ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНАЛЬНИХ ТОВАРИСТВ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ПРОСВІТА»

Автор(и)

  • Tetiana Fokina кафедра теорії й методики викладання навчальних дисциплін, КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», м.Херсон, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.254-258

Ключові слова:

національно-культурне відродження, товариство «Просвіта», культурно-освітня організація, національна культура.

Анотація

Актуальність обраної теми дослідження обумовлена збереженням та збагаченням національної культури українського народу й вдосконаленням національної системи виховання. Одним із шляхів розв’язання вказаного завдання є висвітлення вітчизняних традицій минулого і творче використання їхнього значного пізнавально-виховного потенціалу, зокрема вивчення досвіду регіональних товариств культурно-громадської організації «Просвіта». Метою даної розвідки було висвітлення історіографії діяльності вищезазначених товариств. У статті розглянуто і систематизовано відомості про діяльність регіональних товариств громадської організації «Просвіта» у кінці ХІХ – на початку ХХ ст. на півдні України. На основі історико-аналітичного методу та теоретичного аналізу виявлено спільні та відмінні форми роботи просвітницьких товариств з громадськістю. З’ясовано, що першочерговим завданням регіональних «Просвіт» було сприяння освіті українського народу в культурному, національному, політичному та соціально-економічному напрямах. Виявлено, що на півдні України наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. культурно-просвітницька робота проводилася різними товариствами, які згодом були реорганізовані в «Просвіти». З’ясовано, що Маніфест 17 жовтня 1905 р. надав можливості прогресивній інтелігенції займатися розвоєм національної культури в товариствах «Просвіта» на офіційній основі. Кожне товариство мало свій статут, в якому було прописано мету та форми діяльності. Головними напрямами діяльності «Просвіт» були культурний і просвітницький розвиток українського народу.

Біографія автора

Tetiana Fokina, кафедра теорії й методики викладання навчальних дисциплін, КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», м.Херсон

викладач

Посилання

References

Bielyi, D. (2002). Z istorii ukrainskoho prosvitnytskoho rukhu na Khersonshchyni. 1917 – 1920 rr. Istorychnyi narys [From the history of the Ukrainian educational movement in the Kherson region. 1917-1920. Historical essay]. Kherson: Shtrykh, Persei [in Ukrainian].

Holoborodko, Ya. (2002). Sotsiodukhovni priorytety Mykoly Kulisha 1917-1920 rokiv [Sociological and spiritual priorities of Mykola Kulish from 1917-1920]. In Ukrainska mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 7, 43 – 46 [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (2-e vyd.) [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary. 2nd ed.]. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].

Smolii, V.A. (Red.). (2009). Entsyklopediia istorii Ukrainy. T.6. [Encyclopedia of Ukrainian History. Vol.6]. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Kavun, A.A., & Mahas, V.O. (2013). «Prosvita» ta vlada v Naddniprianskii ukraini na pochatku ХХ st [Prosvita and authorities in Dnieper Ukraine in the early twentieth century]. In Sumskyi istoryko-arkhivnyi zhurnal [Sumy Historical and Archival Magazine], ХХI, 10-14 [in Ukrainian].

Kachor, A. (1960). Rolia «Prosvity» v ekonomichnomu rozvytku Zakhidnoi Ukrainy [The role of Prosvita in the economic development of Western Ukraine]. Vinnipeh: Nakladom Tovarystva «Prosvita» v Port Arturi [in Ukrainian].

Kulchytska, O. (2003). Hromadska diialnist «Prosvit» Pivdnia Ukrainy na pochatku ХХ st. [Public activity of «Prosvit» of the South of Ukraine in the beginning of the 20th century]. In Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska akademiia». Naukovi zapysky. Istorychni nauky [National University of Kyiv-Mohyla Academy. Proceedings. Historical sciences], 21, 24-27. Kyiv: KM Akademiia [in Ukrainian].

Melnyk, M.O. (2012). Do 105-i richnytsi z chasu zasnuvannia Mykolaivskoho ukrainskoho tovarystva «Prosvita» [To the 105th anniversary of the foundation of the Mykolayiv Ukrainian Society «Prosvita»]. Retrieved from http://mk.archives.gov.ua/pubonsite/264-do-105-richnitsi-tov-prosvita.html [in Ukrainian].

Mysechko, A.I. (1999). Ukrainskyi kulturno-osvitnii rukh na Pivdni Ukrainy (1900-1914 rr.) [Ukrainian cultural and educational movement in the South of Ukraine (1900-1914)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: Odeskyi derzhavnyi un-t im. I.I.Mechnykova [in Ukrainian].

Morozova, O. (2012). Mistse i rol M.M.Arkasa u vidrodzhenni natsionalnoi shkoly [Place and role of Arkas in the revival of the national school]. In Naukovi pratsi: Naukovo-metodychnyi zhurnal. Istorychni nauky [Scientific works: Scientific-methodical journal. Historical sciences], 17(4), 104-108 [in Ukrainian].

Perskyi, S. (1932). Populiarna istoriia tovarystva «Prosvita» u Lvovi [Popular history of the society «Prosvita» in Lviv]. Lviv: Nakladom T-va «Prosvita» [in Ukrainian].

Pustovhar, O. (2018). Istoriia «Prosvity» na Poltavshchyni» u 1905-1916 rokakh: pershi sproby lehalizuvatysia, zasnuvannia i diialnist Ukrainskoho klubu [The history of «Prosvita» in Poltava region «in 1905-1916: the first attempts to legalize the foundation and activities of the Ukrainian club]. Retrieved from http://np.pl.ua/2018/02/istoriya-prosvity-na-poltavschyni-u-1905-1916-rokah-pershi-sproby-lehalizuvatysya-zasnuvannya-i-diyalnist-ukrajinskoho-klubu/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-24

Як цитувати

Fokina, T. (2018). ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНАЛЬНИХ ТОВАРИСТВ КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЬОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ПРОСВІТА». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(42), 254–258. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.42.254-258

Номер

Розділ

Статті