МЕТОДИ ТА ФОРМИ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО ЗДІБНИХ УЧНІВ 5-9 КЛАСІВ (У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ПРЕДМЕТІВ)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.238-241Ключові слова:
загальнокультурна компетентність, методи, форми, високоздібні учні, основна школа.Анотація
У статті визначено, що актуальність обраної проблеми дослідження зумовлюється необхідністю формування в інтелектуально здібних учнів основної школи загальнокультурної компетентності як однією з ключових компетентностей. Мета статті: висвітлення результатів емпіричного дослідження, спрямованого на формування загальнокультурної компетентності в інтелектуально здібних учнів 5-9 класів у процесі вивчення суспільствознавчих предметів. Методи дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення з метою вивчення наукової літератури для визначення суті загальнокультурної компетентності учнів; емпіричні (спостереження, бесіди, педагогічний експеримент для перевірки ефективності обраних методів та форм формування цієї компетентності в інтелектуально здібних учнів 5-9 класів). Результати дослідження: уточнення авторського розуміння суті поняття «загальнокультурна компетентність» та вимог до вивчення школярами суспільствознавчих предметів у 5-9 класах у контексті формування цієї компетентності, виявлення психологічних особливостей високоздібних учнів підліткового віку, які необхідно враховувати вчителю під час роботи з ними; визначення та доведення ефективності обраних методів і форм формування в учнів 5-9 класів загальнокультурної компетентності у процесі вивчення ними суспільствознавчих дисциплін.
Посилання
References
Derzhavnyi standart bazovoi ta povnoi serednoi osvity (Postanova KMU vid 23 lystopada 2011 r. № 1392) [State standard of a basic and a senior secondary education] Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-p.
Klymeniuk, Y.M. (2007). Osoblyvosti navchannia intelektualno obdarovanykh uchniv. [Peculiarities of teaching gifted pupils]. In Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University], 33, 55–57 [in Ukrainian].
Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [Concept «New Ukrainian School»] Retrieved from http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/54258.
Kulchytska, O.I. (2001). Spetsyfika dytiachoi obdarovanosti [Specificity of a child’s giftedness]. In Obdarovana dytyna [Gifted child], 1, 3-10 [in Ukrainian].
Melnyk, S.A. (2010). Intehrovanyi urok yak zasib formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly [An integrated lesson as a means of forming general cultural competence among pupils of a middle school]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: Kharkiv National pedagogical University [in Ukrainian].
Mykhaleva, E.S. (2015). Razvytye potentsyala odarennіkh podrostkov [Development of gifted teenagers’ potential]. In Sovremennіe problemі nauky y obrazovanyia [Modernproblems of science and education], 2, part 1. Retrieved from https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=18401 [in Russian].
Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives], Kyiv: Bv [in Ukrainian].
Tukhtubaeva, Y. Problemі odarennіkh detei y kak ykh reshyt v uslovyiakh obshcheobrazovatelnoi shkolі [Gifted children’s problems and how to solve them in the conditions of a middle school] Retrieved from http://pedsovet.su/metodika/ 6170_ problemy_odarennyh_detey [in Russian].
Verbytskyi ,V.V. Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei uchniv – osnovne zavdannia navchalnoho zakladu [Formation of pupils’ key competence is the main task of an educational institution] Retrieved from http://lib.iitta.gov.ua/2372/1/Verbytsky.pdf [in Ukrainian].
Zanaev, S.S. (2010). Pedahohycheskye uslovyia formyrovanyia sotsyalnoi kompetentnosty odarennіkh podrostkov v obrazovatelnom prostranstve rehyona [Pedagogical conditions for forming social competences among gifted teenagers in the regional educational system]. Unpublished Candidates Dissertation. Makhachkala: Dagestan State Pedagogical University [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).