КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ МОДЕЛІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.355-360Ключові слова:
фахівці соціономічних професій; міжкультурна компетентність; теорії міжкультурної компетентності; моделі міжкультурної компетентності; концептуалізація моделі міжкультурної компетентності.Анотація
Актуальність дослідження зумовлена тим, що міжкультурна компетентність має бути притаманною практично кожному фахівцю, особливо це стосується представників соціономічних професій. У даній статті здійснено характеристику необхідних передумов концептуалізації моделі міжкультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічних професій. Мета даної статті – вийти на основі здійсненого узагальнення на концептуалізацію моделі міжкультурної компетентності фахівців соціономічних професій з врахуванням викликів і вимог сучасного суспільства. У дослідженні використано теоретичні методи, а саме аналіз, абстрагування, узагальнення, пояснення та класифікація. Автором проаналізовано найбільш типові та вживані визначення досліджуваного феномену, що зустрічаються у наукових доробках дослідників та основних понять, що лежать в основі їх трактувань. На основі аналізу наукової літератури з означеної проблеми нами здійснено спробу виокремити та схарактеризувати провідні структурні компоненти міжкультурної компетентності фахівців соціономічних професій, до них відносимо: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, комунікативний, конативний. На основі здійсненого узагальнення теорій та моделей міжкультурної взаємодії й міжкультурної компетентності вітчизняних та зарубіжних дослідників здійснено спробу визначення концептуалізації моделі міжкультурної компетентності фахівців соціономічних професій з врахуванням сучасних викликів суспільства. Розробка даної моделі забезпечить більш повне розуміння міжкультурної компетентності у контексті особливостей професійної діяльності фахівців соціономічних професій та осмислення підходів її формування.
Посилання
Список використаної літератури
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т.Бусел. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Гуренко О.І. Теоретичні і методичні засади полікультурної освіти майбутніх соціальних педагогів: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Бердянськ. 2015. 586 с.
Данишенко О.С. Сутність та особливості формування міжкультурної компетентності. Економіка та держава. 2012. № 12. С. 141-144.
Корнещук В.В. Теорія і практика формування професійної надійності майбутніх спеціалістів соцономічної сфери діяльності: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Корнещук Вікторія Вікторівна. Одеса, 2010. 44 с.
Леонтович О.А. Введение в межкультурную коммуникацию: учеб. пособие. М.: Гнозис, 2007. 366 с.
Мацумото Д. Психология и культура. 12е изд. URL: http://krotov.info/lib_sec/13_m/maz/umoto_0.htm (дата 11.02.2021)
Новикова О.С. Межкультурная компетентность в глобализирующемся мире. Философия и космология, 2009. №1 (7). С.205-213.
Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. М.: Когито Центр. 2002. 396 с.
Савчин М. Здатності особистості: монографія. К.: ВЦ «Академія», 2016. 288 с.
Садохин А.П. Межкультурная компетентность: понятие, структура, пути формирования. Социальные коммуникации. Журнал социологии и социальной антропологии. 2007. Том Х. №1. URL: http://www.twirpx.com/file/678095/ (дата звернення 15.02.2021)
Уорд К. Азбука аккультурации /Под ред. Д.Мацумото. Психология и культура. СПб.: Питер. 2003. С.656-709.
Фурман А. Методологічне обґрунтування багаторівневості парадигмальних досліджень у соціальній психології. Психологія і суспільство. 2012. №4 (50). С.98−101.
Deardorf D.K. Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in Intercultural Education. 2006. № 10. РР.241−266.
Rogers E.M., Steinfatt Th.M. Intercultural Communication. Illinois: Waveland Press, Inc. Prospect Heights, 1999. 292 p.
Gudykunst W.B., Kim, Y. Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. New York: McGraw Hill, 2003. Р. 468.
Hamilton H., Richardson M., Shuford B. Promoting multicultural education: A holistic approach. College Student Affairs Journal. 1998. № 18. РР. 5−17.
Hunter B., White G., Godbey G. What does it mean to be globally competent? Journal of Studies in Intercultural Education. 2006. № 10. РР. 267-285.
Kim Y. The identity factor in intercultural competence. In D.K.Deardorff (Ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence. Thousand Oaks, CA: SAGE. 2009. РР.53−65.
Koester J., Wiseman R.L., Sanders J.A. Multiple perspectives of intercultural communication competence. In R.LWiseman, J.Koester (Eds.). Intercultural communication competence. Thousand Oaks, CA: SAGE. 1993. РР.3−15.
Spitzberg B.H. A model of intercultural communication competence. In L.Samovar, R.Porter (Eds.). Intercultural communication: A reader. Belmont, CA: Wadsworth. 2000. РР. 375−387.
Spitzberg B.H., Chagnon G. Conceptualizing intercultural competence. In D.K.Deardorff (Ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence. Thousand Oaks, CA: SAGE. 2009. РР.2–52.
Ting-Toomey S., Kugori A. Facework competence in intercultural conflict: An updated face-negotiation theory. International Journal of Intercultural Relations. № 22. 1998. РР.187−225.
References
Busel, V.T. (Ed.). (2005). Velykyy tlumachnyy slovnyk suchasnoyi ukrayinsʹkoyi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Perun. [in Ukrainian].
Hurenko, O.I. (2015). Teoretychni i metodychni zasady polikulʹturnoyi osvity maybutnikh sotsialʹnykh pedahohiv [Theoretical and methodical bases of multicultural education of future social pedagogues] [Unpublished doctoral dissertation]. M.Dragomanov National Pedagogical University. [in Ukrainian].
Danyshenko, O.S. (2012). Sutnistʹ ta osoblyvosti formuvannya mizhkulʹturnoyi kompetentnosti [The essence and features of the formation of intercultural competence]. Economy and State, 12, 141-144. [in Ukrainian].
Korneshchuk, V.V. (2010). Teoriya i praktyka formuvannya profesiynoyi nadiynosti maybutnikh spetsialistiv sotsonomichnoyi sfery diyalʹnosti [Theory and practice of formation of professional reliability of future specialists of the socionomic sphere of activity] [Abstract of Unpublished doctoral dissertation]. K.D.Ushynskyi South-Ukrainian Pedagogical University. [in Ukrainian].
Leontovich, O.A. (2007). Vvedenye v mezhkulʹturnuyu kommunykatsyyu [Introduction to intercultural communication]. Gnosis. [in Ukrainian].
Matsumoto, D. (2003). Psykholohyya y kulʹtura [Psychology and culture]. http://krotov.info/lib_sec/13_m/maz/umoto_0.htm. [in Ukrainian].
Novikova, O.S. (2009). Mezhkulʹturnaya kompetentnostʹ v hlobalyzyruyushchemsya myre [Intercultural competence in a globalizing world]. Philosophy and Cosmology, 1 (7), 205-213. [in Ukrainian].
Raven, J. (2002). Kompetentnostʹ v sovremennom obshchestve: vyyavlenye, razvytye y realyzatsyya [Competence in modern society: identification, development and implementation]. Kogito Zentr. [in Ukrainian].
Savchyn, M. (2016). Zdatnosti osobystosti [Abilities of personality]. Akademiya. [in Ukrainian].
Sadokhin A.P. (2007). Mezhkulʹturnaya kompetentnostʹ: ponyatye, struktura, puty formyrovanyya. Sotsyalʹnye kommunykatsyy [Intercultural competence: concept, structure, ways of formation. Social communications]. Journal of Sociology and Social Anthropology, 10 (1). http://www.twirpx.com/file/678095/. [in Ukrainian].
Ward, K. (2003). Azbuka akkulʹturatsyy [Alphabet of acculturation]. In D.Matsumoto (Ed.). Psychology and culture (pp.656-709). Piter. [in Ukrainian].
Furman, A. (2012). Metodolohichne obgruntuvannya bahatorivnevosti paradyhmalʹnykh doslidzhenʹ u sotsialʹniy psykholohiyi [Methodological substantiation of multilevel paradigmatic research in social psychology]. Psychology and Society, 4 (50), 98-101. [in Ukrainian].
Deardorf, D.K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in Intercultural Education, 10, 241-266.
Rogers, E.M., & Steinfatt Th.M. (1999). Intercultural Communication. Waveland Press, Inc. Prospect Heights.
Gudykunst, W.B., & Kim, Y. (2003). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. New York: McGraw Hill.
Hamilton, H., Richardson, M., & Shuford, B. (1998). Promoting multicultural education: A holistic approach. College Student Affairs Journal, 18, 5-17.
Hunter, B., White, G., & Godbey, G. (2006). What does it mean to be globally competent? Journal of Studies in Intercultural Education, 10, 267-285.
Kim, Y. (2009). The identity factor in intercultural competence. In D.K.Deardorff (Ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp.53-65). SAGE.
Koester, J., Wiseman, R.L., & Sanders, J.A. (1993). Multiple perspectives of intercultural communication competence. In R.LWiseman, J.Koester (Eds.). Intercultural communication competence (pp.3-15). SAGE.
Spitzberg, B.H. (2000). A model of intercultural communication competence. In L.Samovar, R.Porter (Eds.). Intercultural communication: A reader (pp.375-387). Wadsworth
Spitzberg, B.H., & Chagnon, G. (2009). Conceptualizing intercultural competence. In D.K.Deardorff (Ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp.2–52). SAGE.
Ting-Toomey, S., & Kugori, A. (1998). Facework competence in intercultural conflict: An updated face-negotiation theory. International Journal of Intercultural Relations, 22, 187-225.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.