ПЕДАГОГІЧНА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ В СКАНДИНАВСЬКИХ КРАЇНАХ ЯК ОБ’ЄКТ ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.254-258Ключові слова:
педагогічна освіта; європейські країни; професійна підготовка.Анотація
Актуальність проблеми полягає в тому, що підготовка вчителя для національної системи освіти на сучасному етапі розвитку суспільства – особливий аспект, оскільки саме вчитель відповідає за формування вільної особистості, яка повинна не тільки володіти певним запасом знань і професійною компетентністю, а й об’єднувати в собі інтелектуальний потенціал з моральною свідомістю та громадянською відповідальністю. Мета статті: здійснити бібліографічний аналіз проблеми педагогічної підготовки вчителя в скандинавських країнах. Для виявлення напрямів наукових досліджень проблеми педагогічної підготовки вчителя в скандинавських країнах нами використано аналіз, синтез і абстрагування, порівняльно-педагогічний аналіз – для з’ясування особливостей педагогічної підготовки і європейських країнах; прогностичний – для виявлення перспектив дослідження. В статті здійснено аналіз наукових праць і документальних джерел щодо проблеми педагогічної підготовки вчителя в скандинавських країнах. Виокремлено напрями вивчення проблеми педагогічної підготовки вчителя в скандинавських країнах: педагогічна освіта в європейському вимірі, концептуальні підходи до розвитку педагогічної освіти,актуалізація проблем професійної підготовки, зокрема і педагогічної. Визначено, що в основі розвитку педагогічної освіти в європейських країнах лежать ціннісні орієнтири суспільства, що розвивається стрімкими темпами до полікультурної спільності. Вони грунтуються на традиційних, а також нових цінностях західної демократії: визнання прав людини, автономії особистості і її свободи, відповідальності, солідарності, толерантності.
Посилання
Список використаної літератури
Крюкова К. Особливості освіти у Швеції, що варто запозичити українцям. URL: http://bhfoundation.com.ua/image/data/file/doc/939x4.doc (дата звернення: 02.03.2021 р.)
Лебедик Л. Європейський досвід реформування системи підготовки викладачів вищої школи. Педагогічні науки. 2015. № 64. С.81−87.
Мовчан Л. Розвиток змісту шкільної іншомовної освіти в Королівстві Швеція: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Лариса Григорівна Мовчан, Відкритий Міжнародний ун-т розвитку людини «Україна». К. : Б.в., 2012. 20 с.
Огнівко Л.В. Європейський досвід забезпечення якості вищої педагогічної освіти. Матеріали регіонального науково-практичного семінару «Шляхи модернізації вищої освіти в контексті євроінтеграції» (20–21 травня 2008 р., м.Тернопіль). Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2008. 235 с. С.227–231.
Луговская И.Р., Орлова Л.В., Печинкина О.В., Старостина Е.Н.. Педагогическое образование в североевропейских странах. Архангельск: Северный (Арктический) федеральный университет (САФУ), 2014. 96 с.
Плаксина Н.В. Высшее педагогическое образование в странах Западной Европы в контексте глобализации (последние десятилетия ХХ). Научные ведомости. Серия: Гуманитарные науки. 2017. № 21 (270), выпуск 35. С.166−180.
Пуховська Л.П. Сучасні підходи до професіоналізму вчителя в різних освітніх системах. Шлях освіти. 2001. №1. С.20−26.
Роляк А. Професійна підготовка вчителя народної школи в Данії: теоретичні засади. Камянець-Подільський: ФОП Сисин О.В., 2010. 48 с.
Шевченко Л. Формування професійної мобільності як умова підготовки майбутніх вчителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності. Молодь і ринок. 2020. № 3/182. С.47–51.
Pedagogical Constitution of Europe. URL: http://www.arpue.org/ index.php/uk/chasopysyevropeiski-pedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy. (дата звернення: 09.03.2021 р.)
Christensen J.C., McDonnell J.H. The career lattice: a structure for planning professional development. In L.Kremer-Haydon [et al.] (Ed.). Teacher professional development: a multiple perspective approach. Amsterdam: Berwyn, 2005. Р.295–315.
Welsh Government adviser Professor John Furlong says teacher training provision must be strengthened. URL: http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/teacher-training-wales--falling-8796767 (дата звернення: 09.03.2021 р.)
References
Kriukova, K. Osoblyvosti osvity u Shvetsii, shcho varto zapozychyty ukraintsiam. [Features of education in Sweden that should be borrowed from Ukrainians]. http://bhfoundation.com.ua/image/data/file/doc/939x4.doc [in Ukrainian].
Lebedyk, L. (2015). Yevropeiskyi dosvid reformuvannia systemy pidhotovky vykladachiv vyshchoi shkoly [European experience in reforming the system of higher education teacher training]. Pedagogical sciences, 64, 81–87. [in Ukrainian].
Movchan, L. (2012). Rozvytok zmistu shkilnoi inshomovnoi osvity v Korolivstvi Shvetsiia [Development of the content of school foreign language education in the Kingdom of Sweden] [Extended abstract of unpublished Candidate dissertation]. Ukraine Open International University of Human Development. [in Ukrainian].
Ohnivko, L.V. (2008). Yevropeiskyi dosvid zabezpechennia yakosti vyshchoi pedahohichnoi osvity [European experience in ensuring the quality of higher pedagogical education]. Proceedings of the regional scientific-practical seminar − Ways of modernization of higher education in the context of European integration (May 20-21, 2008, Ternopil) (pp.227−231). V.Hnatyuka TNPU Publishing House. [in Ukrainian].
Lugovskaya, I.R., Orlova, L.V., Pechinkina, O.V., & Starostin, E.N. (2014). Pedagogicheskoe obrazovanie v severoevropejskikh stranakh [Pedagogical education in the northern European countries] Northern (Arctic) Federal University. [in Russian].
Plaksina, N.V. (2017). Vy`sshee pedagogicheskoe obrazovanie v stranakh Zapadnoj Evropy` v kontekste globalizaczii (poslednie desyatiletiya XX) [Higher pedagogical education in Western European countries in the context of globalization (last decades of the XX)]. Scientific statements. Series: Humanities, 21 (35), 166-180. [in Russian].
Pukhovska, L.P. (2001). Suchasni pidkhody do profesionalizmu vchytelia v riznykh osvitnikh systemakh [Modern approaches to teacher professionalism in different educational systems]. The path of education, 1, 20−26. [in Ukrainian].
Roliak, A. (2010). Profesiina pidhotovka vchytelia narodnoi shkoly v Danii: teoretychni zasady [Professional training of the teacher of the national school in Dania: theoretical basis]. FOP Sysyn O.V. [in Ukrainian].
Shevchenko, L. (2020). Formuvannia profesiinoi mobilnosti yak umova pidhotovky maibutnikh vchyteliv tekhnolohii do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti[Formation of professional mobility as a mindset of preparation of future technology users to innovative pedagogical performance]. Youth and the market, 3 (182), 47–51. [in Ukrainian].
Pedagogical Constitution of Europe. http://www.arpue.org/ index.php/uk/ chasopysyevropeiski-pedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy
Christensen, J.C., & McDonnell, J.H. (2005). The career lattice: a structure for planning professional development. In L.Kremer-Haydon [et al.] (Ed.). Teacher professional development: a multiple perspective approach (pp.295−315). Berwyn.
Welsh Government adviser Professor John Furlong says teacher training provision must be strengthened. http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/teacher-training-wales--falling-8796767.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).