МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ КРИТЕРІЇ ДОБОРУ ТВОРІВ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ НАРОДНОЇ ШКОЛИ ОЛЕКСАНДРА МАРКУША
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.43.163-167Ключові слова:
освіта, народна школа Закарпаття, підручники, українська та зарубіжна література, педагоги та культурно-освітні діячі.Анотація
Актуальним є ґрунтовне дослідження і об’єктивний аналіз історико-педагогічних явищ загальноукраїнського та регіонального характеру з метою використання позитивного досвіду минулого у навчально-виховному процесі сучасної школи. Метою дослідження є з’ясування морально-етичних критеріїв добору творів художньої літератури у підручниках для народної школи Олександра Маркуша. Методи дослідження: хронологічний (дослідження специфіки спрямованості навчально-виховного процесу в контексті суспільно-політичних змін), історико-географічний (вивчення особливостей регіонального розвитку шкільництва і гуманітарної освіти), методи аналізу, синтезу, теоретичного узагальнення та порівняння історико-педагогічних фактів, систематизації та класифікації довідково-інформаційних матеріалів і літератури. Вивчення рідної літератури у взаємозв’язку із зарубіжною забезпечувало бачення культури свого народу в контексті загальнолюдської культури та спрямовувалося на формування всебічно розвиненої, збагаченої духовно-естетичними надбаннями різних народів особистості закарпатського учня. Ці завдання покликана розв’язувати і літературна освіта в сучасній загальноосвітній школі. Досвід укладання підручників освітянами 20-30-х років ХХ століття може бути використаний сучасними методистами.
Посилання
References
Dovhanych, O.D., & Pryhara, M.D. (2001). Nyzhnie Selyshche: zemlia i liudy [Nyzhnie selyshche: land and its people]. Uzhhorod: B.V. [in Ukrainian].
Markush, O. (1921). Samy yz sebe [For oneself], Uchytel [Teacher], 5, 65-67 [in Ukrainian].
Markush, O. (1922). Shkolni voprosy [School Issues]. Uzhhorod: Podkarpatskyi zemledelskyi soiuz [in Ukrainian].
Markush, O., Bochek, S., & Shutka, H. (Ed.) (1923). Rodne slovo: uchebnyk ruskoho yazyka dlia narodnykh shkol. Chast I. Dlia 2 y 3 shkilnoho roka [Native word: school text book for public schools]. Uzhhorod: Knyhopechatnia Y.Feldeshiia [in Ukrainian].
Markush, O. (1925). Zornytsia: persha knyzhochka do chytania dlia ruskykh ditei [Zornycia: the first reading book for the Ruthenians]. Uzhhorod: Svoboda [in Ukrainian].
Markush, O., & Revai, Y. (1931 a). Zhyve slovo: chytanka dlia 5-6 shkilnoho roku narodnykh shkil [Alive word: school text book for the 5-6th classes of public schools]. Praha: Nakladom Derzhavnoho vydavnytstva [in Ukrainian].
Markush, O., & Revai, Y. (1931 b). Otchyna: chytanka dlia 3-4 shkilnoho roku narodnykh shkil [Otchyna: reading book for the 3-4th classes of public schools]. Praha: Nakladom Derzhavnoho vydavnytstva [in Ukrainian].
Markush, O., Revai, Y. (1932). Svitlo: chytanka dlia 7-8 shkilnoho roku narodnykh shkol [Svitlo: reading book for the 7-8th classes of public schools] Praha: Nakladom Derzhavnoho vydavnytstva [in Ukrainian].
Markush, O., & Revai, Y. (1937). Druha chytanka dlia 2 postupnoho richnyka narodnykh shkil [The second reading book for progressive education in public schools]. Praha: Derzhavne vydavnytstvo [in Ukrainian].
Maliar, L.V. (2003). Oleksandr Markush – avtor i uporiadnyk navchalnykh pidruchnykiv, redaktor pedahohichnykh chasopysiv [Oleksandr Markush as the author and compiler of the school books, editor of the pedagogical magazines]. Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Creative personality of a teacher: problems of theory and practice], 117–123 [in Ukrainian].
Senyko, I. (1998) Zemlia z imenem: Kraieznavchi studii [Land name: local lore museum]. Uzhhorod: Patent [in Ukrainian].
Voloshyn, A. (1935). Metodyka narodno-shkilnoho navchannia [Methodology for national – public school teaching]. Uzhhorod: B.V. [in Ukrainian].
Yehretskyi, E., Hulianych, M., & Markush, O. (Ed.) (1923). Podkarpatoruskii bukvar [Subcarpahthian ABC book]. Uzhhorod: Shkolnaia Pomoshch [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).