СОЦІАЛЬНА РОБОТА З РІЗНИМИ ТИПАМИ СІМЕЙНИХ УЯВЛЕНЬ ПРО ДИТЯЧУ ІНВАЛІДНІСТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.33-37

Ключові слова:

дитина з інвалідністю, сімейні уявлення, соціальні послуги, соціальна робота з сім’ями

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей різних типів сімейних уявлень про дитячу інвалідність. Актуальність дослідження полягає в тому, що врахування соціально-психологічних особливостей самоусвідомлення сімей, які виховують дитину з інвалідністю, допоможе вибудувати більше ефективну взаємодію із фахівцями соціальної роботи у процесі надання їм соціальних послуг. Окрім цього, виокремлення типів сімейних уявлень сприятиме якіснішій оцінці ефективності соціальних послуг, оскільки сім’ї з різними типами уявлень по-різному реагують на одні і ті самі послуги. Методами дослідження були: методика семантичного диференціалу, яка використовувалася для визначення змістовного наповнення сімейних уявлень про дитячу інвалідність; для визначення особливостей поведінки сімей використовувався метод включеного спостереження. Отримані результати дослідження дають змогу стверджувати, що існують чотири типи сімейних уявлень про дитячу інвалідність, що різняться за особливостями ставлення до хвороби, що призвела до інвалідності дитини, особливостями самоусвідомлення сімей, які виховують дитину з інвалідністю та за характером взаємодії із соціальним працівниками у процесі надання соціальних послуг.

The article is dedicated to the research of family representations about childrens’ disabilities. Nowadays, special attention is paid to the targeted social services development and implementation that will correspond to the needs and demands of a certain client group. The relevance of the research is identifying different types of family representations will help to classify families with children with disabilities according to their attitudes towards social change and, accordingly, improve the quality of provided social services. The purpose of the article is to study the characteristics of family representations about childrens’ disabilities and determine their impact on the process of providing social services to families. The method or semantic differential was used to study the content of different types of family representations, which included the study of the attitudes towards childhood illness, disability status, and family. The observation was used to study the characteristics of family behavior in the process of providing social services. The result of the research there were found four types of family representations: «sacrificial», «compensatory», «perspective» and «adaptive». The first type considers himself as a victim of circumstances and tries to attract specialists to his problems, however does not want to take responsibility for it. The second type tries to compensate for all the restrictions, which were caused by disability, and joined all the activities. The third type of representations percepts disability as a normal characteristic of personality, trying to cope with life challenges. The fourth type of representation is highly adapted, though all the restrictions are perceived as a normal thing, which does not cause any problems. Families with each type of representation have different types of interaction with the social worker and act differently during social events.

Біографія автора

Nadiia Butenko

доктор філософії з галузі соціальної роботи; асистент кафедри соціальної роботи, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м.Київ, Україна

Посилання

Список використаної літератури

Demetriou K., Symeonidou S. Stamped allegories of disability: representations of the disabled body on postage stamps. Disability & Society. 2021. № 38. Р.1−26.

Агеева Н.В. Социальные представления о людях с инвалидностью как фактор их интеграции в современное российское общество: автореф. дис. … канд. соц. наук: 22.00.04 / Северо-Кавказcкий государственный технический университет. Ставрополь, 2006. 26 с.

Бутенко Н. В. Соціально-психологічні особливості сімейних уявлень про дитячу інвалідність: дис. …д-ра філософії: 231 / Київський національний університет імені Тараса Шевечнка. Київ, 2020. 260 с.

Варга А.Я. Семейные мифы в практике системной семейной психотерапии. Журнал практической психологии и психоанализа. 2001. №1-2. URL: https://psyjournal.ru/articles/semeynye-mify-v-praktike-sistemnoy-semeynoy-psihoterapii (дата звернення: 01.10.2021).

Інвалідінсть та суспільство: навчально-методичний посібник / за ред. Байди Л.Ю., Красюкової-Еннс О.В. Київ: Канадська агенція з міжнародного розвитку (CIDA), 2012. 216 с.

Київський міський центр соціальних служб для дітей, сім'ї та молоді: веб-сайт. URL: http://ssm.kiev.ua (дата звернення: 01.10.2021).

Льовочкіна А.М., Бутенко Н.В., Полівко Л.Ю., Карамушка Т.В. Основи соціальної роботи із людьми з інвалідністю / за ред. А.М.Льовочкіної. Житомир: Видавництво О.О.Євенок. 2021. 248 с.

Нічого для нас без нас: посібник з інклюзивного прийняття рішень для засобів масової інформації / В.О.Азін та ін.; за заг. ред. Виртосу І.Г. Київ: Ленвіт, 2015. 92 с.

Симен-Северская О.В. Образ человека с ограниченными возможностями в культуре. Ломоносов: веб-сайт. URL: https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2007/17/simen_severskaya_ob.doc.pdf (дата звернення: 01.10.2021).

Ярская-Смирнова Е., Большаков Н. Модели понимания инвалидности. Інклюзивна онлайн-платформа сайту Garage. URL: https://garagemca.org/ru/diversity-and-inclusion/modeli-ponimaniya-invalidnosti-models-for-understanding-disability (дата звернення: 01.10.2021).

References

Demetriou, K. & Symeonidou, S. (2021). Stamped allegories of disability: representations of the disabled body on postage stamps. Disability & Society, 38, 1−26.

Aheeva, N.V. (2006). Sotsyalnye predstavlenyia o liudiakh s ynvalydnostiu kak faktor ykh yntehratsyy v sovremennoe rossyiskoe obshchestvo [Social ideas about people with disabilities as a factor of their integration into modern Russian society] [Unpublished Candidate dissertation]. North-Caucasus Federal University. [in Russian].

Butenko, N.V. (2020). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti simeinykh uiavlen pro dytiachu invalidinst [Socio-psychological features of family representations about children's disability] [Unpublished Phd dissertation]. Taras Shevchenko National University of Kyiv. [in Ukrainian].

Varha, A.Ya. (2001). Semeinye myfy v praktyke systemnoi semeinoi psykhoterapyy [Family myths in the practice of systemic family psychotherapy]. Journal of Practical Psychology and Psychoanalysis, № 1-2. URL: https://psyjournal.ru/articles/semeynye-mify-v-praktike-sistemnoy-semeynoy-psihoterapii. [in Russian].

Baidа, L.Yu., Krasiukovа-Enns, O.V. (Eds.) (2012). Invalidnist ta suspilstvo [Disability and society]. Canadian International Development Agency. [in Ukrainian].

Kyivskyi miskyi tsentr sotsialnykh sluzhb dlia ditei, simi ta molodi [Kyiv City Center of Social Services for Children, Families and Young People]. (n.d). http://ssm.kiev.ua. [in Ukrainian].

Lovochkina, A.M., Butenko, N.V., Polivko, L.Yu., & Karamushka, T.V. (2021). Osnovy sotsialnoi roboty iz liudmy z invalidnistiu [Basis of social work with disabled people]. Yevenok Publishing House. [in Ukrainian].

Azin, V.O., Baida, L.Yu., Hoss, N., Zhdan, P.M. & Fletcher, A. (Eds.). (2015). Nichoho dlia nas bez nas: Posibnyk z inkliuzyvnoho pryiniattia rishen dlia zasobiv masovoi informatsii [Nothing for us without us: A guide to inclusive decision-making for the media]. Lenvit. [in Ukrainian].

Symen-Severskaia, O.V. (n.d.). Obraz cheloveka s ohranychennymy vozmozhnostiamy v kulture [The image of a person with disabilities in culture]. Lomonosov: web-site. https://lomonosov-msu.ru/archive/Lomonosov_2007/17/simen_severskaya_ob.doc.pdf. [in Russian].

Yarskaia-Smyrnova, E. & Bolshakov, N. (n.d.). Modely ponymanyia ynvalydnosty [Models of disability understanding]. Inclusive platform of the web-site Garage. https://garagemca.org/ru/diversity-and-inclusion/modeli-ponimaniya-invalidnosti-models-for-understanding-disability. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-18

Номер

Розділ

Статті