впливають на нього й зумовлюють його розвиток. Репрезентовано дефініції поняття «здоровий спосіб життя» відповідно до провідних напрямів його дослідження, а саме, як-от: суспільного явища; цілісного світогляду; провідної суспільної цінності; ціннісної установки, орієнтації особистості на організацію здорової життєдіяльності; цілісного засобу життєдіяльності людей, спрямованого на гармонійну єдність фізіологічних, психічних і трудових функцій; діяльності, активності самої особистості, що забезпечує відносну єдність і узгодженість декількох рівнів життя людини: соціального, психологічного і фізичного; активної діяльності людей, спрямованої на збереження і поліпшення здоров’я; відсутності в житті людини шкідливих звичок.

Біографія автора

Anna Priyamak, кафедра здоров’я людей і фізичного виховання, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», м. Словянськ

старший викладач

Посилання

References

Bobrytska, V.I. (2006) Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia u maibutnikh uchyteliv [Future teacher`s healthy lifestyle forming]. Poltava, TOV «Polihrafichnyi tsentr «Skateik»

Kryvosheeva, H. L. (2001) Formuvannia kultury zdorovia studentiv universytetu [University students` culture of health forming]. Extended abstract of candidate’s thesis. Luhansk: Lugansk National Taras Shevchenko University [in Ukrainian].

Lapaienko, S.V. (2000). Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii starshykh pidlitkiv na zdorovyi sposib zhyttia [Formation of value orientations of senior teenagers on a healthy way of life]. Unpublished Candidate`s Dissertation). Kyiv: Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University [in Ukrainian].

Lisitsin, Y.P., & Sahno, A.V. (1989). Zdorove cheloveka – sotsialnaya tsennost [Human health as social value]. Moscow: Myisl [in Russian].

Potashniuk, R.Z. (2000). Psykhohihiiena [Psycho-hygiene]. Lutsk: Nadstria [in Ukrainian].

Raevskiy, R.T., & Kanishevskiy, S.M. (2008). Zdorove, zdorovyiy i ozdorovitelnyiy obraz zhizni studentov [Health and healthy lifestyle of students]. Odessa: Nauka i tehnika [in Russian].

Slovnyk ukrainskoi movy v 11 tt. [Ukrainian language dictionary in 11 volumes]: (1971). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Stepanov, AD., & Izutkin, D.A. (1981). Kriterii zdorovogo obraza zhizni i predposyilki ego formirovaniya [Criteria for a healthy lifestyle and the prerequisites for its formation]. In Sovetskoe zdravoohranenie [Soviet healthcaring], 5, 6–10 [in Russian].

Sutula, V.O. (2011). Faktory, yaki vyznachaiut stavlennia studentiv do zdorovoho sposobu zhyttia [Factors that determine the attitude of students to a healthy lifestyle]. In Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of personality: methodology, theory and practice], 2(43), 166–171 [in Ukrainian].

Tanasiichuk, Y.M. (2017). Sutnist katehorii «zdoroviazberihaiucha kompetentnist» v umovakh pedahohichnoho protsesu u VNZ [The essence of the category «health-preserving competence» in the conditions of the pedagogical process at the university]. Retrieved from http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui.

Troyanskiy, V.A. (1990). Metodologicheskie problemyi kompleksnogo issledovaniya problemyi zdorovogo obraza zhizni [Methodological problems of complex study of the problem of a healthy lifestyle]. In Filosofskie voprosyi meditsinyi i biologii [Phylosophical issues of medicine and biology], 17, 37−45) [in Ukrainian].

Vayner, E.N. (2001). Valeologiya [Valeology]. Moscow: Flinta: Nauka [in Russian].

Vodopyanov, V.I. (1986). Aktivnyiy, zdorovyiy obraz zhizni i normologiya [Active, healthy lifestyle and normology]. In Metodologicheskie i sotsialnyie problemyi meditsinyi i biologii [Methodological and social problems medicine and biology], 6, 84–95 [in Russian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine «On Education»] Retrieved from http://http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-24

Як цитувати

Priyamak, A. (2018). ДЕФІНІЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(42), 195–198. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.195-198

Номер

Розділ

Статті