ФОРМУВАННЯ ОСНОВ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.455-459Ключові слова:
комп’ютерна грамотність; інформаційна грамотність; комп’ютерна культура; інформаційно-комунікаційні технології; вчитель початкової школи; професійна підготовка.Анотація
Актуальність проблеми формування комп’ютерної грамотності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки зумовлена суперечностями між зростаючими потребами суспільства в педагогах нової формації, здатних до впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), і недостатньою розробленістю теоретико-методичних засад їхньої підготовки в закладах вищої педагогічної освіти. Мета статті: визначення ролі і місця комп’ютерної грамотності у професійній діяльності майбутнього вчителя початкової школи; аналіз теоретико-методологічних засад комп’ютерної грамотності майбутніх учителів початкової школи. Для з’ясування поставленої мети використано різні методи наукового дослідження: аналіз наукової літератури – для визначення науково-теоретичного підґрунтя майбутнього вчителя початкової школи до застосування інформаційно-комунікаційних технологій в професійній діяльності; теоретичне узагальнення, систематизація досліджень – для обґрунтування концептуальних положень підготовки вчителя початкових класів в умовах інформатизації освіти, виділенні складових комп’ютерної грамотності педагога. Матеріали статті відображають актуальну проблему – формування комп’ютерної грамотності у майбутніх учителів початкової школи. У статті визначена роль комп’ютерної грамотності майбутніх вчителів початкової школи; наведено тлумачення поняття «комп’ютерна грамотність» та його змістове наповнення, аналізуються теоретико-методологічні засади комп’ютерної грамотності у світлі сучасних вимог.
Посилання
Список використаної літератури
Зязюн І. А. Процеси модернізації сучасної педагогічної освіти в Україні. Професійна освіта: педагогіка і психологія. Київ: AJD, 2006. Вип. VIII. С.105-115.
Ковальчук В.Ю. Модернізація професійної та світоглядно-методологічної підготовки сучасного вчителя: автореф. дис. … д-pa. пед. наук: 13.00.04. Київ. 2006. 34 с.
Гуревич Р.С., Коломієць А.М., Коломієць Д.І. Формування інформаційної культури педагога в контексті неперервної освіти. Неперервна професійна освіта : теорія і практика. Збірник наук. праць. Частина 1. Київ, 2001. С.276–281.
Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Частина 1. Загальна методика навчання інформатики. Навчальний посібник. Київ: Навчальна книга, 2003. 254 с.
Каджаспирова Г.М. Педагогический словарь. Москва: Изд. центр «Академия», 2001. 176 с.
Педагогічний словник. За ред. дійсного члена АПН України М.Д.Ярмаченка. Київ: Педагогічна думка, 2001. 514 с.
Дрокіна А.С. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків. 2020. 20 с.
Белецкая Л. В. Дидактические основы использования компьютера в профессиональной подготовке учителей: автореф. дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Минск. 1993. 16 с.
Белецкая Л.В., Поснова М.Ф. К определению педагогических проблем компьютеризированного обучения. Материалы междунар. конференции «Технообраз-99: Технологии непрерывного образования и творческого саморазвития личности». Гродно: Изд-во ГрГУ. 1999. С.281−285.
Машбиць Ю.І., Смульсон М.Л., Коміссарова О.Ю. та ін. Основи нових інформаційних технологій навчання. Посібник для вчителів. Київ: ІЗМН, 1997. 264 с.
References
Ziaziun, I.A. (2006). Protsesy modernizatsii suchasnoi pedahohichnoi osvity v Ukraini [Processes of modernization of modern pedagogical education in Ukraine]. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia, 8, 105−115. [in Ukrainian].
Kovalchuk, V.Yu. (2006). Modernizatsiia profesiinoi ta svitohliadno-metodolohichnoi pidhotovky suchasnoho vchytelia [Modernization of professional and ideological-methodological training of a modern teacher] [Unpublished Doctoral dissertation]. M.Drahomanov National Pedagogical University. [in Ukrainian].
Hurevych, R.S., Kolomiiets, A.M., & Kolomiiets, D.I. (2001). Formuvannia informatsiinoi kultury pedahoha v konteksti neperervnoi osvity. [Formation of information culture of a teacher in the context of continuing education]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, 1, 276−281. [in Ukrainian].
Morze, N.V. (2003). Metodyka navchannia informatyky. Chast’ 1. Zahalna metodyka navchannia informatyky [Methods of teaching computer science. Part 1. General methods of teaching computer science]. Navchalna knyha. [in Ukrainian].
Kadzhaspyrova, H.M. (2001). Pedahohycheskyi slovar [Pedagogical dictionary]. Akademiya. [in Russian].
Yarmachenko, M.D. (Ed.). (2001). Pedahohycheskyi slovar [Pedagogical dictionary]. Pedagogichna Dumka. [in Ukrainian].
Drokina, A.S. (2020). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of information competence of future primary school teachers in the process of professional training] [Unpublished Candidate dissertation]. Ukrainian Engineering and Pedagogical Acadeny. [in Ukrainian].
Beleczkaya, L.V. (1993). Didakticheskie osnovy` ispol`zovaniya komp`yutera v professional`noj podgotovke uchitelej [Didactic Basics of Using a Computer in Teacher Training]. Belarus State Pedagogical Univeristy. [in Belarussian].
Beleczkaya, L.V., & Posnova, M.F. (1999, april 6-7). K opredelenyiu pedahohycheskykh problem kompiuteryzyrovannoho obuchenyia [Towards the definition of pedagogical problems of computerized learning]. Proceedings of International conference − Tekhnosti-99: Technologies of continuous education and creative self-development of the individual» (pp.281−285). Grodno State University. [in Belarussian].
Mashbyts, Yu.I., Smulson, M.L., & Komissarova, O.Yu. (1997). Osnovy novykh informatsiinykh tekhnolohii navchannia [Fundamentals of new information technologies of education]. IZMN. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).