СУТНІСТЬ ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ЗМІСТУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2019.45.57-60Ключові слова:
цінності, зміст вищої освіти, ціннісний компонент змісту вищої освіти, рівні ціннісного компоненту змісту вищої освіти, логіка проектування ціннісного компоненту змісту вищої освіти.Анотація
Анотація. Метою статті є аналіз аксіологічного компонента змісту сучасної вищої освіти. Використані методи дослідження: аналіз (дефініційний, порівняльно-зіставний), синтез, узагальнення. У статті обґрунтована актуальність аксіологічних вимірів сучасної вищої освіти. Представлено напрями дослідження наукового дискурсу ціннісної проблематики та змісту вищої освіти. Проаналізовано наукову дискусію щодо необхідності й доцільності впровадження ціннісного компонента у вищій освіті. Зіставлено традиційне трактування змісту освіти у контексті когнітивної парадигми освіти (коли його функцією була передача досвіду, накопиченого попередніми поколіннями людей) та уявлення про зміст освіти у форматі особистісно зорієнтованої педагогічної парадигми (коли в зоні первинної уваги знаходиться особистість студента й зміст освіти тлумачиться як її зовнішній складник, що виконує функції середовища для внутрішніх змін особистості). Репрезентовано культурологічну концепцію змісту освіти, суголосно якої він є педагогічно адаптованим соціальним досвідом всього людства, відповідним за своєю структурою людській культурі у всій її повноті та містить аксіологічний компонент як ціннісну домінанту освітнього процесу. З’ясовано сутність, рівні та логіку проектування ціннісного компонента сучасної вищої освіти.
Посилання
References
Berezhnova, Ye. V. (2014). Obrazovanie kak cennost [Education as a value]. MGIMO University Bulletin, 2, 240–241. [in Russian].
Gershunskiy, B. S. (1998). Filosofiya obrazovaniya dlya HKHІ (v poiskah praktiko-orintirovannyh obshcheobrazovatel'nyh koncepcij) [Philosophy of education for the XXI (in search of practice oriented general educational concepts)]. Moscow: Sovershenstvo. [in Russian].
Gorbatenko, V. P. (1999). Strategiya modernizaciyi suspilstva: Ukrayina i svit na zlami tysyacholit [Strategy of modernization of society: Ukraine and the world at the turn of the millennium]. Kyiv: Akademiya. [in Ukrainian].
Kasatkin, P. I. (2017). Cennostnyj komponent v obrazovanii: nuzhen li on segodnya? [The value component in education: is it needed today?]. Bulletin of the Voronezh State University. Series: Philosophy, 2, 42–50 [in Russian].
Klepko, S. F. (2006). Filosofiya osvity v yevropejskomu konteksti [Philosophy of Education in the European Context]. Poltava: Poippo. [in Ukrainian].
Maslova, T. A. (2013). Didakticheskie usloviya realizacii emocional'no-cennostnogo komponenta v prepodavanii pedagogicheskih disciplin v vuze: Monografiya [The didactic conditions for the implementation of the emotional and value component in the teaching of pedagogical disciplines at a higher educational institution: Monograph]. Kaluga: Kaluga State University named after K.E.Tsiolkovsky. [in Russian].
Ognevyuk, V. O. (2003). Osvita v systemi cinnostej stalogo lyudskogo rozvytku [Education in the system of values of a sustainable human development]. Kyiv: Znannya Ukrainy. [in Ukrainian].
Fitsula, M. M. (2002). Pedagogika [Pedagogics], Kyiv: Akademiya. [in Ukrainian].
Khutorskoy, A. V. (2001). Sovremennaya didaktika [Modern didactics], St. Petersburg: Pyter. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).