«ЕРА КОПЧИНЬСЬКОГО» АБО РОЗВИТОК ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ШКІЛЬНОЇ ГІГІЄНИ У ПОЛЬЩІ ЗА МІЖВОЄННОЇ ДОБИ ХХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.371-374Ключові слова:
шкільна гігієна; здоров’язбережувальне виховання; Станіслав Копчиньський; учні загальноосвітніх шкіл; Польща; міжвоєнний період ХХ ст.Анотація
Актуальність задекларованої у статті теми зумовлена увагою сучасної української педагогіки до проблем здоров’явиховання дітей і молоді, що, своєю чергою, передбачає вивчення творчості зокрема польських медиків і освітян міжвоєнного двадцятиріччя ХХ ст. Мета статті ‒ репрезентувати організаційну, практичну і літературну спадщину лікаря, гігієніста, громадського і державного діяча Станіслава Копчиньського (пол. Stanisław Kopczyński; 1873‒1933). У дослідженні було використано комплекс загальнонаукових та спеціальних методів, а саме: історико-педагогічний, аналіз, синтез, узагальнення, порівняння наукових джерел, конкретно-історичний, джерелознавчий аналіз, джерелознавчий синтез, біографічний, метод індукції. Стаття анонсує «доміжвоєнний» професійний і організаційний досвід Ст. Копчиньського у сфері шкільної гігієни, з яким вчений увійшов у «державний» етап своєї життєдіяльності, і характеризує організаційну діяльність гігієніста за міжвоєнної доби ХХ ст. Відтак, у статті звучено прізвища візитаторів шкільної гігієни і шкільних лікарів, які в 20‑х ‒ 30‑х рр. ХХ ст. здійснювали систематичну та цілеспрямовану роботу у сфері шкільної гігієни та фізичного виховання, увиразнено наукову і просвітницьку діяльність Ст. Копчиньського (деталізовано значення так званих «четвергів після п’ятнадцятого»; окреслено сутність систематичного і принагідного гігієнічного виховання учнів загальноосвітніх шкіл; анонсовано збірку «Гігієнічні бесіди. Методичні проекти і вказівки»). Зроблено висновок про те, що Ст. Копчиньський репрезентував нову парадигму шкільної гігієни, яка передбачала пильну вагу до промоції здоров’я серед дітей і молоді засобами освіти і виховання та залучення вихованців до активної співпраці у плеканні їхнього здоров’я.
Посилання
Список використаної літератури
Сливка Л. Концепція здоров’язбережувального виховання Станіслава Копчиньського. Матеріали І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Педагогічна персоналістика: теорія, історія, освітня практика», присвяченої 160-річчю від дня народження С.Русової (25 лютого 2016 р., м. Івано-Франківськ, Україна) / за заг. ред. Т.К. Завгородньої. Івано-Франківськ, 2016. С.82‒88.
Demel M. Nauczyciel zdrowia. Życie i dzieło doktora Stanisława Kopczyńskiego. 1873 – 1933 – 1973. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1972. 140 s.
Higjena szkolna: podręcznik zbiorowy dla kierowników szkół, nauczycieli i lekarzy szkolnych / pod red. Stanisława Kopczyńskiego. Warszawa: M. Arct, 1921. 820 s.
Kopczyński St. Rola lekarza powiatowego w dozorze higjeniczno-lekarskim nad szkołami (podług wykładów dla kandydatów na lekarzy powiatowych, wygłoszonych w Warszawie w grudniu 1917 r.). Warszawa. 1919.
Rozporządzenia i okólniki w sprawach higieny szkolnej i wychowania fizycznego za lata 1918 ‒ 1928 / red. St. Kopczyński. Warszawa: Książnica-Atlas; Nakładem Min. WRiOP, 1928. 268 s.
Kopczyński St. Konkursy zdrowia w szkołach. Praca Szkolna. 1930. nr. 12.
Kopczyński St., Haberkantόwna W. Pogadanki Higieniczne. Projekty i wskazόwki metodyczne. Warszawa : Drukarnia Rolnicza; Skład głόwny w księgarni Arcta, 1924. 24 s. (Odbitka ze «Szkoły powszechnej»).
References
Slyvka, L. (2016). Koncepciya zdoroviyazberezhuvalnogo vychovannia Stanislava Kopchynskogo [The concept of health education of Stanislav Kopchynsky]. In T. K. Zavgorodnaya (Ed.). Pedagogical Personalism: Theory, History, Educational Practice, dedicated to the 160th anniversary of the birth of S.Rusova − Proceedings of the First All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (February 25, 2016, Ivano-Frankivsk, Ukraine) (pp.82−88). Ivano-Frankivsk. [in Ukrainian].
Demel, M. (1972). Nauchychel zdrovia. Zhyche i dzhelo doktora Stanislava Kopchynskego. 1873 – 1933 – 1973 [Health teacher. Life and work of doctor Stanislav Kopchynskyi. 1873 – 1933 – 1973]. Our Bookstore. [in Polish].
Kopchynskyi, S. (Ed.). (1921). Higiena shkolna: podrenchnik zbiorovy dla kerovnikuv shkul, nauchycheli i lekazhy shkolnych [School hygiene: a textbook for principals, teachers and school doctors]. M. Arct. [in Polish].
Kopchynski, St. (1919). Rola lekazha poviatovego v dozozhe higyenichno-lekarskim nad shkolami (podlug vykladuv dla kandydatuv na lekazhy povyatovych, vygloshonych v Varshavye v grudniu 1917 r.) [The role of the county doktor in the hygienic and medical care of schools (based on lectures for candidates for county doktors delivered in Warsaw in December 1917)]. Warsaw. [in Polish].
Kopchynskyi, S. (Ed.). (1928). Rozpozhondzenia i okulniki v spravach higieny shkolnej i vychovania fizychnego za lata 1918 ‒ 1928 [Orders and decrees in matters of school hygiene and physical education for 1918 ‒ 1928]. Atlas Bookstore. [in Polish].
Kopchynski, St. (1930). Konkursy zdrovia v shkolach [School Health Competitions]. School Press. 12. [in Polish].
Kopchynski, St., & Haberkantuvna, W. (1924). Pogadanki Higyenichne. Proyekty i vskazuvki metodychne [Hygienic conversations. Projects and methodical instractions]. Agricultural Printing House; The main warehouse in the Arct bookstore. (Imprint from the «General School»). [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.