МОРАЛЬНО-ЕТИЧНІ КРИТЕРІЇ ДОБОРУ ТВОРІВ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ НАРОДНОЇ ШКОЛИ ОЛЕКСАНДРА МАРКУША
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2018.43.163-167Ключові слова:
освіта, народна школа Закарпаття, підручники, українська та зарубіжна література, педагоги та культурно-освітні діячі.Анотація
Актуальним є ґрунтовне дослідження і об’єктивний аналіз історико-педагогічних явищ загальноукраїнського та регіонального характеру з метою використання позитивного досвіду минулого у навчально-виховному процесі сучасної школи. Метою дослідження є з’ясування морально-етичних критеріїв добору творів художньої літератури у підручниках для народної школи Олександра Маркуша. Методи дослідження: хронологічний (дослідження специфіки спрямованості навчально-виховного процесу в контексті суспільно-політичних змін), історико-географічний (вивчення особливостей регіонального розвитку шкільництва і гуманітарної освіти), методи аналізу, синтезу, теоретичного узагальнення та порівняння історико-педагогічних фактів, систематизації та класифікації довідково-інформаційних матеріалів і літератури. Вивчення рідної літератури у взаємозв’язку із зарубіжною забезпечувало бачення культури свого народу в контексті загальнолюдської культури та спрямовувалося на формування всебічно розвиненої, збагаченої духовно-естетичними надбаннями різних народів особистості закарпатського учня. Ці завдання покликана розв’язувати і літературна освіта в сучасній загальноосвітній школі. Досвід укладання підручників освітянами 20-30-х років ХХ століття може бути використаний сучасними методистами.
Посилання
References
Dovhanych, O.D., & Pryhara, M.D. (2001). Nyzhnie Selyshche: zemlia i liudy [Nyzhnie selyshche: land and its people]. Uzhhorod: B.V. [in Ukrainian].
Markush, O. (1921). Samy yz sebe [For oneself], Uchytel [Teacher], 5, 65-67 [in Ukrainian].
Markush, O. (1922). Shkolni voprosy [School Issues]. Uzhhorod: Podkarpatskyi zemledelskyi soiuz [in Ukrainian].
Markush, O., Bochek, S., & Shutka, H. (Ed.) (1923). Rodne slovo: uchebnyk ruskoho yazyka dlia narodnykh shkol. Chast I. Dlia 2 y 3 shkilnoho roka [Native word: school text book for public schools]. Uzhhorod: Knyhopechatnia Y.Feldeshiia [in Ukrainian].
Markush, O. (1925). Zornytsia: persha knyzhochka do chytania dlia ruskykh ditei [Zornycia: the first reading book for the Ruthenians]. Uzhhorod: Svoboda [in Ukrainian].
Markush, O., & Revai, Y. (1931 a). Zhyve slovo: chytanka dlia 5-6 shkilnoho roku narodnykh shkil [Alive word: school text book for the 5-6th classes of public schools]. Praha: Nakladom Derzhavnoho vydavnytstva [in Ukrainian].
Markush, O., & Revai, Y. (1931 b). Otchyna: chytanka dlia 3-4 shkilnoho roku narodnykh shkil [Otchyna: reading book for the 3-4th classes of public schools]. Praha: Nakladom Derzhavnoho vydavnytstva [in Ukrainian].
Markush, O., Revai, Y. (1932). Svitlo: chytanka dlia 7-8 shkilnoho roku narodnykh shkol [Svitlo: reading book for the 7-8th classes of public schools] Praha: Nakladom Derzhavnoho vydavnytstva [in Ukrainian].
Markush, O., & Revai, Y. (1937). Druha chytanka dlia 2 postupnoho richnyka narodnykh shkil [The second reading book for progressive education in public schools]. Praha: Derzhavne vydavnytstvo [in Ukrainian].
Maliar, L.V. (2003). Oleksandr Markush – avtor i uporiadnyk navchalnykh pidruchnykiv, redaktor pedahohichnykh chasopysiv [Oleksandr Markush as the author and compiler of the school books, editor of the pedagogical magazines]. Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Creative personality of a teacher: problems of theory and practice], 117–123 [in Ukrainian].
Senyko, I. (1998) Zemlia z imenem: Kraieznavchi studii [Land name: local lore museum]. Uzhhorod: Patent [in Ukrainian].
Voloshyn, A. (1935). Metodyka narodno-shkilnoho navchannia [Methodology for national – public school teaching]. Uzhhorod: B.V. [in Ukrainian].
Yehretskyi, E., Hulianych, M., & Markush, O. (Ed.) (1923). Podkarpatoruskii bukvar [Subcarpahthian ABC book]. Uzhhorod: Shkolnaia Pomoshch [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.