ДЕЯКІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ У КЛАСИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

Автор(и)

  • Volodymyr Starosta професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна
  • Olena Popadych кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.230-233

Ключові слова:

адаптація, навчальна адаптація, соціальна адаптація, професійна підготовка студентів.

Анотація

Актуальність проблеми зумовлена необхідністю визначення умов для успішної адаптації студентів першого року навчання у закладах вищої освіти і запобігання дезадаптації особистості до студентського життя та до освітнього середовища, а це можливо тільки на основі ретельного дослідження утруднень у процесі адаптації студентської молоді, аналізу причин та пошуку шляхів їх усунення, вдосконалення педагогічного управління процесом адаптації тощо. Метою статті є дослідження соціальної адаптації студентів першого курсу в умовах класичного університету. Було використано такі взаємопов’язані методи дослідження: теоретичні – з метою усвідомлення сутності та особливостей адаптації студентів до освітнього процесу у вищій школі, розробки та упорядкування питань анкети, формулювання висновків проведеного дослідження тощо (абстрагування, аналіз і синтез, порівняння, узагальнення та ін.); емпіричні – для виявлення реального стану соціальної адаптації студентів-першокурсників в умовах класичного університету (електронне анкетування студентів, педагогічне спостереження); математичні – для обробки отриманих результатів анкетування (метод реєстрування, ранжування, описова статистика). У процесі дослідження отримано такі конкретні результати: показано, що погляди вчених фіксують різноманітні аспекти адаптації, які мають місце в реальній практиці; установлено, що адаптація студентів до навчального та педагогічного колективу проходить успішно; виявлено, що певні труднощі у процесі соціальної адаптації першокурсників університету мають як об’єктивну, так і суб’єктивну природу.

Біографії авторів

Volodymyr Starosta, професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

доктор педагогічних наук, професор

Olena Popadych, кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

References

Antipova, L. A. (2008). Uslovija uspeshnoj adaptacii studentov mladshih kursov k uslovijam vuza [Conditions for the successful adaptation of junior students to the to university conditions]. Secondary professional education, 6, 69-71 [in Russian].

Ball, G. A. (1989). Ponjatie adaptacii i ego znachenija dlja psihologii lichnosti [The concept of adaptation and its implications for the psychology of personality]. Questions of Psychology, 1, 92-100 [in Russian].

Bordovskaja, N. V., & Rean, A. A. (2000). Pedagogika [Pedagogika]. St. Petersburg: Piter [in Russian].

Dubovickaya, T. D., & Krylova, A. V. (2010). Metodika issledovanija adaptirovannosti studentov v vuze [A methodology for studying the adaptation of students in a university]. Psychological and pedagogical research: Electronic specialized scientific and practical periodical [Psychological Science and Education], 2. Retrieved from http://psyedu.ru/journal/2010/2/Dubovitskaya_Krilova.phtml [in Russian].

Dyabel, L. I. (2008). Sotsializatsiya studentiv-pershokursnykiv v umovakh pedahohichnoho universytetu [Socialization of first-year students in the conditions of pedagogical university]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kyiv: Natsionalnyy Pedahohichnyi Universytet imeni M.Dragomanova [in Ukrainian].

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrayinskyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Molodcova, T. D. (2012). Diagnostika adaptacii studentov pervogo kursa [Diagnostics adaptation first-year students]. International Journal of Experimental Education, 5, 13-17 [in Russian].

Mykhaylyshyn, H. Y. & Serman, L. V. (2007). Sotsialna adaptatsiya studentiv do umov navchannya u vyshchykh zakladakh osvity [Social adaptation of students to the learning environment in higher educational institutions]. Pedagogika, psikhologiya i mediko-biologicheskiye problemy fizicheskogo vospitaniya i sporta [Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports], 11, 156-159 [in Ukrainian].

Vinogradova, A. A. (2008). Adaptacija studentov mladshih kursov k obucheniju v vuze [Adaptation of junior students to university education]. Obrazovanie i nauka [Education and Science], 3, 37-48 [in Russian].

Zdanevych, L. V. (2003). Adaptatsiya studentiv pedahohichnykh uchylyshch do novykh umov zhyttyediyalnosti [Adaptation of students of pedagogical colleges to new living conditions]. Extended abstract of candidateʼs thesis. Kyiv: Insytut Pedahohikyi Psykholohii Profesiynoi Osvuty APN Ukrainy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-24

Як цитувати

Starosta, V., & Popadych, O. (2018). ДЕЯКІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ-ПЕРШОКУРСНИКІВ У КЛАСИЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(42), 230–233. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.230-233

Номер

Розділ

Статті