ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНАЛЬНИХ ТОВАРИСТВ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ПРОСВІТА»
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.254-258Ключові слова:
національно-культурне відродження, товариство «Просвіта», культурно-освітня організація, національна культура.Анотація
Актуальність обраної теми дослідження обумовлена збереженням та збагаченням національної культури українського народу й вдосконаленням національної системи виховання. Одним із шляхів розв’язання вказаного завдання є висвітлення вітчизняних традицій минулого і творче використання їхнього значного пізнавально-виховного потенціалу, зокрема вивчення досвіду регіональних товариств культурно-громадської організації «Просвіта». Метою даної розвідки було висвітлення історіографії діяльності вищезазначених товариств. У статті розглянуто і систематизовано відомості про діяльність регіональних товариств громадської організації «Просвіта» у кінці ХІХ – на початку ХХ ст. на півдні України. На основі історико-аналітичного методу та теоретичного аналізу виявлено спільні та відмінні форми роботи просвітницьких товариств з громадськістю. З’ясовано, що першочерговим завданням регіональних «Просвіт» було сприяння освіті українського народу в культурному, національному, політичному та соціально-економічному напрямах. Виявлено, що на півдні України наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. культурно-просвітницька робота проводилася різними товариствами, які згодом були реорганізовані в «Просвіти». З’ясовано, що Маніфест 17 жовтня 1905 р. надав можливості прогресивній інтелігенції займатися розвоєм національної культури в товариствах «Просвіта» на офіційній основі. Кожне товариство мало свій статут, в якому було прописано мету та форми діяльності. Головними напрямами діяльності «Просвіт» були культурний і просвітницький розвиток українського народу.
Посилання
References
Bielyi, D. (2002). Z istorii ukrainskoho prosvitnytskoho rukhu na Khersonshchyni. 1917 – 1920 rr. Istorychnyi narys [From the history of the Ukrainian educational movement in the Kherson region. 1917-1920. Historical essay]. Kherson: Shtrykh, Persei [in Ukrainian].
Holoborodko, Ya. (2002). Sotsiodukhovni priorytety Mykoly Kulisha 1917-1920 rokiv [Sociological and spiritual priorities of Mykola Kulish from 1917-1920]. In Ukrainska mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 7, 43 – 46 [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (2-e vyd.) [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary. 2nd ed.]. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].
Smolii, V.A. (Red.). (2009). Entsyklopediia istorii Ukrainy. T.6. [Encyclopedia of Ukrainian History. Vol.6]. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].
Kavun, A.A., & Mahas, V.O. (2013). «Prosvita» ta vlada v Naddniprianskii ukraini na pochatku ХХ st [Prosvita and authorities in Dnieper Ukraine in the early twentieth century]. In Sumskyi istoryko-arkhivnyi zhurnal [Sumy Historical and Archival Magazine], ХХI, 10-14 [in Ukrainian].
Kachor, A. (1960). Rolia «Prosvity» v ekonomichnomu rozvytku Zakhidnoi Ukrainy [The role of Prosvita in the economic development of Western Ukraine]. Vinnipeh: Nakladom Tovarystva «Prosvita» v Port Arturi [in Ukrainian].
Kulchytska, O. (2003). Hromadska diialnist «Prosvit» Pivdnia Ukrainy na pochatku ХХ st. [Public activity of «Prosvit» of the South of Ukraine in the beginning of the 20th century]. In Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska akademiia». Naukovi zapysky. Istorychni nauky [National University of Kyiv-Mohyla Academy. Proceedings. Historical sciences], 21, 24-27. Kyiv: KM Akademiia [in Ukrainian].
Melnyk, M.O. (2012). Do 105-i richnytsi z chasu zasnuvannia Mykolaivskoho ukrainskoho tovarystva «Prosvita» [To the 105th anniversary of the foundation of the Mykolayiv Ukrainian Society «Prosvita»]. Retrieved from http://mk.archives.gov.ua/pubonsite/264-do-105-richnitsi-tov-prosvita.html [in Ukrainian].
Mysechko, A.I. (1999). Ukrainskyi kulturno-osvitnii rukh na Pivdni Ukrainy (1900-1914 rr.) [Ukrainian cultural and educational movement in the South of Ukraine (1900-1914)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: Odeskyi derzhavnyi un-t im. I.I.Mechnykova [in Ukrainian].
Morozova, O. (2012). Mistse i rol M.M.Arkasa u vidrodzhenni natsionalnoi shkoly [Place and role of Arkas in the revival of the national school]. In Naukovi pratsi: Naukovo-metodychnyi zhurnal. Istorychni nauky [Scientific works: Scientific-methodical journal. Historical sciences], 17(4), 104-108 [in Ukrainian].
Perskyi, S. (1932). Populiarna istoriia tovarystva «Prosvita» u Lvovi [Popular history of the society «Prosvita» in Lviv]. Lviv: Nakladom T-va «Prosvita» [in Ukrainian].
Pustovhar, O. (2018). Istoriia «Prosvity» na Poltavshchyni» u 1905-1916 rokakh: pershi sproby lehalizuvatysia, zasnuvannia i diialnist Ukrainskoho klubu [The history of «Prosvita» in Poltava region «in 1905-1916: the first attempts to legalize the foundation and activities of the Ukrainian club]. Retrieved from http://np.pl.ua/2018/02/istoriya-prosvity-na-poltavschyni-u-1905-1916-rokah-pershi-sproby-lehalizuvatysya-zasnuvannya-i-diyalnist-ukrajinskoho-klubu/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).