ЗАСАДНИЧІ ПОЛОЖЕННЯ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.153-156Ключові слова:
професійно-етична компетентність; фахівець соціальної сфери; соціальний працівник; педагогічна система.Анотація
Актуальність теми обумовлена потребою українського суспільства в фахівцях з високим професійно-етичним рівнем і відповідальності за виконання професійних обов’язків і вирішення складних життєвих проблем соціальної сфери, а також актуалізацією пошуку ефективної педагогічної системи формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Метою статті виступає наукове обґрунтування та експериментальна перевірка результативності педагогічної системи формування професійно- етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери для підвищення якості їхньої професійної підготовки. У статті використано такі методи дослідження: логіко-структурний аналіз – для визначення суті та структури поняття: «професійно-етична компетентність майбутніх фахівців соціальної сфери»; структурно-системний аналіз – для забезпечення комплексності обґрунтування концепції і структури педагогічної системи формування професійно-етичної компетентності; моделювання – для розроблення моделі формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери; опитувально-діагностувальні методи (анкетування, тестування, інтерв’ювання, діагностика) – для встановлення результативності педагогічної системи сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. У результаті нашого дослідження було розроблено педагогічну систему формування професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери та експериментально перевірено її результативність, яка забезпечується забезпечується засадами системного, гуманістичного, деонтологічного, аксіологічного, акмеологічного, особистісно-діяльнісного, суб’єкт-суб’єктного, компетентнісного, андрагогічного методологічних підходів, відповідними принципами, педагогічними умовами та чинниками. Її підґрунтям стала авторська концепція формування професійно-етичної компетентності та спроектована модель, що спрямована на формування морально-етичних цінностей, професійно-етичних знань, умінь та особистісно-моральних і професійно важливих якостей під час професійної підготовки. Отримані результати дозволяють стверджувати, що діагностика сформованості професійно-етичної компетентності проведена на констатувальному та формувальному етапах експерименту, дала можливість нам порівняти рівні сформованості професійно-етичної компетентності студентів досліджуваних груп та зробити висновки щодо результативності пропонованої авторської педагогічної системи.
Посилання
Список використаної літератури
Зайченко І. В. Етика соціальної роботи: навч. посіб. Чернігів : Вид-во ЧДІПСТП, 2008. 274 с.
Енциклопедії для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. Київ – Симферополь : Універсум, 2013. 536 с.
Про соціальні послуги: Закон України від 19 черв. 2003 р. № 966-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/966-15#n3 (дата звернення: 06.04.2021).
Трубавіна І.М. Етика соціально-педагогічної роботи з сім’єю. Київ: УДЦССМ, 2001. 72 с.
References
Zaichenko, I.V. (2008) Etyka sotsialnoi roboty [Ethics of social work] ChDIPSTP. [in Ukrainian].
Zvereva, I.D. (Ed.). (2013). Entsyklopedii dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedias for specialists in the social sphere]. Universum. [in Ukrainian].
Pro sotsialni posluhy : Zakon Ukrainy (2003) [About social services: Law of Ukraine] URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/966-15#n3 (access date: 06.04.2021). [in Ukrainian].
Trubavina, I.M. (2010). Etyka sotsialno-pedahohichnoi roboty z simieiu [Ethics of socio-pedagogical work with the family]. UDTsSSM. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.