ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.52-56Ключові слова:
майбутні офіцери, вищий військовий навчальний заклад, освітній процес, толерантність, гуманітарні дисципліни.Анотація
Мета статті полягає у визначенні теоретичних основ формування толерантності у майбутніх офіцерів. Для розв’язання поставлених завдань використано комплекс методів дослідження: теоретичні — аналіз, синтез, систематизація, порівняння, моделювання та узагальнення — для опрацювання наукових джерел, з теоретичних основ формування толерантності у майбутніх офіцерів. У статті розглянуто проблему формування толерантності майбутніх офіцерів. Під толерантністю майбутніх офіцерів розуміють професійну якість, яка передбачає сформованість умінь виконувати обов’язки в умовах сучасного військово-поліетнічного середовища, що передбачає повагу й розуміння своїх колег і підлеглих,уміння спілкуватись з ним, знаходити спільну мову. Розглянуто види толерантності: медична, фізіологічна, комунікативна, вікова, освітня, міжкласова, міжкультурна, професійна, управлінська, соціально-економічна, географічна, расова, релігійна, гендерна, політична, сексуальна, маргінальна, міжнаціональна, міжетнічна). Ці види доповнено військово-професійною толерантністю.
Посилання
Список використаних джерел
Толерантність: теорія і практика: Роздуми філософів і релігієзнавців: Міжнародні правові документи (витяги) / упоряд., авт. передм. М. Ю. Бабій. Київ: ЦРІСУАР, 2004. 126 с.
Декларація принципів толерантності: утверджена резолюцією 5.61 Генеральної конференції ЮНЕСКО від 16 листопада 1995 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_503 (дата звернення: 22.07.2020).
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Указ Президента України від 25 червня 2013 р. №344/2013 URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення: 22.07.2020).
Атрощенко Т. О. Принципи забезпечення дієвості системи формування міжетнічної толерантності майбутніх учителів початкової школи у процесі фахової підготовки в магістратурі. Освіта і формування конкурентоспроможності фахівців в умовах євроінтеграції: зб. тез доп. ІІІ міжнар. наук.-практ. конф. (Мукачево, 24–25 жовт. 2019 р.). Мукачево: вид-во МДУ, 2019. С. 27–28.
Кострубань Р. В. Обґрунтування потреби у формуванні толерантності у майбутніх учителів, які навчаються у педагогічних коледжах. Психологія і педагогіка на сучасному етапі розвитку наук: актуальні питання теорії і практики: зб. тез наук. робіт учасників міжнар. наук.-практ. конф. (Одеса, 18–19 груд. 2015 р.). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2015. С. 71–74.
Лекторский В. А. О толерантности, плюрализме и критицизме. Вопросы философии. 1997. № 11. С. 46–54.
Музальов О. О., Шиделко А. Професійна адаптація майбутніх фахівців у процесі культурологічної підготовки: навч.-метод. посіб. для викладачів та учнів. Львів, 2009. 202 с.
Козловська І. М. Гуманістичні аспекти професійної педагогіки в контексті інтегративного підходу до освіти. / Теоретичні та методичні основи забезпечення якості професійно-практичної підготовки учнів ПТНЗ. за ред. І.Козловської та К.Лєніка. Львів: Сполом, 2009. С. 46–85.
Дворникова Е. И. Формирование культурной идентичности и толерантности будущих учителей в процессе изучения русской литературы: дис. ... д-ра. пед. наук: 13.00.08. 2007. 704 с.
Гриньова В. М. Педагогічна культура майбутнього вчителя як підґрунтя його успішної професійної діяльності. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології: зб. наук. пр. ХНТУ. Херсон, 2011. Вип. 2 (5). С. 235–241.
Хоружа Л. Полікуртурність і толерантність у системі вищої професійної педагогічної освіти / Edukacja w spoleczenstwach wielokulturowych. Warszawa: Wyzsza Szkola Pedagodiczna ZNP Uniwersytet w Bialymstoku, 2012. S. 167–174.
Зязюн І. А. Концептуальні засади теорії освіти в Україні. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2000. № 1. С. 10–24.
References
Babii, M.Yu. (Ed.). (2014). Tolerantnist: teoriia i praktyka: Rozdumy filosofiv i relihiieznavtsiv [Tolerance: Theory and Practice: Reflections of Philosophers and Religious Scholars]. TsRISUAR. [in Ukrainian].
Deklaratsiia pryntsypiv tolerantnosti: utverdzhena rezoliutsiieiu 5.61 Heneralnoi konferentsii YuNESKO vid 16 lystopada 1995 r. [Declaration on the Principles of Tolerance: Approved by Resolution 5.61 of the General Conference of UNESCO of 16 November 1995]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_503. [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [National strategy for the development of education in Ukraine until 2021]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25 chervnia 2013 r. №344/2013 http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. [in Ukrainian].
Atroshchenko, T.O. (2019, 24 October). Pryntsypy zabezpechennia diievosti systemy formuvannia mizhetnichnoi tolerantnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u protsesi fakhovoi pidhotovky v mahistraturi [Principles of ensuring the effectiveness of the system of formation of interethnic tolerance of future primary school teachers in the process of professional training in master's degree]. In Collection of abstracts of III International scientific-practical conference − Education and the formation of the competitiveness of professionals in terms of European integration (pp.27−28). Mukachevo State university. [in Ukrainian].
Kostruban, R.V. (2015, 18 December). Obgruntuvannia potreby u formuvanni tolerantnosti u maibutnikh uchyteliv, yaki navchaiutsia u pedahohichnykh koledzhakh [Substantiation of the need for tolerance in future teachers studying in pedagogical colleges]. In Collection of abstracts of III International scientific-practical conference − Psychology and pedagogy at the present stage of development of sciences: topical issues of theory and practice (pp.71−74). HO «Pivdenna fundatsiia pedahohiky». [in Ukrainian].
Lektorskij, V.A. (1997). O tolerantnosti, plyuralizme i kriticzizme [About tolerance, pluralism and criticism]. Voprosy filosofii, 11, 46–54. [in Russian].
Muzalov, O., & Shydelko, A. (2009). Profesiina adaptatsiia maibutnikh fakhivtsiv u protsesi kulturolohichnoi pidhotovky [Professional adaptation of future specialists in the process of cultural training]. Lviv. [in Ukrainian].
Kozlovska, I.M. (2009). Humanistychni aspekty profesiinoi pedahohiky v konteksti intehratyvnoho pidkhodu do osvity [Humanistic aspects of professional pedagogy in the context of an integrative approach to education]. In Kozlovska, I., & Lienik, K. Teoretychni ta metodychni osnovy zabezpechennia yakosti profesiino-praktychnoi pidhotovky uchniv PTNZ [Theoretical and methodological bases of quality assurance of professional and practical training of vocational school students] (pp.46−85). Spolom. [in Ukrainian].
Dvornikova, E.I. (2007). Formirovanie kul`turnoj identichnosti i tolerantnosti budushhikh uchitelej v proczesse izucheniya russkoj literatury [Formation of cultural identity and tolerance of future teachers in the process of studying Russian literature]`(Unpublished doctoral dissertation). Kazan state University. [in Russian].
Hrynova, V.M. (2011). Pedahohichna kultura maibutnoho vchytelia yak pidgruntia yoho uspishnoi profesiinoi diialnosti [Pedagogical culture of the future teacher as a basis of his successful professional activity]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, pedahohiky ta psykholohii, 2 (5), 235–241. [in Ukrainian].
Khoruzha, L. (2012). Polikurturnist i tolerantnist u systemi vyshchoi profesiinoi pedahohichnoi osvity [Polyculturalism and tolerance in the system of higher professional pedagogical education]. In Edukacja w spoleczenstwach wielokulturowych (pp.167−174). Wyzsza Szkola Pedagodiczna ZNP Uniwersytet w Bialymstoku. [in Ukrainian].
Ziaziun, I.A. (2000). Kontseptualni zasady teorii osvity v Ukraini [Conceptual principles of the theory of education in Ukraine]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, 1, 10–24. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).