«ЕРА КОПЧИНЬСЬКОГО» АБО РОЗВИТОК ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ШКІЛЬНОЇ ГІГІЄНИ У ПОЛЬЩІ ЗА МІЖВОЄННОЇ ДОБИ ХХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.371-374Ключові слова:
шкільна гігієна; здоров’язбережувальне виховання; Станіслав Копчиньський; учні загальноосвітніх шкіл; Польща; міжвоєнний період ХХ ст.Анотація
Актуальність задекларованої у статті теми зумовлена увагою сучасної української педагогіки до проблем здоров’явиховання дітей і молоді, що, своєю чергою, передбачає вивчення творчості зокрема польських медиків і освітян міжвоєнного двадцятиріччя ХХ ст. Мета статті ‒ репрезентувати організаційну, практичну і літературну спадщину лікаря, гігієніста, громадського і державного діяча Станіслава Копчиньського (пол. Stanisław Kopczyński; 1873‒1933). У дослідженні було використано комплекс загальнонаукових та спеціальних методів, а саме: історико-педагогічний, аналіз, синтез, узагальнення, порівняння наукових джерел, конкретно-історичний, джерелознавчий аналіз, джерелознавчий синтез, біографічний, метод індукції. Стаття анонсує «доміжвоєнний» професійний і організаційний досвід Ст. Копчиньського у сфері шкільної гігієни, з яким вчений увійшов у «державний» етап своєї життєдіяльності, і характеризує організаційну діяльність гігієніста за міжвоєнної доби ХХ ст. Відтак, у статті звучено прізвища візитаторів шкільної гігієни і шкільних лікарів, які в 20‑х ‒ 30‑х рр. ХХ ст. здійснювали систематичну та цілеспрямовану роботу у сфері шкільної гігієни та фізичного виховання, увиразнено наукову і просвітницьку діяльність Ст. Копчиньського (деталізовано значення так званих «четвергів після п’ятнадцятого»; окреслено сутність систематичного і принагідного гігієнічного виховання учнів загальноосвітніх шкіл; анонсовано збірку «Гігієнічні бесіди. Методичні проекти і вказівки»). Зроблено висновок про те, що Ст. Копчиньський репрезентував нову парадигму шкільної гігієни, яка передбачала пильну вагу до промоції здоров’я серед дітей і молоді засобами освіти і виховання та залучення вихованців до активної співпраці у плеканні їхнього здоров’я.
Посилання
Список використаної літератури
Сливка Л. Концепція здоров’язбережувального виховання Станіслава Копчиньського. Матеріали І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Педагогічна персоналістика: теорія, історія, освітня практика», присвяченої 160-річчю від дня народження С.Русової (25 лютого 2016 р., м. Івано-Франківськ, Україна) / за заг. ред. Т.К. Завгородньої. Івано-Франківськ, 2016. С.82‒88.
Demel M. Nauczyciel zdrowia. Życie i dzieło doktora Stanisława Kopczyńskiego. 1873 – 1933 – 1973. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1972. 140 s.
Higjena szkolna: podręcznik zbiorowy dla kierowników szkół, nauczycieli i lekarzy szkolnych / pod red. Stanisława Kopczyńskiego. Warszawa: M. Arct, 1921. 820 s.
Kopczyński St. Rola lekarza powiatowego w dozorze higjeniczno-lekarskim nad szkołami (podług wykładów dla kandydatów na lekarzy powiatowych, wygłoszonych w Warszawie w grudniu 1917 r.). Warszawa. 1919.
Rozporządzenia i okólniki w sprawach higieny szkolnej i wychowania fizycznego za lata 1918 ‒ 1928 / red. St. Kopczyński. Warszawa: Książnica-Atlas; Nakładem Min. WRiOP, 1928. 268 s.
Kopczyński St. Konkursy zdrowia w szkołach. Praca Szkolna. 1930. nr. 12.
Kopczyński St., Haberkantόwna W. Pogadanki Higieniczne. Projekty i wskazόwki metodyczne. Warszawa : Drukarnia Rolnicza; Skład głόwny w księgarni Arcta, 1924. 24 s. (Odbitka ze «Szkoły powszechnej»).
References
Slyvka, L. (2016). Koncepciya zdoroviyazberezhuvalnogo vychovannia Stanislava Kopchynskogo [The concept of health education of Stanislav Kopchynsky]. In T. K. Zavgorodnaya (Ed.). Pedagogical Personalism: Theory, History, Educational Practice, dedicated to the 160th anniversary of the birth of S.Rusova − Proceedings of the First All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (February 25, 2016, Ivano-Frankivsk, Ukraine) (pp.82−88). Ivano-Frankivsk. [in Ukrainian].
Demel, M. (1972). Nauchychel zdrovia. Zhyche i dzhelo doktora Stanislava Kopchynskego. 1873 – 1933 – 1973 [Health teacher. Life and work of doctor Stanislav Kopchynskyi. 1873 – 1933 – 1973]. Our Bookstore. [in Polish].
Kopchynskyi, S. (Ed.). (1921). Higiena shkolna: podrenchnik zbiorovy dla kerovnikuv shkul, nauchycheli i lekazhy shkolnych [School hygiene: a textbook for principals, teachers and school doctors]. M. Arct. [in Polish].
Kopchynski, St. (1919). Rola lekazha poviatovego v dozozhe higyenichno-lekarskim nad shkolami (podlug vykladuv dla kandydatuv na lekazhy povyatovych, vygloshonych v Varshavye v grudniu 1917 r.) [The role of the county doktor in the hygienic and medical care of schools (based on lectures for candidates for county doktors delivered in Warsaw in December 1917)]. Warsaw. [in Polish].
Kopchynskyi, S. (Ed.). (1928). Rozpozhondzenia i okulniki v spravach higieny shkolnej i vychovania fizychnego za lata 1918 ‒ 1928 [Orders and decrees in matters of school hygiene and physical education for 1918 ‒ 1928]. Atlas Bookstore. [in Polish].
Kopchynski, St. (1930). Konkursy zdrovia v shkolach [School Health Competitions]. School Press. 12. [in Polish].
Kopchynski, St., & Haberkantuvna, W. (1924). Pogadanki Higyenichne. Proyekty i vskazuvki metodychne [Hygienic conversations. Projects and methodical instractions]. Agricultural Printing House; The main warehouse in the Arct bookstore. (Imprint from the «General School»). [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).