ДІАГНОСТИКА КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.400-404Ключові слова:
діагностика; комунікативна компетентність; майбутній вчитель початкової школи.Анотація
Мета статті: здійснити обґрунтування методики діагностування рівня комунікативних і організаторських здібностей майбутніх педагогів. Для з’ясування поставленої мети використано різні методи наукового пошуку. Методичний інструментарій дослідження комунікативної компетентності студентів спрямований на визначення властивостей, які забезпечують успішність професійної діяльності майбутніх фахівців і можливість практичної реалізації отриманих знань і особистісних якостей. В статті обґрунтовано методичний інструментарій дослідження комунікативної компетентності студентів, що спрямований на визначення властивостей, які забезпечують успішність професійної діяльності майбутніх фахівців і можливість практичної реалізації отриманих знань і особистісних якостей. Представлено результати діагностування комунікативних і організаторських здібностей. Запропоновано введення спеціалізованих курсів, спрямованих на розвиток професійно значущих комунікативних і організаторських здібностей майбутніх педагогів на основі комунікативних практик, проектної діяльності, розвитку рефлексивних здібностей, розвитку навичок самоосвіти тощо як напрямів вирішення завдань удосконалення комунікативної компетентності. Зроблено висновок, що діагностика є в першу чергу процесом аналізу, який дозволяє виявити систему правил, керуючись якими люди організовують свою взаємодію, зрозуміти, які правила сприяють, а які перешкоджають успішній реалізації комунікативної взаємодії. Діагностика рівня сформованості комунікативних якостей майбутніх фахівців є невід’ємною складовою системи моніторингу якості освіти у ЗВО.
Посилання
Список використаної літератури
Батаршев А.В. Диагностика способности к общению. СПб.: Питер, 2006. 176 с.
Гребень Н.Ф. Психологические тесты для профессионалов. Минск: Современная школа, 2007. 496 с.
Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Москва: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 20 с.
Максимова О.О. Комунікативна компетентність вчителя початкової школи. Молодь і ринок: щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич: Вид-во Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2016. № 5 (136). С.59–63.
Методика «КОС-2» (адаптовано Б.Федоришиним). URL: http://ininv.vntu.edu.ua/ ukr/ index php?option=com.content&view=article&id=736:test-otsinka-komunikabelnosti. (дата звернення 22.03.2021)
Определение понятия «компетенция». URL: http://www.hr-porta1.ru/artic1e/ oprede1 enie-ponyatiya-kompetentsiya (дата звернення 22.03.2021)
Товканець Г., Товканець О., Лендєл Л. Підготовка майбутніх учителів до реалізації педагогічної комунікації як умова ефективної професійної діяльності. In R.Bernátová, T.Nestorenko (ed.). Vzdelávanie a spoločnosť IV. Medzinárodný nekonferenčný zborník. Prešov: Prešov Univerzity, 2020. PP.258–264.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты. Єйдос. 2002. № 2. С.58−64.
Шевенко А.М. Методичне забезпечення відбору учнівської молоді до вищих навчальних закладів педагогічного профілю. Методичні рекомендації. Київ: [б.в.], 2016. 157 с.
References
Batarshev, A.V. (2006), Diagnostika sposobnosti k obscheniyu [Diagnostics of the ability to communicate]. Piter. [in Russian].
Greben, N.F. (2007). Psihologicheskie testyi dlya professionalov. [Psychological tests for professionals]. Sovremennaya Shkola. [in Russian].
Zimnyaya, I.A. (2004). Klyuchevyie kompetentnosti kak rezultativno-tselevaya osnova kompetentnostnogo podhoda v obrazovanii [Key competencies as an effective-target basis of a competence-based approach in education]. Research Center for the Problems of the Quality of Training of Specialists. [in Russian].
Maksimova, O.O. (2016). KomunIkativna kompetentnIst vchitelya pochatkovoyi shkoly [Communicative competence of primary school teachers]. Youth and the market: a monthly scientific and pedagogical journal, 5 (136), 59–63. [in Ukrainian].
Metodika «KOS-2» [Methodology «KOS-2»] (adapted by B. Fedorishin). http://ininv.vntu.edu.ua/ukr/index.php?option=com.content&view=article&id=736:test-otsinka. [in Ukrainian].
Opredelenie ponyatiya «kompetentsiya» [Definition of the term «competence»]. http://www.hr-porta1.ru/artic1e/oprede1enie-ponyatiya-kompetentsiya. [in Russian].
Tovkanets, G., Tovkanets, O., & Lendel, L. (2020). Pidgotovka maybutnIh uchitelIv do realIzatsiyi pedagogIchnoyi komunIkatsiyi yak umova efektivnoyi profesiynoyi diyalnosti [Preparation of future teachers for the implementation of pedagogical communication as a condition for effective professional activity]. In R.Bernátová, T.Nestorenko (ed.). Vzdelávanie a spoločnosť IV. Medzinárodný nekonferenčný zborník (pp.258−264). Prešovs Univerzity. [in Ukrainian].
Hutorskoy, A.V. Klyuchevyie kompetentsii i obrazovatelnyie standartyi [Key competencies and educational standards]. http://eidos.ru/journal/2002/0423.htm [in Russian].
Shevenko, A.M. (2016). Metodichne zabezpechennya vIdboru uchnivskoyi molodI do vischih navchalnih zakladIv pedagogIchnogo profIlyu [Methodical support for the selection of student youth to higher educational institutions of pedagogical profile]. B.v. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).