СИНХРОНІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ЯК ВИМОГА СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.473-476Ключові слова:
синхронізація; дошкільна освіта; початкова освіта; наступність; синхронізація цілей дошкільної та початкової освіти.Анотація
Актуальність дослідження обумовлюється пріоритетністю принципів наступності та перспективності сучасної освіти, дотримання яких забезпечить цілісне формування особистості протягом усіх років навчання в закладах освіти. Зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, початкова школа убезпечує подальше становлення особистості дитини, її фізичний, інтелектуальний, соціальний розвиток; формує ціннісне ставлення до держави, рідного краю, української культури, здоров’я, здатність до творчого самовираження, критичного мислення та інше. Наголошено на необхідності синхронізації основних положень дошкільної й початкової освіти, як приведення у відповідність змісту, форм та методів формування компетентностей дошкільника з вимогами до особистості, які ставить реформа Нової української школи. Мета статті полягає у визначенні основних аспектів синхронізації дошкільної освіти з початковою задля цілісного формування компетентностей дитини. Синхронізовано компетентності, визначені Базовим компонентом дошкільної освіти та Державним стандартом початкової освіти, побудованим відповідно до вимог Концепції нової української школи. У процесі порівняльного аналізу відзначено, що кожній з компетентностей Базового компоненту дошкільної освіти визначено компетентність у Державному стандарті початкової школи, що характеризує наступність та перспективність дошкільної та початкової ланок освіти. Оскільки провідною діяльністю в дошкільному віці є гра, то Базовим компонентом передбачено формування ігрової компетентності, а в початковій ланці школи освітній процес побудовано через гру.
Посилання
Список використаної літератури
Богуш А. М. Дошкільна і початкова ланки освіти – сходинки наступності. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. Вип.28. С.23−27.
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ Міністерства освіти і науки України № 33 від 12 січня 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-nova-redakciya. (дата звернення:30.03.2021)
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Державний стандарт початкової освіти: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. Урядовий кур’єр, 2018. № 38. 43 с.
Енциклопедія освіти / гол. ред. В.Г.Кремінь. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Ліпчевська І., Половіна О. Наступність дошкільної освіти та Нової української школи: реалії та перспективи. Інноватика у вихованні, 2018. Вип. 7(1). С.203−214.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. К.: 2016. URL: https:// mon.gov.ua/ storage/app/ media/ zagalna %20. (дата звернення: 01.04.2021)
Нова українська школа: навчання через гру. LEGO-технологія в освітньому процесі : метод. посібн. / За ред.. С. І. Войтенко, З. В. Декунова, А. М. Лавська, І. Д. Ягупа. Суми: НВВ КЗ СОІППО, 2017. 112 с.
Одинадцять ключових компетентностей НУШ для початкової школи – чек-ліст для вчителя. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/2108-11-kompetentnostey-uchnya-pochatkovo-shkoli-chek-lst-dlya-vchitelya. (дата звернення:4.04.2021 )
.Словник іншомовних слів / Уклад.: С.Морозов, Л.Шкарапута. К.: Наук думка, 2000. 775 с.
Шадюк О. Інноваційні підходи до організації наступності дошкільної та початкової ланок освіти. Інноватика у вихованні: зб. наук. пр. Вип. 11. / Упоряд. О. Б. Петренко; ред. кол.: Н. М. Коляда, Н. Б. Грицай, Т. С. Ціпан та ін. Рівне : РДГУ, 2020. 225с. С. 219−123.
References
Bohush, A.M. (2017). Doshkilna i pochatkova lanky osvity – skhodynky nastupnosti [Preschool and primary education − the steps of continuity]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 28, 23−27. [in Ukrainian].
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) (2021). [Basic component of preschool education (State standard of preschool education)]. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 33 vid 12 sichnia. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-nova-redakciya [in Ukrainian].
Busel, B.T (ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Perun. [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. (2018). Kabinet Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. № 87. Uriadovyi kur’ier, 38. [in Ukrainian].
Kreminy, V.G. (ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Yurinkom Inter. [in Ukrainian].
Lipchevska, I., & Polovina, O. (2018). Nastupnist doshkilnoi osvity ta Novoi ukrainskoi shkoly: realii ta perspektyvy [Continuity of preschool education and the New Ukrainian school: realities and prospects]. Innovatyka u vykhovanni, 7 (1), 203−214. [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola [Conceptual principles of secondary school reform. «New Ukrainian school»] (2016, October 27). URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. [in Ukrainian].
Voitenko, S.I., et al. (Eds.). (2017). Nova ukrainska shkola: navchannia cherez hru. LEGO-tekhnolohiia v osvitnomu protsesi [New Ukrainian school: learning through play]. SOIPPO. [in Ukrainian].
Odynadtsiat kliuchovykh kompetentnostei NUSh dlia pochatkovoi shkoly – chek-list dlia vchytelia [Eleven key competencies of NUS for primary school - a checklist for teachers]. (2016). URL: https://www.pedrada.com.ua/article/2108-11-kompetentnostey-uchnya-pochatkovo-shkoli-chek-lst-dlya-vchitelya. [in Ukrainian].
Morozov, S., & Shkaraputa, L. (Eds.). (2000). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]. Naukova dumka. [in Ukrainian].
Shadiuk, O. (2020). Innovatsiini pidkhody do orhanizatsii nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi lanok osvity [Innovative approaches to the organization of continuity of preschool and primary education]. Innovatyka u vykhovanni, 11. 219−123 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).