РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ ЗАСОБАМИ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ У СИСТЕМІ МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.305-310Ключові слова:
особистість; розвивальне навчання; творчий розвиток; прийоми розумової діяльності.Анотація
Нова українська школа пропагує спрямування освіти на становлення і творчий розвиток учня як особистості. Формування компетентностей тих, хто навчається – пріоритетний напрямок освіти України. Відбувається процес модернізації системи освіти. Виникає необхідність застосовувати технології і методики навчання, які актуалізують суб’єктивний досвід того, хто навчається, враховують такі важливі компоненти учіння як мотивацію та емоційно-ціннісний компонент. Організація навчального процесу при якому головною метою є передача знань, умінь та навичок має гальмівну дію на розвиток творчої особистості, здатної приймати рішення і самостійно мислити. Постає проблема учіння, вибору оновленої педагогічної системи навчання, в якій в умовах Нової української школи акцентується увага на застосування компетентнісно-діяльнісного підходу. Розвивальне навчання є особистісно орієнтованою моделлю навчання, головним завдання якої є розвиток особистості, здатної здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність. Метою статті є висвітлення можливостей розвитку творчих здібностей особистості, яка вміє не тільки самостійно міркувати, але і знаходити, формулювати та доводити нові математичні твердження шляхом втілення у життя основних розвивальних цілей. Для досягнення поставленої мети використовуються методи дослідження: розгляд і аналіз наукової, психолого-педагогічної та спеціальної літератури, виокремлення, порівняння і узагальнення теоретичних положень з метою науково-методичного супроводу і забезпечення неперервного розвитку особистості, яка вивчає або викладає математику. Зроблено порівняльний аналіз результатів дослідження основних положень розвивального навчання з теоретичними засадами Нової української школи. Запропоновані дві авторські задачі з геометрії, на прикладі яких продемонстровано можливості розвивального навчання, спираючись на володіння прийомами розумової діяльності і вмінням їх застосовувати у змінених умовах.
Посилання
Список використаної літератури
Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Бібік Н.М. Київ: Літера ЛТД, 2018. 160 с.
Реформування і модернізація освітніх систем країн світу ХХІ століття: монографія / за наук. ред. О.І.Шапран. Переяслав-Хмельницький: Домбровська Я.М., 2018. 344 с.
Буланже П.А. Будда, Конфуций: Жизнь и учение. М.: Искусство, 1995. 263 с.
Песталоцци И.Г. Избр. пед. произв. в 3-х т. Т.3. М.: Изд-во Академии пед. наук РСФСР, 1965. 635 с.
Хрестоматія з української класичної педагогіки: К.Ушинський, С.Русова, А.Макаренко, Г.Ващенко, В.Сухомлинський: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Уклад. В.П.Кравець, О.І.Мешко. К.: Грамота, 2008. 768 с.
Выготский Л.С. Педагогическая психология. М.: Педагогика, 1991. 468 с.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. М.: Педагогика, 1986. 197 с.
Эльконин Д.Б. Детская психология. М.: Академия, 2007. 384 с.
Метод як засіб пізнання: Навчально-методичний посібник / І.І.Шманько, О.В.Химинець, В.В.Химинець, В.М.Петечук. Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2010. 244 с.
Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: Учебное пособие. М.: Народное образование, 1998. 256 с.
References
Bibik, N.M. (Ed.). (2018). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: teacher’s guide. Litera LTD. [in Ukrainian].
Dombrovska, Ya.M. (2018). Reformuvannia i modernizatsiia osvitnikh system krain svitu XXI stolittia [Reforming and modernization of educational systems of the world of the 21st century]. Dombrovska. [in Ukrainian].
Bulanzhe, P.A. (1995). Budda, Konfutsyi: Zhyzn y uchenye [Buddha, Confucium: Life and Teaching. ]. Iskusstvo. [in Russian].
Pestalotstsy, Y.H. (1965). Yzbr. ped. proyzv. v 3-kh tt. Tom 3 [Pestalotstsie: selected works. In 3 vol. Volume 3]. Yzd-vo Akademyy ped. nauk RSFSR. [in Russian].
Kravets, V.P., & Meshko, O.I. (2008). Khrestomatiia z ukrainskoi klasychnoi pedahohiky: K.Ushynskyi, S.Rusova, A.Makarenko, H.Vashchenko, V.Sukhomlynskyi [Reader of Ukrainian classical pedagogy: K.Ushinsky, S.Rusova, A.Makarenko, G.Vashchenko, V.Sukhomlinsky]. Hramota. [in Ukrainian].
Vyhotskyi, L.S. (1991). Pedahohycheskaia psykholohyia [Pedagogical psychology]. Pedahohyka. [in Russian].
Davydov, V.V. (1986). Problemy razvyvaiushcheho obuchenyia [Problems of ruling learning]. Pedagogika. [in Russian].
Elkonyn, D.B. (2000). Detskaia psykholohyia [Child psychology]. Akademia. [in Russian].
Khymynets, O.V., Khymynets, V.V., Petechuk, V.M., & Shmanko, I.I. (2010). Metod yak zasib piznannia [Method as a means of cognition]. Informatsiino-vydavnychyi tsentr ZIPPO. [in Ukrainian].
Selevko, H.K. (1998). Sovremennye obrazovatelnye tekhnolohyy [Modern educational technologies]. Narodnoe obrazovanye. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.